התאמה בין מבנה לתפקוד של התא – סיכום

התאמה בין מבנה לתפקוד

בכל תא מתקיימים תהליכי חיים בסיסיים, ובנוסף להם ממלא כל תא תפקידים ספציפיים.

למשל, תא עצב תפקידו להוליך גירוי עצבי, תא שריר תפקידו להתכווץ ולהתרפות וכו'. לכל סוג של תא יש צורה ומבנה אופייניים לו, המתאימים לתפקיד אותו ממלא התא.

אחת הדוגמאות להתאמה בין מבנה ותפקוד היא תאי דם אדומים.

תפקידם של תאי הדם האדומים הוא בהעברת החמצן מהריאות לכל תאי הגוף. בתוך תא הדם האדום מצוי חומר הנקרא המוגלובין. מבחינה כימית, ההמוגלובין הוא בעל יכולת לקשור אליו חמצן בסביבה בה ריכוז החמצן גבוה, ולשחרר את החמצן בסביבה בה ריכוז החמצן נמוך יחסית. כאשר תאי הדם האדומים מגיעים עם זרם הדם לריאות, ריכוז החמצן שם גבוה ולכן החמצן נכנס לתוך תא הדם האדום בדיפוזיה, ונקשר להמוגלובין. תאי הדם ממשיכים לזרום עם זרם הדם ומהריאות מגיעים לכל תאי הגוף, שם יש ריכוז נמוך יחסית של חמצן, ואז החמצן משתחרר מההמוגלובין, ועובר מתא הדם לתוך תאי הגוף – גם כן בתהליך של דיפוזיה.

התאמה בין מבנה לתפקוד בתא דם אדום

  1. תאי הדם האדומים הם חסרי גרעין. הגרעין תופס הרבה מקום בתוך התא ולכן היעדרו מאפשר מקום רב יותר להמוגלובין. ככל שכמות ההמוגלובין בתוך תא הדם גדולה יותר, כך קשירת החמצן תהיה יעילה יותר (כיוון שכל תא יוכל לקשור אליו יותר חמצן).
    תאי הדם האדומים נוצרים במח העצם, ובהתחלה הם בעלי גרעין, הגרעין מתפרק כאשר תא הדם האדום עובר למחזור הדם. בגלל היעדר הגרעין, תאי הדם האדומים אינם יכולים להתרבות, הגוף צריך כל הזמן לייצר תאי דם חדשים. תאי הדם נוצרים במח העצם, לאחר כ-120 יום הם מתפרקים בכבד.
  2. החמצן חודר לתוך תא הדם דרך הקרום – דרך שטח הפנים החיצוני. ככל ששטח הפנים החיצוני יהיה גדול יותר, כך חדירות החמצן תהיה יעילה יותר (יותר מולקולות חמצן יעברו דרך הקרום ביחידת זמן כי יש יותר מקום).
    תאי הדם האדומים אינם בעלי מבנה של כדור אלא במבנה של כדור פחוס – צורה זו מגדילה את שטח הפנים בהשוואה לתא באותו נפח בעל צורה כדורית.
  3. מבחינת גודל – תאי הדם האדומים הם קטנים מאד וגמישים וזאת על מנת שיוכלו לעבור גם בנימים הכי קטנים הקיימים בגוף. קוטר הנים קטן במעט מזה של התאים האדומים ולכן יש חשיבות לגמישותם.

התאמה בין מבנה לתפקוד בתאי זרע ותאי ביצה

תאי זרע: תפקידם להגיע לתא הביצה ולהפרותה.

התאמת מבנה לתפקוד:

  1. קטנים מאד: זה מאפשר להם לנוע במהירות.
  2. ריבוי של מיטוכונדריה באזור בסיס השוטון: שם נצרכת הכמות הגדולה ביותר של אנרגיה המשמשת לתנועת תא הזרע.
  3. מבנה אווירודינמי: מאפשר תנועה מהירה לכיוון תא הביצה.
  4. מכיל רק חומר תורשתי: קל משקל, תנועה מהירה.
  5. מיוצר בכמויות גדולות: על מנת להבטיח הפריה.

תאי ביצה: תפקיד: לאחר הפריה מהווה את התא הראשון של העובר, ממנו מתפתח עובר שלם.

התאמת מבנה לתפקוד:

  1. גדולה ומכילה חומרי מזון עבור העובר המתפתח: אינה צריכה להיות בעלת כושר תנועה ולכן יכולה להיות גדולה ולהכיל את החומרים הדרושים להתפתחות העובר.
  2. עוברת שינויים בקרום לאחר ההפריה: נועד למנוע מתאי זרע נוספים לחדור לביצה לאחר שהופרתה.
  3. נוצרת בכמות קטנה יותר: תא הביצה (בהפריה פנימית) מוגן יותר ולכן אין צורך בכמויות גדולות כמו תאי זרע.

חזרה אל העמוד הראשי: סיכומים לבגרות בביולוגיה \ התא

עצות לפרודוקטיביות מאריך פרום

האם להיות עסוק זה להיות פרודוקטיבי? לפי אריך פרום, פוריות אמיתית היא לא לעשות הרבה אלא לממש את מי שאנחנו דרך מה שאנחנו עושים

עוד דברים מעניינים: