איך ללמוד למבחן – 7 עצות טובות באמת

ישנן כמובן הרבה דרכים ושיטות ללימוד למבחן, אבל תהיה אשר תהיה שיטת הלימוד שלכם יודע כל לומד שהאתגר האמיתי בלמידה למבחן הוא שמירה על ריכוז ויעילות לאורך זמן. מחקרים בנושא מצאו כי חוסר ריכוז בעת לימוד (למשל התעסקות בדברים אחרים, ריחוף, סטייה מהנושא…) יכול להוריד את היעילות של הלימוד בעד 80% (!), כלומר שכל שעת לימוד שתקדישו בעצם תהיה שווה רק 12 דקות נטו בגלל שאתם לא מצליחים להשאר בכסא וכל הזמן מתעסקים בטלפון שלכם. מאידך, המוצלחים במתמטיקה עכשיו יבינו ששעת עבודה מרוכזת היטב שווה פי חמש משעה מפוזרת, כך שמשתלם להשקיע קצת בריכוז שלו. הנה כמה עצות:

השתמשו בשיטת 50:10

שיטת 50:10 היא שיטת ניהול זמן פשוטה שאומרת שכל שעה עגולה מתחלקת ל50 דקות עבודה ו-10 דקות מנוחה. העבודה היא עבודה בלבד בעוד שהמנוחה היא מנוחה בלבד. במהלך חמישים דקות העבודה הישבן שלכם לא מתרומם מהכיסא, היד לא נשלחת בכלל אל הטלפון, העיניים לא מתרוממת מהספר והאצבעות לא מעבירות את המחשב מהחלון הרלוונטי בלבד. עשר דקות ההפסקה הן זמן להכין קפה, ללכת לשירותים, להביא נשנוש, להחזיר שיחות, לבדוק הודעות, לשוטט ברשת חברתית ולקרוא חדשות ובסופן: חזרה לעבודה!. גם 45:15 עובד, אך פחות טוב.

התנתקו

במקלדת המחשב שלכם יש לחצן קסמים עם ציור של מטוס עליו, לחיצה עליו תטיס אתכם מיד לארץ הריכוז והפרודוקטיביות. הכנסת המחשב ל"מצב טיסה" לכל משך זמן העבודה (50 דקות, כן?) יגדיל את הפרודוקטיביות שלכם במאות אחוזים, בלי להגזים. גם לסמארטפון שלכם יש מצב טיסה או DND אבל הוא בכלל עדיף שיהיה בחדר אחר ומוטב בבניין אחר ואם אפשר בעיר אחרת, זה רק יעזור.

הקפידו על תזונה

מי שעוסק בספורט מקפיד על תזונה מתאימה בידיעה שזו תשפיע על הביצועים שלו, אז למה שפעילות מוחית תהיה שונה? בזמן למידה הקפידו על תזונה שמצד אחד לא תשאיר אותנו "רצים על ריק" אבל מצד שני לא מפילה אותנו. קטניות וירקות זה נהדר, פחממות כבדות, סוכרים ובשר פחות (בשר באופן כללי לא משהו), כך תוכלו לשמור על ערנות וריכוז איכותיים לאורך זמן. קפאין וניקוטין הם שני שקרנים ידועים שלכאורה ממריצים ומרכזים אותנו אבל למעשה יוצרים תלות כך שבלעדיהם אנחנו לא מסוגלים לזוז ולהתרכז, יותר טוב לנו ולמוח שלנו בלעדיהם. גם שוקולד הוא תחמן ידוע שבהתחלה מרים אותנו אבל אחר מצניח עמוק יותר. לא לשכוח מים ולא לשכוח גם לא להיות נזירים וליהנות קצת מהחיים.

הכירו את הזמנים הטובים שלכם

לכל אחד מאיתנו יש חלקים ביום בהם הוא חד כתער וחלקים בהם הוא חד כמערוך. אצל כל אחד זה שונה ובעוד שיש אנשים ששעות הבוקר הן הזמן הפורה שלהם יש ציפורי לילה שאוהבים את השעות הקטנות. למדו להכיר את עצמכם ותכננו את הלו"ז בהתאם, שמרו את השעות הטובות ללימוד והקדישו את השעות האחרות למשימות שמצריכות פחות ריכוז, כמו למשל משימות בית או דברים טכניים.

הקפידו על סביבת עבודה

כמו בנדל"ן, גם בלמידה המיקום הוא הכל. מצאו סביבת עבודה שמתאימה לכם, בין אם שקטה או רועשת, פרטית או בחוץ. תתפלאו עד כמה סדר בחוץ עושה סדר בפנים. לפני תחילת העבודה הקדישו כמה דקות לסידור המרחב הקרוב והרחוק למקום הלמידה. לא תאמינו כמה קל יותר ללמוד כשהשולחן נקי ופנוי וכך גם הכיור במטבח.

 

עשו הכנה מנטלית וגופנית

הקדשת כמה דקות של הכנה לפני לימוד למבחן או לכל מטרה אחרת יכולה להשתלם בלמידה יעילה בהרבה. הכנה מנטלית יכולה להיות למשל מדיטציית ריכוז שיכולה להשיג אפקט של ריכוז דמוי רטלין, מינוס העניין הזה של להכניס כימיקלים לגוף ולנפש. דרכים אחרות לשפר את הריכוז הן פעילות גופנית כמו יוגה או כל פעולה אחרת שעוזרת לכם "להכנס לראש". כאמור, כמה דקות השקעה בהתחלה ובמהלך הלימוד יכולות להפוך אותו לאפקטיבי הרבה יותר.

התרגשו ממה שאתם לומדים

מחקרים והניסיון האנושי מראים כי אנחנו נוטים לזכור טוב מידע שבא עם חוויה רגשית משמעותית (יש הטוענים כי אדרנלין משפר יצירת תאי זיכרון במוח). המטרה שלנו לפיכך הוא להפוך את הלימוד שלנו למרגש. איך עושים את זה? כאן נדרשת יצירתיות אבל לדמיין את עצמכם כדמות היסטורית מוכת גורל, לכתוב שירי אהבה בהשראת הטבלה המחזורית או פשוט לנסות לראות את היופי שבמתמטיקה יעזרו לכם להצליח במבחן.

האם גם לבעלי חיים יש זכות לחיים?

הזכות לחיים היא הזכות הבסיסית ביותר שלנו, אך האם גם לחיות מגיעה להיות הבעלים של החיים שלהן? טיעונים פילוסופים לזכויות בעלי חיים

עוד דברים מעניינים: