הסברים לניצחון גרמניה בשנתיים הראשונות למלחמת העולם השנייה

השלב הראשון של תחילת מלחמת העולם השנייה מכונה 'שלב נצחונות הבזק' (1939-1941), בשלב זה הצליחו מעצמות הציר (גרמניה, איטליה ויפן) לכבוש שטחים גדולים מאד. גרמניה, בסיוע איטלקי, השתלטה כמעט על כל אירופה וכבשה שטחים גדולים בצפון אפריקה. יפן כבשה שטחים גדולים באוקיאנוס השקט ובאסיה.

מלחמת הבזק (בליצקריג): 'מלחמת הבזק' היא אסטרטגיה צבאית שפותחה בגרמניה. שיטת 'מלחמת הבזק' מבוססת על כיבוש מהיר של שטחים גדולים באמצעות הסתערות של כוחות שריון, הצנחה של צנחנים והפצצות אוויריות. אסטרטגיית מלחמת הבזק אפשרה כיבוש מהיר מאד של שטחים גדולים בזמן קצר והביאה לגרמניה את נצחונותיה הגדולים בשלב הראשון של המלחמת העולם.

התעצמותה של גרמניה הנאצית לפני מלחמת העולם השנייה: עם עלייתו של היטלר לשילטון הוא החל לבנות צבא גדול. היטלר ביטל את הסכמי וורסאי שהגבילו את גודלו של הצבא הגרמני ואסרו על החזקת חילות אוויר וים. גרמניה הנאצית הקימה צבא חזק מאוד ונערכה היטב למלחמה. בנוסף, גרמניה כרתה בריתות עם יפן ואיטליה ששיתפו איתה פעולה במלחמה.

אי יכולתן של המדינות להתאחד מול גרמניה: מדינות אירופה לא התאחדו נגד היטלר. בריטניה, צרפת ורוסיה לא יצרו ברית אחת כדי למנוע מהיטלר להקים צבא ולאיים על אירופה ונקטו במדיניות הפיוס. ברית המועצות חתמה עם היטלר לפני המלחמה על 'הסכם ריבנטרופ-מולוטוב' בו הבטיחו שתי המדינות לא להלחם זו מול זו. ברית המועצות עמדה בהסכם ולא הצטרפה למלחמת העולם השניה, אך היטלר תקף אותה בשנת 1941. בנוסף, ארצות הברית לא הצטרפה למלחמה עד שהיא הותקפה על ידי היפנים בשנת 1941 (המתקפה על פרל הארבור). למרות שהסכנה שהציב היטלר הייתה ברורה, המדינות השונות לא שיתפו פעולה נגד הגרמנים עד סוף שנת 1941.

מבוא קצר למחשבה של חנה ארנדט

מבוא קצר להגותה של חנה ארנדט עם ביוגרפיה, קישורים למאמרים, ציטוטים וסקירה של ספרי חנה ארנדט כמו "יסודות הטוטליטריות" ו"אייכמן בירושלים"

עוד דברים מעניינים: