סיכום מאמר: המהפכה הצרפתית ומושג המהפכה – אלי בר נביא

"המהפכה הצרפתית ומושג המהפכה" / אלי בר נביא

–                     לפי המחבר, המושג "מהפכה" טומן בחובו משמעות של חידוש. אולם, מהפכה לא מחדשת כלום, אלא רק משיבה מצב לקדמותו. המצב הקיים לטענתו, גם כן נוצר בעקבות מהפכה (שקטה וקטנה ככל שתהיה) שהתרחשה.

–                     מה שהיה "מהפכני" במהפכה הצרפתית לעומת מהפכות אחרות שקדמו לה הוא השינוי העמוק שהיא הביאה עימה. החל מהניתוק שהיא נתקה את המלוכה מהפוליטיקה, מהסדר החברתי ומהכנסייה הקתולי. שינוי זה התרחש לא במדינה רחוקה ונידחת אלא בתוך אחת המדינות הגדולות והמאוחדות ביותר באירופה. הדבר לא נעשה בכיבוש או במאבק נגד אויב זר, אלא מתוך העם, המסגרת הלאומית.  למעשה, המהפכה הצרפתית נתנה תוקף חדש למושג ה"מהפכה" והפכה את מהפכות העבר (החוקה האנגלית, המהפכה האמריקאית) לחסרות משמעות.

–                     המהפכה כאירוע טוטאלי – לא באה לשנות פן אחד בחיי הפרט/הקהילה, אלא את תפיסת החיים בכללותם. השינוי צריך להתחיל בשלטון, בסדרי החברה ובראשם של בני האדם.

–                     האוניברסאליות במהפכה – אף על פי שהמהפכה מכונה "המהפכה הצרפתית", שם זה ניתן לה משום שהתחוללה בצרפת ולא משום שלא נגעה למקומות אחרים. להפך, המהפכה טומנת בחובה את יסודות חירות האדם וזכויות האדם של כל בני האדם. השילוש הזה אפיין את המהפכה מלכתחילה ומה שהפך את המהפכה לאורים ותומים של המהפכה המודרנית.

–                     המהפכה קבעה חוקים שבלעדיהם לא תיתכן מהפכה מודרנית:
1) המהפכה תמיד תצמיח מהפכת נגד מאויבים חיצוניים או פנימיים. על כן, המהפכה היא אלימה.

2) אלימות זו, עונה על צורך מוסרי של "מלחמת קודש", מאבק בין "הרעים" והטובים".

3 ) המהפכה היא קבועה ותמידית שכן היא לא תסתיים עד שתושג מטרתה הסופית.

הכורח ההיסטורי לאחר המהפכה השתנה מכיוון שמסר המהפכה עבר אידיאליזציה. השלב הקיצוני המהפכה הוא שנתן השראה למהפכנים רבים שהגיעו אח"כ בגלל שהיו בו סתירות שנותנות השראה למהפכה המודרנית.

האינדיבידואל במהפכה לעומת הכורח ההיסטורי– הפרט הוא סוכן פעיל ומודע אולם השליטה אינה בידיו, ישנו כורח היסטורי. כלומר, אך אחד מבין משתתפי המהפכה לא אחז במושכות המאורעות אלא נאלץ להתאים עצמו לתהליך המהפכני – תהליך בלתי נמנע.

– המודל החדש אותו אנו מייחסים למושג המהפכה כולל את:

* "זרימתו" של היחיד עם תהליכי המהפכה

* שינויים קצרי טווח: כלכלה, יחסי החברה, אורחות החיים והחשיבה התרבותית.

* גיוסו התמידי של היחד.

כל מהפכה מודרנית מתאימה את עצמה לדגם שעוצב במהפכה הצרפתית. מהפכה זו שיקפה מציאות היסטוריית ויצרה מציאות היסטורית חדשה: עולם טוב יותר בשם הקידמה והתבונה שייווצר באמצעות שילוב של הרצון האנושי והכורח ההיסטורי.

מבוא לתרבות המערב

ציטוטים היסטוריים מעניינים על המהפכה הצרפתית

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: