עמנואל קאנט ומשמעותה של ההנאה מהיופי

מה גורם לנו לחשוב שדבר מה הוא יפה? כיצד אנחנו מגדירים חפץ אחד בתור יצירת אמנות ואחרים לא? השאלות האלו הנוגעות לטיבם של היופי והאמנות מלווים את הפילוסופיה האנושית (בתחום הנקרא אסתטיקה) זה אלפי שנה, מאז אפלטון ואז ימינו, שמציעה מספר תשובות מעניינות.

עמנואל קאנט
עמנואל קאנט

אחד ההוגים החשובים ביותר שנתנו תשובה מעניינת לשאלה זו הוא עמנואל קאנט והביטוי המפורסם שלו המאפיין את הדברים היפים ויצירות האמנות ב"העדר חפץ עניין" – הרעיון לפיו הנאה אסתטית אמיתית וטהורה מהיופי היא הנאה שאינה משמשת לכל מטרה ולכל תכלית זולת עצמה והיא נקייה מכל אינטרס שאינו נוגע ליופי עצמו.

בספרו "ביקורת כוח השיפוט" שואל קאנט כיצד ומדוע אנחנו מכנים משהו "יפה"? הוא מונה ארבעה מרכיבים לתשובה שלו. ראשית, משהו הוא יפה בשל "מודעות של דימוי זה מתוך הרגשה של הפקת נחת" (עמ' 38). כלומר, בראש ובראשונה דבר יפה הוא דבר שאנחנו נהנים ממנו. שנית, מאחר והיופי קשור ברגש מסוים שעולה בנו, כאשר אנחנו אומרים על דבר מה שהוא יפה אנחנו אומרים דבר מה סובייקטיבי המתנסח בצורה אובייקטיבית. כלומר, אמנם היופי הוא בעיני המתבונן אך כאשר אנחנו מכנים משהו בשם "יפה" אנחנו טוענים למעשה שיופי הוא תכונה של אותו עצם, ולא משהו שמתקיים רק בתודעה הסובייקטיבית שלנו. עם זאת, קאנט מאמין שאנחנו כולנו יכולים להסכים על דבר מה שהוא יפה משום שהכשרים השכליים של כולנו, במידה ואנחנו ממצים אותם, יכולים בסופו של דבר להוביל אותנו להכרת המציאות בצורה אחידה. בהערה השלישית שלו אודות יופי טוען קאנט כי שכאשר אני אומר שמשהו יפה אני למעשה תובע את הסכמתם של אחרים לדעה שלי. אנחנו עשויים כאמור להיות חלוקים על שיפוטי יופי אך קאנט מאמין שעצם 6403181955_82d59e39fb_oזה שאנחנו יכולים מידי פעם להסכים על משהו נובע מכך שבכולנו יש "קטגוריות" ותבניות של "צורתו של היופי", כלומר אידיאה מסוימת וקבועה של היופי, ועל כן אנחנו מסוגלים לראות דברים באופן דומה. היסוד הרביעי שמונה קאנט בדיון שלו ביופי הוא זה של "תכליתיות ללא תכלית". החפץ האסתטי, לדברי קאנט, הוא דבר מה שתוכנן כאילו יש לנו תכלית וייעוד מסוים אך למעשה אין זה כך ודבר שהוא יפה באמת ממלא בכך את התכלית שלו ועומד בפני עצמו.

לסיכום, כאשר אתם הולכים במוזיאון ונתקלים בתמונה יפה, המחשבה "זה יראה נהדר על הקיר בסלון שלי" היא מחשבה שגויה על פי קאנט וכך גם "האישה הזו כל כך יפה, הלוואי והיא תהיה אשתי". הנאה אסתטית אמיתית היא הנאה שאינה דורשת דבר, היא לא מבקשת להפיק שום תועלת מהדבר היפה זולת עצם ההנאה מיופיו.

לקריאה נוספת:

החוויה האסתטית

למה הבכורה חשובה כל כך בתורה?

למה ספר בראשית וכל התנ"ך מלאים במאבקים בין אחים על הבכורה? רעיון אחד מציע כי זה קשור ביחסים של היהדות הקדומה עם סביבתה

עוד דברים מעניינים: