סיכום בהיסטוריה: האנטישמיות

בעת העתיקה: האנטישמיות נובעת בעיקר מהמוזרות של היהודים שיש להם רק אל שכביכול לא נראה-עם לא אמין.

בימי הביניים: על רקע דתי ע"י הנוצרים-היהודים רצחו את ישו,טוענים שעם הסגולה עבר אליהם,

עלילות לחם הקודש,עלילות דם.

המודרנית  :טענות על רקע גזעני-הדם של היהודים רע והם רעים מטבעם,טענות על רקע כלכלי-בגלל השתלבותם יש קנאה והסוציאליסטים טוענים שהם קפיטליסטים ומחזיקים בכסף של כולם ועושקים את הפועל הפשוט והקפיטליסטים טוענים שהם סוציאליסטים כי חלק מהודי הדעות שלהם היו מנהיגים (קרל מרקס), טענות של זרמים אידיאולוגיים: רציונליסטים (היהודים לא ניצלו את האמנציפציה), הרומנטיקנים (כולם צריכים להיות לאום אחד) והסוציאליסטים (בגלל היהודים בלתי אפשרי להפוך את המדינה לסוציאליסטית כי הם קפיטליסטים.

האנטישמיות המודרנית בהשוואה לשנאת ישראל בעבר: בעבר היה לה רקע דתי במודרנית חילוני, במודרנית היא על רקע חברתי-פוליטי:תנועות חברתיות פוליטיות מפיצות זאת, במודרנית זה בגלל האמנציפציה ושילוב היהודים, במודרנית מתבססת על תורת הגזע:גם אם היהודי ימיר את דתו הוא עדיין נוכל ורמאי כי זה זורם בעורקו.

האנטישמיות בצרפת  פרשת דרייפוס.

האנטישמיות בגרמניה  :

אדולף שטקר מקים מפלגה של פועלים ב1878  עם רעיונות של נוצרים לאחר שאין לו מספיק קולות הוא מוסיף מצע אנטישמי. מדבר על עקרון הרציונאליסטים והרומנטיקנים.-יוצר האנטישמיות!

סטויארט צימברליין סופר גרמני שכותב ספר על היסטוריה-סקירה היסטורית של הדורות ואיך היהודים משתלטים על כל העולם ועושים לו רע. מאשים שהם משמרים את טוהר הגזע ורק חלק קטן מעביר אותו לעמים אחרים ומתערבב כדי לנצח במאבק בין העמים-מפיץ האנטישמיות!

דירינג  טוען שליהודים אין מקום בקרב העמים ואפילו אם הם יתנצרו זה לא יעזור ורק יהיה יתר גרוע כי הם יוכלו לחדור לכל מקום שירצו, אומר שאפילו לרכזם במדינה לא יעזור כי הם נוטים לנדוד ולכן צריך לבטל את האמנציפציה ולהעמיד אותם מחוץ לחוק,שלא יתערבו בציבור ולהטיל פיקוח על רכושם. הרצל קורא את ספרו ומזדעזע ואז הוא מבין לראשונה שיש שאלה יהודית בעולם.

"הפטיציה האנטישמית"  אנטישמים שכתבו עצומה לממשלה שברצונם לשחרר את הגרמנים ע"י חקיקת חוקים אנטי יהודיים, להגביל את היהודים ולצמצם אותם בבתי ספר משרות ממשלתיות ובשירות המשפטי!-היא לא נענית אך זה עילה לאנטישמיות שמתפשטת.

מפלגת הרייך הסוציאלית בניגוד לשטקר היא הרבה יותר קיצונית מנהיג אותה ארנסט הנריצי בכל מקום שהוא נואם יש מהומות אלימות כמו:מהומות רחוב, ניפוץ חלונות וקריאות אנטישמיות, התקפות על היהודים.-מפלגתו מחזיקה פחות משנתיים.

עלילות דם   בכסאנטן:ב1891 נמצאת גופה של ילד בן 5 שוחט יהודי נאשם ברצח הוא משוחרר                              ובעקבות לחץ קהל שוב נעצר ונאשם ברצח לצורך דתי אך לאחר חקירה מקיפה הציעה התביעה לזכות אותו כי לא נמצאה ראייה נגדו.

בקוניץ: ב1900 נמצאת גופת תלמיד בן 16 בעקבות אנטישמיות כיוונו החוקרים את חקירתם על עלילת דם אך הניסיון נכשל כי לא נמצאה שום ראייה. אבל מקרה זה הסעיר מאד את האוכלוסייה עד שהיה צורך להכריז מצב חירום ולקרוא לצבא שיחזיר את הסדר.

האנטישמיות ברוסיה

ניקולאי הראשון1855-1825: יש תחום מושב אין מניע, המשך מה שהיה קיים.

אלכסנדר השני1881-1855: מנסה לעשות רסיפיקציה ולשלב את העשירים בגלל מניע כלכלי העשירים מקבלים אישור לצאת מתחום המושב כדי לעזור לכלכלתו. היה טוב ליהודים וכלל עמו. נרצח בסוף ימיו ע"י מהפכנים שמתנגדים לשלטון צאר.

אלכסנדר השלישי1894-1881: מרחיק היהודים מהכלכלה כדי להאשימם ברצח אלכסנדר השני. ב1881 מתחילים פרעות "סופות בנגב" –פרעות אקראיות על עיר או עיירה נמשכו 3 שנים רוב הפרעות פוגעות ברכוש ולא בנפש השלטונות לא מתערבים והיהודים חסרי אונים!

מפרסם את "חוקי מאי"-  חוקים שמצרים על היהודים: מחזיר את תחום המושב לכולם, אוסר ליהודים לסחור ביום ראשון, מפסיק את כל שטרי המכירה והמשכנתא וחוזי מכירה שמחוץ לתחום מושב, לא יקוימו חוזים שכבר נרשמו על שמם.

חוקים נוספים- הגבלת רופאים צבאיים יהודיים ל5 אחוז וגם מספר יהודים שלומדים באקדמיה צבאית, הפסקה למשך 5 שנים תעודת עורכי דין ליהודיים מכיוון שהיה צורך ברישיונות מיוחדים מהממשלה, מטרתו להרחיק היהודים מההשכלה ושהתעודה לא תיתן להם אפשרות לשבת בכל מקום.

ניקולאי השני 1917-1894: פרעות קושינב 1903–מתחילות בעקבות עלילת דם על גופה של ילד נוצרי שמצאו היו שמועות שהצאר מתיר פגיעה ביהודים הפרעות שגורמות ל45 הרוגים נמשכים 3 ימים עד שהשלטונות מתערבים, מזעזע את דעת הקהל היהודית והעולמית, בעקבות זאת קבוצת יהודים מקימים את "ההגנה העצמית" ומתאמנים במקלות ובגופם למקרה שיבואו עוד פרעות אז הם יוכלו להתגונן.

פרעות הומל-ב1903 פורצות עוד פרעות בעיירה הומל הצבא עומד מנגד ולא עושה כלום הפעם יוצאים מולם ההגנה העצמית הפורעים כל כך המומים והם בורחים! ואז הצבא מתערב, העיירה עצמה ניצלת ומאז השלטונות רודפים אחר ההגנה העצמית לבסוף הם בורחים לא"י.

עלילת הדם של בייליס- ב1911 בייליס היה יהודי בעל בית חרושת דיי משגשג עד שנמצאה גובה של נער נוצרי לי הבית חרושת המשטרה פותחת במשפט למרות שלא היו ממש ראיות אבל בגלל שבאותו זמן נרצח ראש ממשלה ע"י נכד של יהודי האנטישמיות גואה ולכן הוא נשפט מנסים להכריח אותו להודות באשמה והוא לא מסכים ולבסוף הוא יוצא זכאי-זהו שיא האנטישמיות ברוסיה.

מאחורי כל הדברים האלה עמד ניקולאי השני היה לו אינטרס להאשים את היהודים כי הוא מאד פחד מההתנגדות ברוסיה לשלטון צאר והייתה החרפה בכלכלה של רוסיה לרעה לעומת שאר העולה, רוסיה נלחמו עם יפן והפסידה והחצר של הצאר בזבזה מלא כספים!

היו לצאר הרבה מתנגדים והוא זורק את האשמה ליהודים, הוא מגבה ומעודד את הפרעות השנאה והאנטישמיות באותה תקופה.

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

עוד דברים מעניינים: