האמנה האטלנטית – סיכום

הנשיא רוזוולט, נשיאה של ארצות הברית, נפגש עם וינסטון צ'רצ'יל ראש ממשלת בריטניה, על סיפון אניה בלב האוקיינוס האטלנטי. היה זה לאחר ניצחון הבריטים על "הקרב על בריטניה" וכן לאחר שגרמניה פלשה לברה"מ. בשלב זה ארה"ב עדיין אינה מעורבת במלחמה. , יחד הם ניסחו את "האמנה האטלנטית". אמנה זו הגדירה את עקרונות משותפים ותקווה לעתיד טוב יותר,  האמנה האטלנטית קבעה את היסודות שעליהם ייכון "עולם טוב יותר, לאחר בוא הניצחון. חלק מסעיפיה העיקריים :

  1. ארה"ב ובריטניה אינן שואפות להתפשטות טריטוריאלית או אחרת.
  2. הן לא מכירות בשינויים טריטוריאליים שנעשים בניגוד לרצון העמים הנוגעים בדבר (כלומר מתנגדות לכיבוש שטחים).
  3. הן מכבדות את זכותם של כל העמים לבחור את צורת השלטון הרצויה להם.
  4. הן מעוניינות בשיתוף פעולה כלכלי בין כל האומות כדי להבטיח קידמה, שיפור תנאי עבודה ובטחון סוציאלי.
  5. לאחר השמדה הסופית של העריצות הנאצית הן מקוות שיכון שלום שיאפשר לכל האומות ביטחון בתוך גבולותיהן, ושיבטיח לכל אדם בכל אר. חופש מפחד וממחסור.
  6. יש להסיר כל מגבלות על תנועה בים הפתוח ולאפשר גישה לכל המדינות למסחר, חומרי גלם ולכל הדרוש לרווחתן הכלכלית של האומות.
  7. כל אומות העולם חייבות לוותר על השימוש בכוח הזרוע. לא תהיה כל אפשרות לקיים שלום בעתיד אם אומות ימשיכו לאיים בתוקפנות מחוץ לגבולותיהן. יש לפרוק מעל האומות התוקפניות את נשקן. יש להקל על עמים שוחרי שלום להצטייד בנשק על מנת להגן על עצמן מפני עמים תוקפניים.

החשיבות העיקרית של האמנה האטלנטית הייתה בכך:

  • היוותה צעד נוסף בהתקרבות בין המדינות ובבנית ההסכמה האידאולוגית. ההסכם מדגיש את המאבק של האידיאולוגיה המערבית הדמוקרטית נגד האידיאולוגיה התוקפנית של מדינות הציר.
  • שימשה בסיס לשיתוף פעולה נגד התוקפנות הנאצית-פשיסטית והסכמה לבחירת דרך משותפת בתקופת המלחמה ולאחריה. ארה"ב כבר ראתה עצמה חלק בלתי נפרד ממאבק זה, למרות שעדיין לא הצטרפה ללוחמה בפועל.
  •  כמו כן הייתה האמנה הלכה למעשה מדריך על פיו קבעו ראשי המדינות את פעולותיהם בהמשך המלחמה.
  • האמנה האטלנטית הניחה את היסודות לשיתוף הפעולה בין המדינות לאחר מלחמת העולם השנייה

מועדון 27 – מיתוס או מציאות?

מה משותף לג'ימי הנדריקס, ג'ניס ג'ופלין, ג'ים מוריסון, קורט קוביין, איימי וויינהאוס? והאם בשביל תהילת עולם צריך למות צעיר? מיתוס מועדון 27

עוד דברים מעניינים: