סוציולוגיה: נורמות חברתיות

נורמות חברתיות הן למעשה ביטוי של הערכים של חברה מסוימת. ערכים נבדלים מנורמות בכך שהם מופשטים ומהווים תפיסה כללית, ואילו נורמות הן כללי התנהגות, הוראות ביצוע, קווי הנחיה ספציפיים לאנשים בסוגים שונים של מצבים. ערכיה של חברה חשובים, כי הם קובעים את תוכנן של הנורמות.

   חמש השאלות עליהן עונות נורמות: (1) מי מצפה; (2) ממי מצפים; (3) מה לעשות או לא לעשות;     (4) באילו תנאים; (5) מה יהיו התוצאות (הסנקציות) כאשר מקיימים נורמה וכאשר לא מקיימים אותה.

סוגי סנקציות על שבירת  נורמות חברתיות על-פי סמנר:

  1. מורס (Mors) – נורמות המתייחסות להתנהגויות מוסריות ואתיות שהינן משמעותיות לסדר החברתי, ולכן ננקטות לגביהן דרכי אכיפה. נורמות מורס כוללות את כל הנורמות החשובות לקיום אורח חיים מסוים. נורמות אלו מתייחסות לכל אדם, בכל מקום ובכל עת בחברה מסוימת. אנשים מאמינים שנורמות אלה חיוניות לקיומו של הסדר החברתי התקין, והמפר אותן חייב להיענש בחומרה.

דוגמאות: רצח, אונס, גילוי עריות.

  1. פולקווייס (Folkways) – מנהגים עממיים העוברים מדור לדור – "הדרך בה אנו נוהגים לעשות דברים". נורמות אלה אינן בסיסיות לקיומה של החברה, כגון אכילה בסכין ובמזלג או שימוש בדיאודורנט. חריפות הסנקציות נקבעת על-פי חשיבות הנורמה.

ראו גם:

מרכיבי תרבות עיקריים בסוציולוגיה

סוכני חיברות

חזרה אל: מילון מושגים ומונחים בסוציולוגיה

עוד דברים מעניינים: