דמויות בספר איוב

ספר איוב מציג דמויות מכמה סוגים עם כמה מאפיינים:

  • דמויות לא ישראליות – אפשר למצוא את הדמויות האלו כלא ישראליות – הכיוון הבולט והמתבקש יותר; כנראה הנכון.
  • דמויות ישראליות – כן דמויות ישראליות כי בכל זאת אפשר לראות אזכורים להם בתוך עם ישראל, יהודה, א"י עם השמות הללו.
  • שמות סמליים – לומר שבאופן חלקי אלו שמות סמליים. עוץ = ארץ של עצה.

 

 דמויות לא ישראליותדמויות ישראליותשמות סמליים
עוץאיכה ד', 21

" שִׂישִׂי וְשִׂמְחִי בַּת-אֱדוֹם, יושבתי (יוֹשֶׁבֶת) בְּאֶרֶץ עוּץ; גַּם-עָלַיִךְ, תַּעֲבָר-כּוֹס–תִּשְׁכְּרִי, וְתִתְעָרִי." [1] העתיד יטפל במי שפגע בציון. אדום שהחריבה את יהודה – תיענש בהמשך. יש פה תקבולת – עוץ = בת אדום = יושבת בארץ עוץ. מי היא אותה אחת שיושבת בארץ עוץ? אדום.

בעצם איוב הוא אדומי.

 

בראשית ל"ו 28

"אֵלֶּה בְנֵי-דִישָׁן, עוּץ וַאֲרָן. "– תולדות עשו שהוא אדום.

קשה למצוא את עוץ כשם ישראלי, כן יש כיוון דיי בסוגריים.

 

צאצא של שם שגם אברהם נולד ממנו ואולי יש איזשהו קשר ביניהם –

בראשית י', 23

"וּבְנֵי, אֲרָם–עוּץ וְחוּל, וְגֶתֶר וָמַשׁ."

לבנים של נח שם חם ויפת נולדים צאצאים – אלו 70 האומות שיש בעולם; לוח העמים.  [2]

אברהם עתיד להיוולד מארפכשד. אנו רואים כאן את עוץ שמופיע לא כאדום אלא כצאצא של שם ובהמשך יולד אברהם ממנו.

עוץ = עצה

ישעיהו ח', 10

"עֻצוּ עֵצָה, וְתֻפָר; דַּבְּרוּ דָבָר וְלֹא יָקוּם, כִּי עִמָּנוּ אֵל.  "

 

הרעיון של עצה, דיבורים. לכן כאשר אומרים שאיוב מארץ עוץ– בעצם זהו ספר של וויכוחים, דיבורים, התייעצות.

אליפז התמניצאצא של עשו –

בראשית ל"ו , 15

אליפז = אדום

 

בנוסף בראשית ל"ו 10-11

"אֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי-עֵשָׂו:  אֱלִיפַז, בֶּן-עָדָה אֵשֶׁת עֵשָׂו, רְעוּאֵל, בֶּן-בָּשְׂמַת אֵשֶׁת עֵשָׂו.  יא וַיִּהְיוּ, בְּנֵי אֱלִיפָז–תֵּימָן אוֹמָר, צְפוֹ וְגַעְתָּם וּקְנַז."

הוא הכי אדום שיכול להיות, תימן הוא אחד הבנים של אליפז. יש קשר בין הגאוגרפיה לבין השמות של האנשים.

דברי הימים א', ד', ו'[3]

"וַתֵּלֶד לוֹ נַעֲרָה אֶת-אֲחֻזָּם וְאֶת-חֵפֶר, וְאֶת-תֵּימְנִי וְאֶת-הָאֲחַשְׁתָּרִי; אֵלֶּה, בְּנֵי נַעֲרָה."

תימני – משמעות של צאצא משבט יהודה.  ייתכן ואליפז התמני זהו לא תמני מלשון אדום אלא מלשון תמנע. תמנע – אזור ששייך לשבט יהודה, אליפז התימני יכול להיות חי במקום יהודאי.

??? —- אין משהו על זה !!

(אולי עמלק באיזשהו כיוון – עמלק כסמל משהו רע)

בלדד השוחי[4]בראשית כ"ה, ב'

" וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-זִמְרָן וְאֶת-יָקְשָׁן, וְאֶת-מְדָן, וְאֶת-מִדְיָן–וְאֶת-יִשְׁבָּק, וְאֶת-שׁוּחַ."

החבורה הזו שבניהם נמצא שוח, הוא צאצא של קטורה ואברהם אך הוא בעצם נמצא בארץ קדם, לאו דווקא ישראלי למרות שהוא צאצא של אברהם.

דברי הימים א', ד', 11

"וּכְלוּב אֲחִי-שׁוּחָה, הוֹלִיד אֶת-מְחִיר:  הוּא, אֲבִי אֶשְׁתּוֹן."

יש כאן את הביטוי "שוחה" – כצאצא יהודה.

ירמיהו י"ח, 22

"תִּשָּׁמַע זְעָקָה מִבָּתֵּיהֶם, כִּי-תָבִיא עֲלֵיהֶם גְּדוּד פִּתְאֹם:  כִּי-כָרוּ שיחה (שׁוּחָה) לְלָכְדֵנִי, וּפַחִים טָמְנוּ לְרַגְלָי."

רעיון של מכשול, שוכה = מכשול.

צופר הנעמתיהשם צופר מופיע רק בספר איוב ולכן השאלה היא יותר מזה "הנעמתי" ?

 

בראשית ד', 22

"וְצִלָּה גַם-הִוא, יָלְדָה אֶת-תּוּבַל קַיִן–לֹטֵשׁ, כָּל-חֹרֵשׁ נְחֹשֶׁת וּבַרְזֶל; וַאֲחוֹת תּוּבַל-קַיִן, נַעֲמָה."

נעמה מופיעה כאיזשהו עם קדום. ייתכן שצופר הנעמתי הוא מעם קדום "נעמה"

יהושוע ט"ו, מ"א (מתחיל מפס' כ)

"וּגְדֵרוֹת, בֵּית-דָּגוֹן וְנַעֲמָה וּמַקֵּדָה:  עָרִים שֵׁשׁ-עֶשְׂרֵה, וְחַצְרֵיהֶן."

נעמה מופיעה כעיר ביהודה, יכול להיות שצופר הנעמתי הוא מישהו מיהודה.

צופר = ביטוי לצופה, מייחל לנפילתו של איוב.

תהילים ל"ז, 32

"צוֹפֶה רָשָׁע, לַצַּדִּיק;    וּמְבַקֵּשׁ, לַהֲמִיתוֹ."

אליהוא בן ברכאל הבוזיאין הקשר לעמים אחריםברור לגמרי שהוא ישראלי, השמות האלו לא מוצאים אותם כדמויות לא ישראליות.

 

שמואל א', א', א'

אליהוא = סבו של שמואל, משבט אפרים

 

דברי הימים א', י"ב, כ"א

מבני מנשה

 

דברי הימים א', כ"ז, 18

אחד מאחיי דוד, יהודאי.

 

בקיצור אליהוא מופיע במקרא רק כשם ישראל, או אפרתי או מנשה או בכלל מאחיי דוד (יהודה)

 

הבוזי – מגילת רות (בועז).

משפחת הבוזי היא משפחת רם.

 

רות ד', 18

הבוזי הוא בעצם קשור לרם, צאצא של רם. הוא מתנשא וגאוותן. ברכאל הבוזי – הצעיר באמת מכולם והוא מתנשא על כולם ושחצן ולכן חושבים שיש פה ביטוי סמלי לשחצנות שלו.

 

 

 

לסיכום ,

סיפור על ארץ קדם = אדום, הדמות היחידה שחריגה היא אליהוא (ישראלי, יהודאי), ייתכן והוא תוספת מאוחרת.

אלו דמויות לא ישראליות, הדבר הבולט והמרכזי ביותר, שזה סיפור על ארץ קדם שהיא (אדום = עוץ), יושבת במזרח, יושבים שם אנשים חכמים. אנשי קדם מזוהים עם החכמה. שלושת הדמויות (מלבד אליהוא) הם מבני קדם וזהו סיפור חכמתי.

[1] מגילת איכה מדברת על חורבן ביהמ"ק הראשון מייחסים באיזשהו אופן מעניין לאדום חלק מאוד מרכזי מהחורבן.

[2] שם חם ויפת הם בעצם משמעות של שלושת היבשות אסיה אפריקה ואירופה.

[3] שושלת יהודה – נשים של אשחור שהוא מצאצא של יהודה.

[4] מופיע רק באיוב, לא מופיע מחוץ לספר איוב. לכן אפשר לדבר רק על "השוחי".

 

חזרה אל סיכום ספר איוב

עוד דברים מעניינים:

שינוי גודל גופנים
ניגודיות