הקיטור ותעשיית הטקסטיל והברזל במהפכה התעשייתית

מאמר זה הינו חלק מסיכום הקורס מבוא להיסטוריה מודרנית, תת פרק המהפכה התעשייתית

התפתחויות בתחום התעשייה היו אחד מהכוחות המניעים של התהליך הקרוי המהפכה התעשייתית (ראה מאמר קודם אודות תעשייה במהפכה התעשייתית). שניים מהתחומים האלו היו תעשיית הטקסטיל ותעשיית הברזל.      

ההמצאות בתחום הטקסטיל הופעלו על ידי כוח אדם או על ידי מים. מדובר על המצאות שבסה"כ שיפרו את תנאי העבודה הקשים שהיו לפני כן אבל לא מדובר בהמצאות שגרמו למהפכה תרתי משמע. אחת ההמצאות החשובות יותר היא מנוע הקיטור שהמציא ג'יימס ווט ב-1769 . הוא המציא את מנוע הקיטור ב- 1769 אבל עברו עוד 13 שנה עד אשר הוכנסו השיפורים והמנוע נכנס לפעילות בתחום הטקסטיל. דבר זה נבע מחוק דרקוני בנוגע לזכויות בעלי ההמצאות  אך גם מכיוון שלא היו עדיין הכלים והמיומנויות לשפר אותו. עד לשנות ה-80 של המאה ה-18 תעשיית הטקסטיל הבריטית השתמשה אך ורק במים ככוח הנעה ולא בקיטור. אחת ההמצאות שהייתה קריטית וזעזעה את אמות הסיפין הייתה מכונת האריגה כי היא חיסלה את כל תעשיות האריגה הביתיות והעבירה אותם למפעלי התעשייה. התהליך הזה של העברת המפעלים מיחידות קטנות ליחידות גדולות ועצם העובדה שיש מכונת אריגה חדשה הביאו להתמקצעות של האורגים ,הם הפכו לכוח עבודה דרוש וזה הביא לשגשוג גדול בתעשיות הטקסטיל.

גם תעשיית הברזל עברה איזושהי מהפכה כתוצאה מהמצאת כבשני התכה שעבדו על פחם מינראלי. קודם לכן זה עבד על עץ אך כתוצאה ממחסור בעץ והתייקרותו עוברים לשימוש של חומר בעירה אחר-פחם מינראלי שמפיקים אותו מן האדמה דבר זה מוביל לשגשוג במכרות הפחם שהייתה תעשייה מאוד מסוכנת, קשה ופיזית. ההתפתחות בפחם הביאה לפיתוח הפקת הפלדה בתקופות יותר מאוחרות להתייעלות בתעשיות הברזל.

 

7 ציטוטים שיגרמו לכם לראות את המהפכה התעשייתית באור אחר

 

מה זו המהפכה התעשייתית הרביעית והאם היא כבר החלה?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: