סיפור פשוט – פרק 23 – תקציר וסיכום

ראו סיכום ותקציר כל הפרקים של סיפור פשוט מאת עגנון

לסיכום הקודם: סיפור פשוט – פרק 20-22

סיפור פשוט – פרק 23 המפגש בין הירשל ובלומה

כל עולמו של הירשל מצטמצם לרחוב ביתו של עקביה מזל, מקום מגוריה של בלומה: "נצטמצם העולם ולא נשתייר לפני הירשל אלא רחוב זה שבלומה יושבת בו".

הירשל מתבונן לכיוון החלון, מקווה לראות את בלומה. לפתע יוצאת בלומה כדי לסגור את השער, ראתה את הירשל, נרתעה ונכנסה חזרה אל הבית.

הירשל נישבר לחלוטין. מניח ידיו על כפות המנעול ובוכה. המנעול הוא של השער אך גם המנעול  המטפורי לליבה של בלומה.  הירשל מבין כי אהבתו לא תוכל להגיע למימוש. הירשל רואה כי בתוך הבית כבה האור ונזכר בנר שכבה ביום חופתו ונזכר שוב בנושא הגירושין.

זהו רגע המשבר בחייו. כל הכאב והעצב ,המועקה והתסכול שהצטברו בליבו פורצים החוצה בבכי.

הירשל עומד ובוכה, רטוב כולו מגשם ומדמעות,גרונו מכווץ, שפתיו משורבבות, ברור לו שהוא עומד להיות חולה. הירשל אינו פוחד מהמחלה אלא פוחד מהעובדה שהוא ייאלץ להיות סמוך למינה הרבה זמן מכיוון שמיטתו סמוכה למיטתה.

הירשל מדמיין בראשו, דיאלוג ארוך אותו הוא מנהל עם מינה לגבי בלומה. אין הוא יכול לנהל עימה כזו שיחה ולא נותר לו אלא להתוודות על אהבתו רק בדמיונו.

בסיום חושב הירשל לעצמו מחשבות המעידות על אדם בדיכאון : "כמה גרוע האדם. ישן כדי שיקום. קם כדי שישן, ובין קימה לשינה, צרות וייסורים ופגעים ועלבונות".

לסיכום הבא: סיפור פשוט – פרק 24-26 – מוטיב התרנגול והשעון

עוד דברים מעניינים:

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את מה שאדם אחר מרגיש, שונה