למידת חיקוי – בנדורה – סיכום

הלומד  רואה אדם אחר הקרוי דגם (מודל) מבצע פעולה ומחקה פעולה זו. לעתים נעשה הלימוד בלא שהאדם שאותו מחקים מתכוון לכך. פעולת החיקוי בולטת בעיקר בקרב ילדים צעירים.  במערכות החינוך סברו שלמורה יש השפעה רבה על תלמידיו כדגם לחיקוי, הדבר נבדק בהרבה מחקרים. עפ"י בנדורה למידה ע"י תצפית במודל מתרחשת תודות ל-3 מרכיבים עיקריים:

  1. תשומת לב: הלומד צריך להיות ער להתנהגותו הספציפית של המודל. על הלומד להבחין בהתנהגות הרלוונטית של  המודל ולהתמקד בה.
  2. זיכרון: מאחר שהלומד אינו מבצע מיד את ההתנהגות שראה אצל המודל, עליו לאחסן התנהגות זו בזיכרון כדי שיוכל לשלוף אותה מאוחר יותר ולחקותה.
  3. יכולת: הלומד צריך להיות מסוגל לבצע את התנהגותו של המודל. לדוגמא: גם אם נצפה בהתנהגותו של שחקן כדורסל מעולה פעמים רבות, לא נוכל לחקות את התנהגותו אם לא ניחנו ביכולות המתאימות.

בניסוי שערכו בנדורה ורוס הדגימו הם את תהליך הלמידה באמצעות חיקוי (הצגת סרט ובו הפגין אדם מבוגר התנהגות תוקפנית – הכאת בובה). מסקנתם היתה שצפייה בהתנהגות תוקפנית,  יש בה מלמד השפעתו של הדגם גם גורם משחרר עכבות. התנהגות תוקפנית נחשבת בד"כ לא רצוייה ומשום כך מעוכבת אצל מרבית הילדים, פרצה בקרב ילדי הקבוצה הראשונה בצורותיה השונות וניתן לה ביטוי בגלל דגם החיקוי אשר גילה התנהגות תוקפנות. השפעת החיקוי על תהליכי הלמידה בבית הספר – נמצא שמורים המשתמשים בשיטת לימוד הדדי, שיטה שבה המורה מלמד ובאותה עת גם לומד מן התלמידים, משפיע הדגם כמודל לא רק על הלמידה אלא גם על שיתוף הפעולה בין התלמידים. המורים בשיתוף עם ההורים, יכולים לשמש כמודלים יעילים ללמידה. הדבר יעיל בעיקר בגן, גיל שבו גם הגננות וגם ההורים משמשים חיקוי משמעותי ביותר . גם ספרי הלימוד משמשים כמודל לחשיבה מסתעפת וכך גם קבוצת השווים משמשים כמודל ללמידה.

ראו גם:

למידת חיקוי בבית הספר

תיאורית הלמידה החברתית של בנדורה

ניסוי בנדורה: האם אנו נעשים אלימים מחיקוי?

חזרה אל: למידהפסיכולוגיה בחינוך – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: