תעשייה במהפכה התעשייתית

מאמר זה הינו חלק מסיכום הקורס מבוא להיסטוריה מודרנית, תת פרק המהפכה התעשייתית

השינויים בתחום התעשייה שעל שמם נקראת המהפכה התעשייתית נבעו ממספר גורמים כאשר המאפיין הבולט שלהם היה המעבר מהתעשיות הביתיות למפעלים גדולים. שינוי זה נובע ממספר גורמים:

  • שכלולים בתחום התעשייה הביאו לכך שהיה צורך להוציא את היחידות היצרניות מהבית אל המפעל עצמו, בגלל הרעלים שהיו קשורים בתהליך הייצור.
  • אלמנט של השקעת הון –ברגע שיש חלוקת הון יעילה יותר ז"א מעבר של הון ממקום שהוא לא נדרש בו למקום שהוא כן נדרש כמו למרכזים תעשייתיים כגון מידלנד אזור תעשייה באנגליה. ברגע שיש הון אז אפשר להשקיע בהרחבת היחידות היצרניות- אם זה במבנה ואם זה בהגדלת ושכלול המכונות. עד המהפכה התעשייתית באנגליה, התעשייה הייתה בעיקרה כפרית מסיבות שונות: אחד הגורמים היה ההגבלות שהגילדות והרשויות המקומיות הטילו על אותם יצרנים ביתיים וזה הוציא אותם מהערים אל הסביבה הכפרית כמו כן היו לזה גם סיבות טכניות: מאחר וכוח ההנעה העיקרית היה מים היית צריך להיות קרוב למקורות מים מה שלא היה כל כך בערים. היית צריך להיות קרוב ליערות אם אתה מתבסס על פחם עץ כחומר דלק בכדי לקבל אספקה שוטפת של עצים או יותר מאוחר כאשר יש כבר שימוש בפחם מינראלי אז צריך להתגורר קרוב למכרות הפחם שגם הם לא נמצאו בערים. לתעשייה הכפרית הביתית היה מבנה תעשייתי מאוד גמיש שהתבסס על יחידות ייצור קטנות שהשתמשו בתהליכי ייצור פשוטים ביותר כלומר לא שאפו לשכלל מכונות ולשפר אותם. זה גם נבע מכך שבשלב המוקדם, כאשר המפעלים היו יחידות קטנות ביתיות, ההון הושקע רק ברכישת אותם מוצרים שבאמצעותם התבצע תהליך הייצור. בעלי המלאכה שייצרו את המוצרים היו בעלי המכונות. ואילו אותם יזמים שהשקיעו בתהליך הייצור שקנו את המוצר הגולמי שבו השתמשו לצורך הייצור, הם אלה שמכרו את התוצר הסופי כלומר יש פה הפרדה. לאחר המהפכה התעשייתית בעל ההון או התעשיין שולט גם על אמצעי הייצור וגם על חומרי הגלם. מהעובדה שלמעשה ההון לא היה גלום במבנים ומכונות אלא במלאי של חומרים, ניתן היה להעביר בנקל חומרים מהתעשייה למסחר ולהפך. אם אתה מייצר משהו , הוא לא הולך ונשאר חומר גלם אז אתה לא מפסיד כי אתה מוכר אותו או שאתה לא משלם לאותו בעל המלאכה שייצר עבורך את הדברים ז"א הסיכון פה קטן יחסית לעומת תעשיין שמחזיק מפעל שלם ונדרש לשלם את המשכורות לפועלים, לשכלל את תהליך הייצור, למכור את התוצרת ולהרוויח. הביקושים גם היו קטנים יותר מאשר במהלך התקופה המהפכה התעשייתית.
  • המצאות חדשות והרצון להרוויח-ז"א לייצר יותר כדי שיהיה יותר ביקוש ומכיוון שאתה רוצה להרוויח אתה משקיע כל הזמן. בתחילת המאה ה-18 בערב המהפכה התעשייתית עיקר המאמץ בתחום ההמצאות הושקע בכדי לרתום כוחות לא אנושיים אלא טבעיים לשירות התעשייה כמו שימוש באנרגיית פחם  (עץ/מינראלי) ,כוח הכבידה וכוח אטמוספרי(מנוע קיטור). אנשים ממציאים המצאות על מנת שיהיה להם כוח הנעה להניע את יחידות הייצור השונות ולייצר. מדובר בהמצאות ברמה נמוכה יחסית כי אתה מתעל את כוחות הטבע לצרכים תעשייתיים. מאמצע המאה ה-18 החלו לפתח מכשור או אמצעים תעשייתיים חדשים על מנת שיגברו על המחסור בחומרי הגלם(דלקים והון) ז"א שייעל את תהליכי הייצור והפוך אותם לזולים יותר. מדובר בהמצאות שמצריכות תחכום רב יותר מאלו שהומצאו בשלב הראשוני. ההמצאות שהומצאו במהלך המהפכה התעשייתית הם: נול שמופעל על ידי כוח הרגליים, מכונה שהופכת צמר לחוטים ומופעלת על ידי מים וכן מכונת הקיטור. תחום אחד של התפתחות טכנולוגית היה תעשיית הטקסטיל והברזל ובכן בתחומי התעבורה והתקשורת.

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: