מה הבעיה עם שחיתות שלטונית?

"לֹא תִקַּח שֹׁחַד כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר עֵינֵי חֲכָמִים וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִם" (דברים, ט"ז, ט')

אז מה אם ראש העיר סידר עבודה לאחיין שלו?

מה זה משנה אם חבר כנסת התערב לטובת איש עסקים שהוא חבר שלו?

גם אם שר האוצר לקח קצת כסף לעצמו, האם זה בסדר כל עוד הוא שר אוצר טוב?

ומה זה משנה אם הם גונבים כי הרי כולם במדינה במילא מרמים אחד את השני כל הזמן…

אז זהו, שלא. שחיתות שלטונית גובה מחירים גבוהים מאוד ממדינות וחברות בהן היא רווחת. ראשית אפשר לדבר על מחירים כלכליים, כמו למשל פגיעה ביעילות של הכלכלה שמתנהלת בצורה לא הוגנת ומונעת מאינטרסים צרים. כך למשל ייתכן כי לא החברה הטובה ביותר עם ההצעה הטובה ביותר תזכה במכרז, אלא כזו ששילמה שוחד לגורם כזה או אחר. החלטות של המגזר הציבורי שמונעות משחיתות יכולות גם הן להיות מעוותות ולעלות למדינה כסף רב שמגיע מכיסם של האזרחים לכיסם של אנשים פרטיים מושחתים. שחיתות גם מורידה את המוטיבציה של אנשים לעבוד קשה כי בסופו של דבר מי שמתוגמל זה שיש לו קשרים או מי שמשלם שוחד ולא מי שמשקיע. ההערכות של כלכלנים גורסות ששחיתות שלטונית עולה מיליארדים לחברות בהן היא רווחת, וזה כנראה לא מקרה שבראש רשימת המדינות הכי פחות מושחתות נמצאות מדינות עם כלכלות מצוינות כמו שוודיה, דנמרק, אוסטרליה ושוויץ בעוד שבתחתית הרשימה נמצאת מדינות מושחתות מאוד ועניות מאוד כמו צפון קוריאה, סומליה, עיראק ואפגניסטן.

שחיתות שלטונית פוגעת גם ברמת החיים של התושבים. אם מנהיגים מעדיפים את טובתם של בעלי כוח המשלמים שוחד או של מקורבים הרי זה בהכרח יבוא על חשבון האזרח. אם למשל יהיו בעלי עסקים גדולים שתורמים לפוליטיקאים שבתורם מעבירים חוקים המועילים להם, הקורבנות יהיו העסקים הקטנים וכלל הצרכנים בשוק שיהנו מפחות מגוון ותחרות. במקרה אחר יכול תשלום שוחד להוביל לפגיעה בטבע או במשאבים משותפים לכלל. שחיתות יכולה לפגוע גם בביטחון הלאומי אם החלטות בנושא זה מתקבלות משיקולים לא עניניים (כמו למשל פרשת הצוללות בה תשלומי שוחד הובילו לכך שישראל קנתה יותר צוללות מהנדרש לה ובזבזה מיליארדי שקלים שהיו יכולים ללכת למטרות בטחוניות או חברתיות אחרות).

לבסוף, שחיתות שלטונית מסכנת את הדמוקרטיה מכיוון שהיא מפחיתה את האמון שיש לאנשים במערכת ובהנהגה. כאשר אזרחים רואים שהמנהיגים שלהם מתנהגים בצורה מושחתת ישנה גם סבירות שהם ירגישו שיש להם הצדקה לא להיות ישרים בעצמם והתוצאה היא חברה פחות מוסרית. שחיתות מפחיתה את האמון בין בני אדם לממשלה שלהם ולבסוף בין בני אדם לבין עצמם והתוצאה היא מסוכנת לחוסן החברתי והלאומי.

שחיתות שלטונית בישראל

ישראל מדורגת בשנת 2016  במקום ה-28 בעולם במדד השחיתות העולמי עם ציון של 64 מתוך 100, זאת לאחר שבשנות התשעים הייתה ב-20 המקומות הראשונים כולל מקום 14 בשנת 1996. בעשורים האחרונים סובלת ישראל ממקרים רבים של שחיתות שלטונית שמדרדרים אותה בדירוג העולמי וגובים ממנה מחיר כבד. כאן תוכלו לקרוא עוד על שחיתות שלטונית בישראל.

עוד:

האם יותר נשים בשלטון משמע פחות שחיתות שלטונית?

מרי אזרחי: מתי צריך לשבור את החוקים

האם מלחמה טובה לסולידריות? לא בטוח

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו

ועוד מלא דברים מעניינים:

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: