האימפריאליזם באפריקה

ב-1875 פחות מעשירית השטח באפריקה היה של מושבות.

ב- 1895 9/10 מאפריקה הייתה שייכת למושבות ורק 1/10 לא נתפסה על ידי המעצמות.

התחלת הדרך של האימפריאליזם באפריקה היא באלג'יריה וכבר בשנות ה- 20 /30 של המאה ה- 18 הצרפתים השתלטו עליה, הבריטים עצמם השתלטו על מצרים ניגריה אזור מערב אפריקה והעניין לא היה דבר שגרם למחלוקת סביב הנושא הזה בין המעצמות [למעט צרפת ובריטניה על נושא של מצרים אבל ההתפשטות הבריטית באפריקה עדיין לא גרמה למחלוקות בין המעצמות] אפילו ביסמארק עודד את הצרפתים להיכנס לתוניסיה מתוך תקווה שהם יסתבכו עם האיטלקים וזה יסייע לגרמנים במערכת הבינלאומית. כאשר המגמה גוברת ויותר ויותר מעצמות מנסות לרכוש שטחים באפריקה מתחילות המחלוקות וב- 1884 -1885 הייתה ועידת ברלין– בוועידה זו רצו לחלק את אפריקה לאזור השפעה בכדי לנטרל את האפשרות שהיריבות על מושבות באפריקה יגיעו לידי מלחמה טוטאלית באירופה. רואים שמעצמות מתחרות ביניהן על חקר עמק הקונגו וזה מביא להתנגשות בין הבריטים לבין הצרפתים, הבריטים חוברים יחד עם הפורטוגזים ומאפשרים להם לשלוט באנגולה בכדי לבלום את ההתפשטות הגרמנית והצרפתית באזור עמק הקונגו.

התחרות הייתה נמרצת, כולם מקימים חברות גיאוגרפיות לחקר אפריקה ומתנגשים אחד בשני: האיטלקים הבריטים והגרמנים מגלים עניין במזרח אפריקה,  הצרפתים והבריטים מתעניינים באפריקה המשבנית ובעמק הקונגו יש עניין משולש עם הבלגים. העניינים מסתבכים ובסופו של דבר יש צורך להפריד בין הכוחות לקבוע עובדות של שטחי ההשפעה. אומנם יש מקומות בהם כל אחד מבין שזה שייך לצד אחר ומנסה לא להתחרות אבל עדיין התוצאה של אותה ועידה בברלין עודדה את התחרות באפריקה ומי שרוצה להמשיך להתחרות מותר לו , ואפילו על חשבון הצד השני.

האימפריאליזם הבריטי באפריקה

המושבה הראשונה של האימפריאליזם הבריטי היא באזור כף-התקווה ומאמצע שנות ה- 80 הם דוחפים כלפי מעלה רודזיה טרנסלוול וכו' אזורים של חוות של הולנדים, ההולנדים הללו נתמכים על ידי הקייזר הגרמני נגד הבריטים

כי יש לו עניין לסייע להם בכדי לבלום את העלייה של הבריטים לעבר עמק הקונגו כנראה המגמה הבריטית היא לא רק לחפור יהלומים וזהב אלא למצוא קווי תקשורת בין כף התקווה הטובה לבין המושבה הבריטית הגדולה במצרים כלומר כל אזור מזרח אפריקה וכמובן שהבריטים, בשאיפות הללו, מתנגשים עם הגרמנים והצרפתים ויש כל הזמן תחרות שמשפיעה על אורח היחסים בסופו של דבר הבריתות באירופה

נוסדו לא רק בגלל הפחד של הבריטים והצרפתים מפני הגרמנים והאוסטרים באירופה אלא בגלל ההסתבכויות באפריקה ובמקומות אחרים תחרות על טריטוריאליות כאשר הבריטים והצרפתים רואים עין בעין את האינטרסים שלהם, מכירים באינטרסים של אחד השני באפריקה זה ייקח זמן זה לא פשוט כי הצרפתים מאוכזבים מכך שהם נבעטו ממצרים אבל עם השנים הם השלימו וקיבלו את אלג'יריה ומרוקו תוך הסכמה בריטית וכתוצאה מכך הם היו מוכנים לשתף פעולה עם הבריטים בכדי לבלום את הגרמנים באזור המזרחי של אפריקה המשוונית.

ראה גם:

צמיחת המדינות החדשות באפריקה – סיכום

הקולוניאליזם האירופי באפריקה

הקולוניאליזם הבריטי

האם האימפריאליזם עדיין איתנו?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: