אתיקה של קדם נאורות (חינוך)

אתיקה של קדם-הנאורות – גישתו של אריסטו זוכה להתייחסות גדולה בימינו. הוא מיקד את התייחסותו ביחס למציאות הקיימת בקהילתו ולא ביחס לאידיאלים, ועסק באתיקה הניקומאכית שלו במידות הטובות שנדרשות לאדם כדי לחיות חיים טובים. התפיסה שלו הייתה שאדם נעשה בעל מידות ע"י התנהגות לפי המידות הטובות, ועל כן דגל בחינוך האופי כדי לסגל לאנשים מידות טובות.

לאתיקה האריסטוטלית עלתה ביקורת על כך שהיא תתקשה לבקר את החברה שממנה היא יוצאת, כיוון שעליה המידות הטובות מושתתות, אך לכך התשובה היא שלפי אריסטו, בני אדם תמיד חורגים מהמסורת ומחפשים הגעה ל"טוב" מלא ועשיר יותר ע"י חתירה לשינוי מתמיד.

ביקורת נוספת הושמעה על כך שמידות טובות עלולות להתנגש עם מידות מנוגדות להן (למשל, הפגנת אומץ כלפי האויב אך עדינות כלפי העם), ואכן לפי אריסטו הקושי קיים ועל בעל המידות להתמודד איתו. לבסוף, חששו המבקרים שאתיקת המידות תהיה רלטיבי סטית ולא אוניברסלית, ומולם טענו המגנים שמסורות אתיות זוכות לאישור היסטורי לאורך זמן. שתי האפשרויות המנוגדות הן למשל התייחסות לעבדות כצורך קיומי בחברה, אל מול גינויה כנוגדת את העיקרון האוניברסלי של כבוד האדם. כיום אכן יש עניין גובר במסורות מתחרות ועניין דועך באתיקה אוניברסלית. עם זאת, גם רלטיביזם יכול להביא לשינוי מוסרי, ע"י בחינת הטעמים שהביאו להחלתה של מידה טובה בחברה מסוימת, וניסיון לשכנע מתוכה.

תלונה אחרת נגד אתיקה של מידות היא שהיא מובילה לאליטיזם. המידות הטובות וההצטיינויות מגיעות מתוך חתירה למימוש פרקטיקות מסוימות, הדורשות בתורן מידות טובות שונות. כך חלק מהאנשים נהנים מהזדמנות לפתח מידות טובות מסוימות ואחרים פחות, וכך נוצר מדרג של זכויות יתר ומעמד. על כך ניתן לטעון שזכויות היתר של אנשי המידות אינן מפצות על המעמסה שנטלו על עצמם למען הכלל. בנוסף, האליטיזם של תורת המידות סופג ביקורת מצד קהילתנים, על הדגשת היתר של זכויות האינדיבידואלים המופשטים על פני החובות של אינדיבידואלים ממשיים בקהילה.

אם כן, האתיקה האריסטוטלית הייתה מוערכת בעיקר בזכות זיקתה לחיי היומיום הממשיים.

 

האתיקה בימי הביניים הגיעה בעיקר מהאורתודוקסיה – אמונת הכנסייה התקבלה ללא עוררין, והיא הציבה למעשה אתיקה אריסטוטלית, לפיה לכל מעמד היו מידות טובות וזכויות יתר הייחודיות לו, וטעמה של האתיקה היה לסדר את החיים ולא להפוך אותם לטובים יותר.

 

חזרה אל: פילוסופיה של החינוך – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: