מאפיינים שליליים של המהפכה התעשייתית

מאמר זה הינו חלק מסיכום הקורס מבוא להיסטוריה מודרנית, תת פרק המהפכה התעשייתית

בצד השינויים החיוביים שהביאה עימה המהפכה התעשייתית, היו גם כמה היבטים שליליים:

  • הקדמה וההשקעה בבתי החרושת הביאה לידי כך שעל הפועלים היה להתמקצע ולדעת כיצד להפעיל את המכונות –כלומר להיות בעלי מקצוע. אנשים מבלים שנים רבות בלימוד העבודה שלהם ולפיכך התעשיינים דורשים מהפועלים לעבוד פרקי זמן ארוכים מדובר על חוזה עבודה החל מ- 3 שנים ועד 25 שנים. לא קל למצוא כוח עבודה מהימן יעיל ומקצועי. היו גם סיבות אחרות שגרמו לקשיים בניידות כוח עבודה בגלל "חוק העניים"- החוק קבע שאדם שעזב את עיר מגוריו ועבר לעיר אחרת כעבור שנה הוא מאבד את הזכות לסעד ציבורי ואז לאנשים אין מוטיבציה לעבור למקום אחר אבל במקום החדש לא ממהרים לתת זכויות סעד. הרשויות היססו לקבל תושבים חדשים כי אז הם היו צריכים להתחייב לתשלומי סעד והפועלים לא רצו כל כך לעבור למקומות חדשים ולעבודות אחרות דבר שגורם לקושי רב בגיוס עובדים. מה שקורה זה שברגע שעוברים מיחידות יצרניות קטנות ליחידות יצרניות גדולות יש צורך ביותר עובדים דבר שקשה להשיג גם בגלל חוק העוני וגם בגלל שאנשים לא רוצים לעבור ממקום למקום. כדי להתגבר על זה הרשויות המקומיות שכרעו תחת הנטל של תשלום זכויות הסעד לאנשים שלא עבדו, לקחו אנשים שלא עבדו כולל ילדים ונשים למקומות תעשייתיים.
  • תעסוקת ילדים- עבדו כשוליות בבתי החרושת בשכר זעום. הם עבדו לאורך 12-15 שעות ביממה למשך 6 ימים בשבוע . אם הייתה איזושהי מגמה לצמצום כוח העבודה של הילדים בגלל ההמצאות החדשות והשכלולים אז הילדים המשיכו לעבוד בבתי החרושת זה היה כוח עבודה טוב והם עשו עבודות שמבוגרים לא יכלו לעשות כמו לזחול למקומות צרים וכו' והתעשיינים לא רצו לוותר עליהם. היו מעבידים נדיבים שסיפקו לילדים קורת גג והשכלה בסיסית אבל זה היה וולונטרי ולא כולם נהגו כך עד ל- 1802. ב- 1802 חוקק חוק שמגן על אותם ילדים ונקרא בשם "חוק הבריאות והמוסר של השוליות"-בחוק זה הפרלמנט הגביל את שעות העבודה של ילדים וקבע עבורם רמה מינימאלית של חינוך והיגיינה.
  • תוצר נוסף של הלחץ ו הרצון להשקיע ולהרוויח היה הקפדה על שעות העבודה. בעלי התעשייה רצו לנצל את הנכס שלהם בצורה הטובה ביותר וזה מביא להחרפת המשמעת על הפועלים. מאלצים את הפועלים לעבוד המון שעות בד"כ מ-5 לפנות בוקר ועד 10 בלילה .הייתה משמעת חזקה על הגעה בזמן ואסור היה לעשות שביתות. היו מענישים את הפועלים על בעיות משמעת במשכורת.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: