הרקע להצהרת בלפור

הרקע למתן הצהרת בלפור על ידי הבריטים בשנת 1917 הוא בראש ובראשונה המצב הגיאו-פוליטי בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה. אנגליה שהייתה מדינה אימפריאליסטית עם שליטה על שטחים נרחבים בעולם (ראו בהרחבה על הקולוניאליזם הבריטי) התקדמה במערכה כנגד האימפריה העות'מנית ושאפה לכבוש את שטחיה במזרח התיכון כולל פלשתינה\א"י. בריטניה תמיד רצתה בשליטה על השטחים האלו, בייחוד אלו הקרובים לתעלת סואץ ובשלבים האלו היא כבר החלה לחשוב על היום שאחרי המלחמה ועל דרכים להבטיח ולבסס את שליטתה באזור.

הצהרת בלפור על רקע הסכם סייקס-פיקו

כשנה וחצי קודם לכן כבר נפגשו בריטניה וצרפת, מתחרות קלוניאליות ותיקות, וחילקו בניהם את המזרח התיכון הערבי במה שקרוי "הסכם סייקס-פיקו". האימפריה העות'מנית עוד לא נפלה אבל הבריטים והצרפתים כבר חילקו בניהם את הנתחים שלה שהוגדרו כאזורי שליטה ישירה או אזורי השפעה של אחת מהמדינות. פלשתינה\א"י הוגדרה כאזור השפעה בריטי. אבל הבריטים שיחקו משחק כפול (בעצם משולש) שכן קודם לכן הם קיימו משא ומתן עם השריף חוסיין בן עלי מהמשפחה ההאשמית בירדן והבטיחה לו, לטענתו, כי ימנו אותו למלך על מדינה ערבית בשטחים נרחבים הכוללים את פלשתינה\א"י בתמורה לכך שהוא ילחם באויביהם העות'מנים במסגרת המרד הערבי. חוסיין בן עלי היה מופתע מאוד ונבגד מאוד כשהוא שמע שהבריטים חתמו על הסכם סייקס-פיקו עם הצרפתים (ועוד יותר מופתע ונבגד כאשר שמע על הצהרת בלפור). הבריטים טענו להגנתם כי הם אמנם הבטיחו אבל לא הבטיחו לקיים והם היו צריכים למצוא דרך להתחמק מהמחויבויות הסותרות שלהם ובמקביל להבטיח את השליטה או ההשפעה שלהם על האזור.

הרקע הדיפלומטי להצהרת בלפור

הציונות התאימה בדיוק לאינטרסים הבריטיים של התקופה. אמנם חיים ויצמן היה דיפלומט מעולה ורב קשרים בשלטון הבריטי, אבל ההצלחה שלו בהשגת הצהרת בלפור מהבריטים לא הייתה רק בגלל הפנים היפות שלו אלא גם בגלל שזה התאים לבריטים. הבריטים הנוצרים היו אוהדים יחסית למטרות הציונות וגם רצו לצאת בסדר עם יהודי בריטניה וארה"ב, אבל מה שככל הנראה בעיקר עניין אותם הוא שהמטרה היפה של הציונות סיפקה להם סיבה מושלמת להתכחש להסכמות עם הצרפתים והערבים ולמצוא את הלגיטימציה להחלת המנדט הבריטי על א"י\פלשתינה. באופן הזה הם יכלו להבטיח שהארץ לא תהיה חלק מסוריה הגדולה באופן ששירת את האינטרסים האסטרטגיים שלהם. בנוסף, הבריטים הניחו ששיתוף פעולה עם היהודים ממוצא אירופאי בארץ ישראל יעזור להם לבסס את השליטה שלהם בשטח. מהסיבה הזו ערבים רבים טוענים עד היום הציונות היא קונספירציה קולוניאליסטית, אם כי יש כמה וכמה הבדלים חשובים בין הציונות והקולוניאליזם. אך עדיין מבחינת הערבים הצהרת בלפור היא חלק מהמזימה הקולוניאליסטית לנשל אותם מאדמותיהם.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / הלאומיות בישראל ובעמים / התנועה הציונית בזמן מלחמת העולם הראשונה

עוד דברים מעניינים: