סוד היצירתיות: מה הופך אותנו ליצירתיים?

יצירתיות היא גמישות מחשבתית, יכולת לחשוב מחוץ לקופסה ולהוליד רעיונות חדשים בעלי ערך. יצירתיות מצריכה דמיון שמסוגל להביט מעבר לדרכים המוכרות לפתור בעיה.יצירתיות היא תכונת מפתח שנדרשת בכמעט כל תחום חיים. למעשה, ישנה טענה כי בשונה מהעבר יצירותיות היא משהו שלא שמור רק לאמנים והוגים אלא הופכת להיות הכישור הכי חשוב בשוק תעסוקה בו כל פעולה שניתן לבצע בלי חשיבה עוברת לידי מכונות ומחשבים. במילים אחרות, אם אתם לא רוצים שבעתיד הנראה לעין רובוט יקח לכם את העבודה, כדאי שתשקיעו ביכולת שלכם לחשיבה יצירתית. מאידך יש גם טענה כי למרות הכוח הכלכלי ההולך וגואה של סין היא לעולם לא תאפיל על ארצות הברית והמערב, וזאת בשל היכולת העדיפה (בינתיים) של המערב בכל מה שקשור בחשיבה יצירתית (שנמדדת, למשל, ברישום פטנטים).

ואחרי שהיתרונות של יצירתיות לחיינו הם ברורים, עכשיו נותר רק להבין איך אפשר להשתפר בה:

היו מומחים

אנשיים שיכולים להיות יצירתיים בתחום אחד לא בהכרח יצירתיים בתחומים אחרים (ייתכן שכשהאמן הגדול מגיע למטבח כל מה שהוא מכין זה טוסט). המסקנה המתבקשת היא שיצירתיות איננה יכולת כללית אלא משהו שבדרך כלל שמור לתחום ספציפי. אולי תתפלאו לשמוע, אבל אנשים נוטים להיות יצירתיים בתחומים בהם הם מבינים, בדרך כלל מבינים טוב, שלא לומר מומחים.

אל תהיו חכמים, היו ממזרים

מי שסוטה מהדרך המקובלת ומגלה דברים חדשים הוא במקרים רבים זה שעושה זאת על מנת לחפש קיצורי דרך. חוכמה ללא ספק עוזרת ליצירתיות, אבל היא לא תנאי הכרחי ולפעמים אפילו יכולה להפריע. יש הטוענים למשל כי תרבות ה-"יהיה בסדר", חיתוך הפינות והאלתור הישראלית היא המפתח להצלחה של ההיי-טק כאן שתמיד מצליח להיות יותר יצירתי מאשר מי שהולך בתלם, מאידך יש הטוענים כי זוהי בדיוק התרבות שתביא לחורבנו. לכו תדעו.

אל תפחדו מכישלון

נכון, קל לומר. אבל אם בכל זאת תצליחו לנטרל לרגע את הקולות בראש שמזהירים מפני המחיר של לנסות דברים חדשים אולי תצליחו לפתוח את הראש לרעיונות חדשים. בכל מקרה, לכל הדעות תחושת ביטחון עצמי היא חשובה מאוד לתהליכי יצירתיות. שימו לב לחלק הטעייה של שיטת ניסוי וטעייה וזכרו שהיא לא עובדת בלעדיו.

חשבו חשיבה ביקורתית

היכולת שלנו לא לקבל דברים כמובן מאליהם רק בגלל ש"ככה זה" היא ללא ספק מפתח רציני ליכולת שלנו לראות דברים חדשים ולפרוץ גבולות. חשיבה ביקורתית כוללת מרכיבים רבים שעיקרם מבט מודע ושואל כלפי המציאות. כאן תוכלו למצוא 9 דרכים לשפר את החשיבה הביקורתית שלכם.

חשבו חשיבה פרדוקסלית

חשיבה פרדוקסלית היא, בפשטות, היכולת להחזיק בשני רעיונות או עמדות מנוגדים בעת ובעונה אחת. כיום ברור שיש קשר ישיר בין סוג כזה של חשיבה מורכבת המסוגלת לראות בעיה מכמה מימדים שונים לבין היכולת היצירתית למצוא פתרונות שלא ניתן להגיע אליהם רק מצד אחד. למשל, אם אנחנו מחפשים את הפיתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני אל לנו לחפש אותו בצד ימין או בצד שמאל, אלא לנסות לשלב את שתי התפיסות ביחד ולגלות רעיונות חדשים שהשילוב הזה מביא. כאן תוכלו לקרוא עוד על חשיבה פרדוקסלית.

חשבו חשיבה מסתעפת

חשיבה מסתעפת משמשת כמדד ליכולת היצירתית שלנו והיא בגדול מודדת כמה פתרונות אנחנו מסוגלים למצוא לבעיה אחת (ילדים למשל יתבקשו למצוא כמה שיותר שימושים לסיכה משרדית, מי שימצא מעט יחשב לפחות יצירתי ומי שיותר ליותר). כאשר אתם נמצאים מול אתגר המצריך יצירתיות, נסו לערוך רשימה של כמה שיותר פתרונות אפשריים למצב, כולל המשונים והמופרכים ביותר, כי שם מנצחים אלו שמקבלים ניגוד גבוה במבחני יצירתיות.

ראו גם:

7 ציטוטים יצירתיים על יצירתיות

הרצאה מצוינת של קן רובינסון על יצירתיות ועל איך בית הספר הורס אותה

הרב שג"ר על הערך של שאלות ללא מענה

דיסוננס קוגניטבי – מה זה ולמה הוא משמש

הפרדיגמה ששברה את הפרדיגמה: המהפכה של תומאס קון

מאמרים על מוטיבציה

כאן תוכלו ללמוד עוד אודות יצירתיות:

יצירתיות בפסיכולוגיה (הגדרה)

יצירתיות בפסיכולוגיה חינוכית

יצירתיות אצל ילדים

יצירתיות בפסיכואנליזה

הקשר בין משכל ויצירתיות

חקר היוצרים וחקר היצירה

מתעניינים בלימודי פסיכולוגיה? זה המקום

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

עוד דברים מעניינים: