5 הדתות הגדולות בעולם

מהן הדתות הגדולות ביותר בעולם? שאלה קלה לכאורה עם תשובה מסובכת.

בתור התחלה כדאי לשאול כמה דתות יש בכלל וכאן התשובה נעה בין אינספור ל-12, אינספור אם אנחנו מחשיבים כל מטורלל שמכריז על עצמו כמשיח ו-12 אם אנחנו מתייחסים לדתות העיקריות שמוזכרות בספרות בנושא האנתרופולוגיה של הדת: בהאים, בודהיזם, נצרות, קונפוציאניזם, הינדואיזם, איסלאם, ג'ייניזם, שינטו, סיקים, טאואיזם, זורואסטריות וכמובן יהדות.

אחרי שביססנו (או לא) את זה אנחנו יכולים להתקדם ולשאול מי מהן היא הגדולה ביותר, מתוך הנחה שאנחנו מתכוונים למספר נפשות (ולא, למשל, לשטח). כבר בשלב הראשון אתם יכולים לוותר על כל תקווה לראות את היהדות בחמישיה הראשונה (היא רק במקום ה-9) אבל כן יכולים להתנחם בכך שהדתות ה"אברהמיות", כלומר שמאמינות באברהם, כובשות את שני המקומות הראשונים.

מפה מ-1883 המייצגת: נוצרים, בודהיסטים, הינדואים, מוחמדים ופגאנים
מפה מ-1883 המייצגת: נוצרים, בודהיסטים, הינדואים, מוחמדים ופגאנים

5. הבודהיזם – עם הכי הרבה קארמה

במקום החמישי ברשימת הדתות הגדולות בעולם, עם כ-500 מיליון מאמינים: הבודהיזם. לא בטוח בכלל שאפשר להחשיב את הבודהיזם כדת (יש שיתארו אותו כשיטה רוחנית), אך כן ברור שהוא צמח מתוך ההינדואיזם והוא כיום דומיננטי באותם אזורים של מזרח אסיה (אך עם מעט יותר השפעה על המערב לעומת ההינדואיזם).

4. הדת הסינית העממית – אוסף של השפעות

הדת הבאה בגודלה, עם 754-1000 מיליון מאמינים, היא לא בדיוק דת כמו שהיא אוסף של השפעות ומנהגים שהתעצבו תחת שלטון קומוניסטי שאינו מחבב במיוחד אמונה דתית. הדת הסינית העממית מושפעת משילוב של השפעות בודהיסטיות, דאואיסטיות וקונפוציאניזם והיא כוללת מאפיינים פוליתיאסטים ופולחן של מגוון גדול של אלילויות.

3.הינדואיזם – הכי עתיקים

הדת הקדומה של ההינדואיזם שמוגבלת כמעט אך ורק לדרום מזרח אסיה (הודו ונפאל) היא הדת השלישית בגודלה בעולם עם כ1.1 מיליארד מאמינים. ההינדואיזם היא דת מגוונת ומפוצלת במיוחד אך גם בה אפשר לדבר על שלושה זרמים עיקריים ששמים אלים שונים במרכז: שיווה, וישנו ושקטי.

2.האסלאם – הכי דתיים וגדלים הכי מהר

במקום השני ברשימת הדתות הגדולות בעולם אנחנו מוצאים את האיסלאם עם 1.6 מיליארד מאמינים בכל היבשות (אם כי 60% מהם נמצאים באסיה ו-20% במזרח התיכון). גם העולם המוסלמי מפוצל ללא מעט קבוצות שונות ומשונות אך כמעט כל מוסלמי עלי אדמות ישתייך לאחת משתי הקבוצות העיקריות: סונים (כ-90% מהמוסלמים) או שיעים (כ-10%) ומקצת מקצתם הם מוסלמים סופים. כך, אם אנחנו מדברים במונחים של קבוצות דתיות ולא של דתות, אנו מגלים כי האסלאם הסוני עומד במקום הראשון עם כ-1.44 מיליארד מאמינים (לעומת 1.2 מיליארד קתולים). לכך אפשר להוסיף את הטענה המחקרית לפיה האסלאם היא הדת שגדלה במהירות הגבוהה ביותר בעולם.

1.נצרות – הכי גדולים והכי מפוצלים

במונחים אבסולוטיים אין ספק כי הנצרות היא הדת הגדולה ביותר בעולם במונחים של מאמינים עם כ-2.2 מיליארד אנשים בכל העולם שחושבים שישו הוא המשיח (לפחות בעיקרון). אולם כדאי לתת את הדעת לכך שהמספרים האלו מתחלקים בין 30,000-40,000 זרמים שונים של הנצרות, שלעיתים כל כך שונים והפוכים אחד מהשני עד שקשה לקרוא להם אותה דת. אם נתייחס לקבוצות הגדולות ביותר שהקתוליות מובילה את הטבלה עם 1.2 מיליארד מאמינים שנושאים את עיניהם לאפיפיור. אחריה בטבלה מגיעים הפרוטסטנטים עם 800 מיליון מאמינים שמצפים לגמול על אמונתם כבר בחיים האלו ולאחריהם האורתודוקסיה המזרחית עם כ-330 מיליון מאמינים, הכנסייה האנגליקנית עם 85 מיליון מאמינים ועוד כמה עשרות מיליוני "אחרים".

התמונה מסתבכת עוד יותר כאשר אנחנו שואלים כמה מתוך אותם 2.2 מיליארד נוצרים הם נוצרים מאמינים או שומרי מצוות (לא בהכרח אותו דבר). על כך אין נתונים מדויקים אך כן יש הסכמה כי השיעור הוא נמוך יותר לעומת הדת הגדולה הבאה ברשימה.

ומה עם היהודים אתם שואלים? 14.2 מיליון איש זה ממש לא מספיק כדי להכניס אותנו לרשימה של הדתות הגדולות בעולם.

מקור: ויקיפידה וגוגל

 

אולי יעניין אותך גם:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

עוד דברים מעניינים: