סארטר והקונפליקט בין אהבה וחירות

בעבור הפילוסוף הקיומי ז'אן פול סארטר אין דבר חשוב יותר מהחירות. אהבה, מבחינתו, חייבת להיות אהבה חופשית במובן של בחירה חופשית, הן של האוהב והן של הנאהב. לטענתו, מערכת היחסים שיש לנו עם האדם שאותו אנו אוהבים ושאוהב אותנו בחזרה אינה יכולה להיות מערכת יחסים של שייכות במובן שבו חפץ מסוים שייך לנו, בין היתר מכיוון שאנחנו לא שייכים לחפץ באותו אופן שבו הוא שייך לנו (אם כי יהיו פילוסופים אחרים שיחלקו עליו בנקודה זו, למשל חלק מהוגי אסכולת פרנקפורט).

ז'אן פול סארטר.
ז'אן פול סארטר.

אולם הגישה הזו של סארטר לאהבה מציבה אותו בבעייה מסוימת שכן אהבה ממשית, מעשית, הן מערכת יחסים שיכולה במידה רבה להגביל את החירות שלנו ולהציג בפנינו דרישות. לכן כאשר סארטר מתייחס לאהבה הוא לא משווה לנגד עיניו איזו הרמוניה אידיאלית של השלמה הדדית אלא תחום קשה ומאתגר של ניגודים וקונפליקטים. לפי סארטר, האדם הנאהב זקוק לאהבתו של בן הזוג וכן לאישור וההכרה של האוהב בחירות שלו להיות מי שהוא. עם זאת, כאשר אנחנו מקבלים את אהבתו של אדם אחר אנחנו מסתכנים בהפיכה לאובייקט, לחפץ מסוים המנוסח במונחים של שייכות שכן אנחנו מתאימים את עצמנו לרצונות והציפיות של האוהב, מה שפוגע בחירות שלנו. לא רק זאת, האדם האהוב הופך לתלוי באהבה אליו ולא רוצה שהיא תסתיים ושהאדם האוהב יעזוב אותו, לא בדיוק מצב שאפשר לקרוא לו "חופש". חופש אמיתי לפי סארטר הוא גם החופש להשתנות, כולל החופש להפסיק לאהוב. לכן סארטר רואה את האהבה כתחום בלתי יציב ומלא סכנות, מעין "הימור" על מי שאנחנו. סארטר ממפה את הסכנות הגלומות באהבה כנעות בין סדיזם ומזוכזים. מזוכיזם לפי סארטר הוא כניעה משתעבדת לציפיות והרצונות של האוהב והתאמת עצמו למי שהוא רוצה שאנחנו נהיה, תוך ביטול עצמי. סדיזם הוא התייחסות אל האהוב כאל חפץ שצריך להתאים לצרכים שלנו. כך או כך, כאשר אנחנו אוהבים אנחנו נדרשים לפשרה, פשרה היא אחת הסכנות הגדולות ביותר לחירות שלנו שעומדת במתח תמידי עם האהבה. סארטר עצמו ניסה ליישם את התפיסה הזו בחייו האישיים שכללו קיום בלתי מחייב של כמה מערכות יחסים במקביל, כולל עם ההוגה החשובה סימון דה-בובואר. אדם שמקדש את החירות או עוד מקרה של פחד ממחויבות? אתם תחליטו.

what is love

למאמרים נוספים מתוך סדרת "מה זו אהבה?"

לקריאה נוספת על הפילוסופיה של ז'אן פול סארטר

עוד דברים מעניינים:

שינוי גודל גופנים
ניגודיות