נושאי ספר איוב: צדיק ורע לו

במה עוסק ספר איוב?

  • שאלות קיומיות/פילוסופיות
  • אמונה באל/ דבקות באמונה

ספר איוב עוסק בשאלות של קיום, מהות העולם.

  • משמעות הסבל – למה? תורת הגמול. בעצם יש דמות של איוב, "צדיק ורע לו" – השאלה המקובלת שהיא המרכזית שעומדת במוקד ספר איוב מדוע "צדיק ורע לו?",

 

"צדיק ורע לו?" מדוע השאלה הזו כה חשובה?

אם צדיק ורע לו האם כדאי להיות צדיק? בעצם, יש פה שאלה – האם יש בכלל דבר כזה צדיק? מכיוון שאם אדם הוא צדיק רק כדי שה' ישמור עליו ויגן עליו הוא לא צדיק הוא בעל אינטרסים. שאלת המסגרת של הספר – האם יש בכלל דבר כזה צדיק? ה' והשטן מתווכחים ביניהם האם איוב הוא צדיק או לא.

בפרקים האמצעיים השאלה היא "צדיק ורע לו?" בוויכוחים. יש פער בין סיפור המסגרת לבין פרקי האמצע העוסקים בוויכוחים.

בגלל שהשאלות הן דומות ויש קשר ביניהם, ההבדל הזה הוביל לחוקרים לומר שאין קשר בין סיפור המסגרת לבין מחזורי הוויכוחים שכנראה אלו חיבורים אחרים שלא קשורים באופן יסודי משום שהוא עוסק בשאלה אחרת לגמרי. קיימות 2 שאלות שונות.

ע"פ מחבר ספר איוב הצדיק הוא "תם וישר וירא אלוהים וסר מרע".

 

המציאות של "צדיק ורע לו" יכולה להתפרש בכמה דרכים, כמעט כל הדרכים הן בעייתיות לתפיסה האמונית של התנ"ך. מה נגזר מהשאלה הזו? מדוע היא חשובה?

  • אין חוקיות שתוצאתה היא שאין ה' – אדם יכול להיות רשע וטוב לו, צדיק ורע לו; מצב שאין חוקיות, הכול מקריות, סטטיסטיקה חצי טוב להם וחצי רע להם.

הספר כה מיוחד משום שהוא בוחן/סותר את התפיסות הכי בסיסיות בתנ"ך. התנ"ך מבוסס על החוקתיות הזו, אם עם ישראל יהיו טובים, יהיה להם טוב – כולו מושתת על החוקתיות הזו. ספר איוב בעצם עומד מול כל התנ"ך, אפשר לשים את כל התנ"ך מצד אחד ואת ספר איוב מצד שני.

 

"צדיק ורע לו" – פתרונות:

  • א. ניסיון – אחד זהו שהצדיק עובר ניסיון: הבעיה עם ניסיון; מצד אחד הספר לא יגיד שזה ניסיון באופן ישיר מצד שני זהו הסיפור של הספר, בעצם שזהו הסיפור של איוב, בעקיפין נאמר שזהו ניסיון. אם אנו לוקחים את איוב במסגרת הוא צדיק, עשיר, נפלא לו ופתאום נהיה לו רע משום שיש לו ניסיון והספר נגמר שהוא עומד בניסיון וה' מחזיר לו מה שהיה לו וכפול מזה.
  • ב. תיקון –(חטא) שבעצם הצדיק הוא באמת צדיק ואין אדם מושלם, בכל זאת יש משהו שלילי שהוא עושה והסבל הזה מנקה אותו מהחטא המסוים שלו. נשמה / גלגול נשמות שסיימו את התיקון.

אלו פתרונות לבעיה הזו שהטיעון שעומד מאחורי זה שאין דבר כזה צדיק ורע לו, רע לו מסיבה מסוימת שקורת. הטיעון שהרעים כל הזמן אומרים לאיוב שהוא לא מושלם, בסוף הספר ה' אומר שכלל זה לא נכון.

  • ג. אנו לא יכולים להבין– ה' מתגלה בסוף הספר ולא ניתן להבין. המסר של מחבר הספר – זה שלא ניתן להבין כלל דבר.
  • ד. זה לא באמת רע – ייתכן והמצב יכל להיות גרוע יותר, אך הספר לא מעלה את זה אולי בעקיפין.
  • קיימות שתי שאלות שעומדות במוקד הספר:
    1. בסיפור המסגרת – האם יש באמת דבר כזה צדיק? האם איוב צדיק באמת? ה' דואג לו ואיוב מחזיר לו? השאלה הזו לא מקבלת מענה לאורך הספר, השאלה נעלמת. במידה מסוימת יש תשובה לשאלה הזו בתחילת הספר ומכאן היא מנוקה מהשולחן.
    2. למה יש תופעה של אדם שהוא צדיק? קשורה לכל עניין תורת הגמול. תורת הגמול מדברת על זה שיש גמול בעולם מבחינה שאם צדיק יהיה טוב ואם רע יהיה רע, גם ברמה האישית (גמול אישי) וגם ברמה הקיבוצית (גמול קיבוצי).

     

    השאלה שמעסיקה אותנו ; מדוע צדיק ורע לו?

    • אין מצב שצדיק ורע לו – אם למישהו רע הוא לא צדיק. מי שמייצג את הגישה הזו אלו הרעים, זו תפיסתם. הרעים = מייצגים את התפיסה המקראית הסטנדרטית הקונבנציה המקראית (המוסכמת המקובלת). הבעיה עם העניין הזה = בעצם ה' כועס עליהם. ה' אומר "כי לא דברו אליי נכונה", הוא אומר בעצם דברי הרעים לא נכונים והתשובה אינה נכונה.
    • אין חוקיות –
    • אין מחוקק = אין אלוהים.
    • יש אלוהים אבל או שהוא לא מתערב או שהוא לא שופט ביושר/בצדק.
    • אנחנו לא יכולים להבין – אולי זוהי התשובה של הספר, זה לא נאמר במפורש.
    • יש צדק ארוך טווח – למשל גלגול נשמות, העולם הבא = אלו תשובות שהם אחרי תקופת המקרא. אין להם ביטוי ממשי בספר, קיים אולי רמז בספר בזה שבעצם בטווח הארוך בסוף הספר איוב מקבל את מה שהיה לו אפילו מוכפל, איוב כנראה היה בערך בן 70 במהלך הספר ובסוף יחיה עוד 140 שנה – צדק לטווח הארוך, הוא סובל והוא יפוצה על זה.
    • לרוע/לסבל יש תפקיד – קיים איזשהו תפקיד, למשל הניסיון של אברהם יכול להפוך אותו לצדיק יותר. לפעמים אפשר להבין. = ניסיון.
    • כיוונים נוספים – דברים שקשורים לאיזושהי דרך למתן את האדם, לשלוט באדם. כל הרוע הוא תוצר של האדם. העולם נברא כעולם טוב והרוע מתחיל מהאדם, האדם אחראי לרוע הזה. בספר שלנו ברור שאיוב לא קשור לרוע וזה מתחיל מדיון עם השטן.
    • ענישה לאחר דורות – סבו חטא ולכן הוא מקבל את העונש, גמול לדורות.

     

    הסיבה העיקרית של הספר היא למעשה לצאת כנגד תפיסת הרעים, הם לא הדמויות הראשיות. ה' אומר בסוף שהם לא דיברו נכון. לומר – כדי לומר שתורת הגמול המקובלת כמשהו שהוא ברור מאיליו.

חזרה אל סיכום ספר איוב

עוד דברים מעניינים:

שינוי גודל גופנים
ניגודיות