6 השפות העתיקות ביותר שעדיין מדוברות

1.עברית

הקביעה כי העברית היא השפה העתיקה ביותר בעולם היא קצת מורכבת. אמנם זו שפה שהחלה להיות מדוברת כבר לפני למעלה מ-3,000 שנה, אך מאידך היא למעשה הפסיקה להיות מדוברת ולהוות "שפה חיה" החל מ-400 לפנה"ס לערך ועד המאה ה-19. זה שאומר שכמעט ממחצית שנות קיומה הייתה השפה היהודית שפה שדוקלמה בלבד בהקשרים דתיים אך לא שימש לתקשורת יומיומית ולא התפתחה. כאן המקום לציין כי להחייאת השפה העברית אין אח ורע בכל תולדות הלשונות. זהו מקרה בו שפה שמתה במובן שבו היא לא הייתה שפת אם של אף אדם, קמה לתחייה והופכת להיות לשונם של תשעה מיליון דוברים.

2. באסקית

הבאסקים, למי שמכיר את הפוליטיקה (או הכדורגל) הספרדית, הם אנשים גאים מאוד וכנראה שיש להם סיבה. הבאסקית היא תעלומה בלשנית מאחר וזוהי שפה שדובריה ממוקמים בין ספרד וצרפת אך היא אינה קשורה ואינה דומה בשום אופן לשפות הרומאניות. זה אומר שהיא דוברה לפני הגעת הרומאים והלטינית שלהם, כלומר במאות הראשונות לספירה.

3. טמילית

הטמילית היא שפה שמדוברת על ידי כ75 מיליון איש המרוכזים בסרי-לנקה וסינגפור (שם הטמילית היא שפה רשמית) וכן הודו. הכתבים הטמיליים העתיקים ביותר שנמצאו הם מהמאה השלישית לפני הספירה. מאז ישנו שימוש רציף בשפה עד לימינו בהם היא השפה ה-20 המדוברת ביותר בעולם.

4. ליטאית

בבלשנות מקובלת תיאוריה לפיה למרבית השפות האירופאיות וחלק מהאסאיתיות יש שורש אחד שהחל להתפצל לפני כ-5,000 שנה למשפחת השפות ה"הודו-אירופיות". השפה הראשונית הזו, הנקראת "פרוטו-הינדו-אירופית" היא השפה שלצורך העניין דיברו במגדל בבל של אירו-אסיה. אחרי שהשפות התפצלו להן היו כמה שפות שנשארו קרובות למקור. חוקרים טוענים כי הליטאית היא השפה שמשמרת את מרבית המאפיינים, הדקדוק, הלקסיקון והפונטיקה, של השפה הפרוטו-הינדו-אירופית, מה שהופך אותה לאחת השפות העתיקות בעולם.

5. פרסית

פרסית מדוברת כיום בעיקר איראן, אפגניסטן וטג'יקיסטן. הפרסית המודרנית היא צאצאית ישירה של הפרסית העתיקה שהייתה השפה הרשמית של האימפריה הפרסית. השפה המשמשת כיום את הפרסים התפתחה בסביבות המאה השמינית לספירה ולמרבה הפלא נשארה פחות או יותר ללא שינוי. כך דובר פרסית כיום יכול יחסית בקלות לקרוא ספר פרסי מלפני למעלה מאלף שנים, דבר נדיר במרבות השפות הותיקות.

6. איסלנדית

גם האיסלנדית היא שפה ממשפחת השפות ההינדו-אירופית, מהענף הגרמני הצפוני של העץ. בדומה לליטאית בה דנו קודם, גם ההתפתחות של האיסלנדית הייתה מאוד מתונה לאורך השנים כך שהיא שימרה דימיון רב למקורות ולא התרחקה הרבה מהשורשים של השפה הקדם-הינדו-אירופית. למרות שאיסלנד הייתה תחת שלטון דני ארוך, השפה לא הושפעה וכך דוברי איסלנדית כיום יכולים בקלות להבין טקסטים שנכתבו לפני מאות שנים.

רוצה ללמוד עוד?

5 הדתות הגדולות בעולם

10 השפות המדוברות ביותר בעולם

עוד דברים מעניינים: