השפעת מלחמת העולם הראשונה על מדינות אירופה בתחומי החברה, התרבות והכלכלה

מלחמת העולם הראשונה הותירה אחריה מיליוני הרוגים, פצועים, יתומי, אלמנות וחסרי בית. ולכן נוצרה ציפייה לעולם טוב יותר, צודק יותר ושבו ישכון שלום נצחי. בעקבות המלחמה הסתמנו שני פתרונות לעולם החדש שייווצר לאחר המלחמה:

  1. הפיתרון הקומוניסטי: שהחל עם המהפכה הקומוניסטית ברוסיה בסוף קיץ 1917 והבטיח שוויון וצדק לכל.
  2. הפיתרון הדמוקרטי: התבסס על עיקרון ההגדרה העצמית ועל עקרונות הדמוקרטיה, כפי שפורטו ב- 14 הנקודות של וילסון.

 

השינויים בתחום הכלכלי:

הנזק הכלכלי של המלחמה היה כבד, משאבי המדינות אבדו כמעט לחלוטין: החיילים, ששבו הביתה מהמלחמה ושאפו להתקיים בחיים האזרחיים התקשו למצוא מקומות עבודה, ברוב המדינות המעבר מכלכלת המלחמה לכלכלת השלום היה קשה מאוד, האינפלציה גברה והאבטלה הפכה להיות נחלת ההמונים. מדינות רבות התקשו לשלם את חובות המלחמה והפיצויים.

המספר הגדול של הפצועים ששבו משדה הקרב לא יכול היה להשתלב בעבודה ואף אילץ את הממשלה לתמוך בהם בסכומים גדולים.

השינויים בתחום החברתי:

  1. המלחמה פגעה במעמד האצולה באירופה והעלתה את מעמד הפועלים, אשר תרם רבות למלחמה. תוך כדי המלחמה נוצרה אחוות לוחמים, בין כל בלוחמים שהיו נציגי כל המעמדות באוכלוסייה. המלחמה חיזקה את השפעת ההמונים והעלתה את הכוחות הדמוקרטיים.
  2. המלחמה תרמה לחיזוק מעמד האישה – הנשים שירתו בעורף, בתפקידים חיוניים, כאשר הגברים גויסו לחזית.
  3. המלחמה, משום שהעלתה את מעמד ההמונים, תרמה להתרחבות מערכת החינוך ההמונית. לדוגמא, בבריטניה נקבע ב- 1918, חוק חינוך כללי לכל הנערים מגיל 14.
  4. התרחשה הגירה במימדים גבוהים מארץ לארץ בעקבות הקשיים בעיצוב המפה המדינית החדשה ובשל בעיות כלכליות וחברתיות שהלכו והחריפו. הגירה הייתה גם בתוך המדינות מהכפרים לערים הגדולות – עיור.

השינויים בתחום התרבותי:

חלק מהלוחמים התקשו להסתגל לשגרת החיים האזרחיים וחשו רגשות זרות וניכור כלפי סביבתם, הטיחו ביקורת ויצאו בתביעות כלפי בממשלות במדינותיהם. אחד מכלי הביקורת היה האקספרסיוניזם.

אקספרסיוניזם: סגנון אומנותי (ספרות, קולנוע, פיסול ציור) לפיו האומן קורא דרור לרגשותיו בלא להתחשב בדרך המקובלת. האומנות נתנה ביטוי לרחשי הלב של החיילים ויצאה בשאלה  "האם לשם כך נלחמנו?".  הספרות החדשה הפנתה עורף לעולם האתמול שהביא את המלחמה, אף כי היו סופרים שהציגו את הצד החיובי של אחוות הלוחמים, ככל היתה כתיבתם מכוונת נגד המלחמה.

 

חזרה אל: סיכומים בהיסטוריה – כיתה ט 

 

מלחמה לסיום כל המלחמות: 15 ציטוטים על מלחמת העולם הראשונה

עוד דברים מעניינים: