היום בהיסטוריה: התנקשות כושלת של המוסד בירדן (25.9.1997)

ה-25 בספטמבר, 1997:

הימים ימי פיגועים קשים בארץ. בסוף יולי מכה פיגוע התאבדות בשוק מחנה יהודה בירושלים שגובה 16 קורבנות ובתחילת ספטמבר מתפוצים מחבלים מתאבדים במדרחוב בן יהודה בבירה וגובים את חייהם של חמישה ישראלים נוספים. כל החיצים מצביעים בכיוון חמאס וממשלת ישראל בראשון בנימין נתניהו מחליטה שצריך לעשות מעשה.

המטרה שנבחרה היא חאלד משע'ל, ראש הלשכה המדינית של חמאס השוהה בירדן. מאחר ומאז הסכם השלום בין ישראל וירדן ניסתה ישראל להמנע מפעילות ביון על אדמתה של השכנה, המשימה שמוטלת על המוסד היא לפגוע במשעל מבלי שהעקבות יובילו (באופן גלוי) לישראל. תוכנית "קיסריה" של המוסד הוגה תוכנית במסגרתה יעשה שימוש ברעל הקטלני פנטניל שמספר טיפות ממנו על עורו של אדם מספיקות על מנת להרוג אותו מבלי שהדבר יתגלה בניתוח שלאחר המוות. הדרך בה יגיע הרעל לעורו של משעל היא דרך שני סוכנים שיעברו על ידו כאשר אחד מהם פותח פחית משקה תוסס מנוערת בדיוק כאשר השני משפריץ את הרעל על משעל.במשך שבועות מתאמנים אנשי המוסד בפתחית פחיות והתזת מים על העוברים והשבים ברחוב התל-אביבי לפני שהם יוצאים בזהות קנדית בדויה לעמאן בירת ירדן.

אולם למרות התכנון היצירתי הביצוע לא הלך חלק. לוחמי יחידת "כידון" של המוסד אמנם הצליחו להגיע למשעל ולהתיז עליו את הרעל, אך תוך שהם מעוררים את חשדו של המאבטח שלו שאף היכה באחד מהם בעיתון. למרות זאת הצליחו שני הסוכנים לסגת את מכונית החילוץ אלא שטעות בניווט הובילה אותם היישר בחזרה אל זירת הפשע, מה שעורר בשנית את חשדו של המאבטח. המאבטח יחד עם עוזר נוסף החלו להכות ולרדוף אחר הסוכנים ומיד כל הרחוב הירדני התעורר וסגר על שני ה"תיירים הקנדים" לטענתם. שוטר שעבר באזור משך את הסוכנים מידי ההמון ולקח אותם לתחנה של המשטרה החשאית הירדנית שהחלה להבין מה קורה במקביל להתדרדרות מהירה במצבו הבריאותי של משעל.

במצב שנוצר לא הייתה ברירה וראש המוסד דני יתום חשף את התוכנית בפני מלך ירדן חוסיין. המלך הודיע לו כי במידה ומשעל ימות יוצאו הסוכנית להורג ובתגובה נתן יתום לסוכנים הוראה להעביר לידי הירדנים את סם הנגד שהיה ברשותם. משעל ניצל וחי עד היום, הסוכנים שבו לביתם, הפיגועים בישראל המשיכו, המוסד ספג פגיעה ביוקרתו, ישראל ספגה מבוכה דיפלומטית והמזרח התיכון ממשיך כמנהגו.

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

עוד דברים מעניינים: