הקופסה של אנני: צ'ארלס דרווין, בתו ותורת האבולוציה/רנדל קיינס

"התיאולוגיה של הטבע" הציגה את התפיסה הרווחת אשר לפיה עולם הטבע הוא מערך כביר ומופלא של עדויות לעוצמתו של האל בורא היקום ולחסדו כלפי באדם.

אחת מהנחות היסוד בתפיסה זו הייתה כי כל אחד ואחד ממיני הצמחים ובעלי החיים נוצר בידי האל במעשה בריאה נפרד ולשם תכלית מסוימת. מרגע הבריאה נשארו המינים קבועים. האפשרות שמין מסוים ישתנה נדחתה על הסף, שכן סתרה את ההיגיון העומד מאחורי בריאת האל. תפקיד התיאולוגיה של הטבע היה לפרש את "ספר הטבע" ולקרב את בני האדם לאלוהי הטבע. על פי תפיסה זו בני האגם הם יצורים הנמצאים בעולם הטבע, אך אינם משתייכים אליו.

בראשית המאה ה- 19 כבר היו גיאולוגים רבים שלא קיבלו את סיפור הבריאה כפשוטו.

התקופות הפרה-היסטוריות,שהתגלו באמצעות מחקר קפדני של תצורות גיאולוגיות,עוררו שאלות באשר למיקומו וחשיבותו של האדם במסגרת סדרי העולם.

בעקבות מאובנים שמצאו,הבינו החוקרים שהיה קיים עולם קדום, שחיו בו יצורים ענקיים שנכחדו. נשאלו שאלות חדשות לגבי מטרות בריאת האל ותכליתן .

עם התפתחות המדע,הבינו החוקרים שישנם תופעות שאפשר לגלות ולהוכיח בצורה מדעית.

במהלך מסעו "בביגל" נחשף דארווין למאות מינים חדשים. הוא התמסר לשפע ולמגוון שהקיפו אותו,ומתוך פליאה הרבה לחקור את סביבתו.

במהלך ביקורו באיי הגלפגוס הבחין דארווין בקרבה  בין מינים שונים.

זו הייתה נקודת המפנה שבה החל לחשוב על שינוי ואבולוציה, ואולם  עדיין קיבל את הרעיון שאלוהים ברא בנפרד את כל אחת מצורות החיים הקיימות.

כשנחשף לעבדים השחורים ו"ליצורי האש" הבין דארווין שאותם "יצורים" הם למעשה בני אדם כמוהו, בצורתם הנחותה ביותר. ממצאים אלו גרמו לדארווין לחשוב מחשבה מטרידה, המינים בטבע אכן נתונים לשינויים.

כשהחל לתעד דארווין את ממצאיו, הוא היה בטוח שיתייחסו לרעיונותיו בזלזול ויראו בו כופר ותימהוני. דארווין קרא תיגר על רעיון הבריאה הנפרדת של כל אחד מהמינים, והעלה את הסברה שאלוהים אינו פועל אל העולם במישרין אלא, באמצעותם של חוקי הטבע, אשר באופן כלשהו מביאים לידי התהוותם של מיני יצורים חדשים. ואכן ממצאיו קראו תיגר על החשיבה שהייתה מקובלת בתקופתו על טבע האדם.

הוא תקף טיעונים שונים להוכחות קיומו של האל והצביע על נקודות תורפה רבות בתפיסת התיאולוגיה של הטבע.

בעקבות פרסומיו ספג דארווין ביקורות רבות וניתקל בזלזול ודחייה מצד מדענים, חוקרים ואנשי דת רבים. רק בערוב ימיו ושנים לאחר מותו הוכרה גדולתו של תורת האבולוציה שפיתח.

ראה גם: דרוויניזם

מבוא לתרבות המערב

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: