היום בהיסטוריה: ילדה בת עשר הופכת לשליטת הונגריה ומוצאת עצמה במשולש אהבה (17.9.1381)

ה-17 בספטמבר, 1381:

מריה, מי שלימים נודעה בתור מריה הראשונה מאנז'ו, למדה כבר מגיל צעיר דבר או שנים על הפוליטיקה של בתי המלוכה בימי הביניים של אירופה. בתור הבת השלישית של הוריה, היא לא הייתה אמורה להיות הראשונה בתור לכס המלוכה, אך שתי אחיותיה הגדולות מתו בילדותן וכאשר אביה של מריה, לאיוש הגדול, מת בהיותה בת עשר בלבד, היא מצאה את עצמה מומלכת למלך חרף התנגדות נחרצת של שועי הממלכה.

אליזבת ומריה בהמלכת צ'ארלס. יוזף מולנר, 1880

בהתחלה הייתה אמורה מריה לרשת את השלטון הן על הונגריה והן על פולין, אבל אימה אליזבת חשבה שזה בכל זאת קצת מוגזם בשביל ילדה בת עשר והיא את האצילים הפולנים משבועת הנאמנות שלהם, מה שהותיר בידיה של מריה רק את הונגריה. אל תשמחו בעבור הפולנים, שכן חובת הנאמנות שלהם לא בוטלה אלא רק הועברה לאחותה הצעירה של מריה, ידוויגה.

על מנת לחזק את שלטונה, אליזבת חיפשה חתן ראוי לביתה המלכה. בהתחלה היה זה זיגמונד מלוקסנבורג שנראה בתור מועמד ראוי, אך אז צצה האופציה הטובה יותר של לואי, אחיו הצעיר של צ'ארלס הרביעי מצרפת. אירוסיהם הוכרזו במאי 1385. זיגמונד לא קיבל את הבשורה טוב ויחד עם קרלו השלישי מנאפולי פלש להונגריה בספטמבר 1385. אליזבת הסכימה להשיא את מריה בכל זאת לזיגמונד אך זה כבר היה מאוחר מידי, קרלו השלישי הגיע לבירה והמליך את עצמו, בטענה כי לאיוש אביה של מריה אימץ אותו בילדותו ועל כן יש לו זכות לכתר. לאליזבת לא הייתה יותר מידי ברירה והיא דאגה להתנקש בחייו של קרלו על מנת להחזיר את מושכות השלטון לביתה. זיגמונד הבין שאם הוא רוצה גם לשלוט וגם לשמור על הראש שלו מחובר לצוואר הוא צריך להפטר מאליזבת. ביולי 1386 חטפו תומכיו של זיגמונד את אליזבת ומריה, שבי ממנו רק מריה תצא בחיים. למשך שארית ימיה היא תמלוך לצידו של בעלה זיגמונד שלו היא מעולם לא סלחה ושעימו לא הביאה ילדים.

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את

עוד דברים מעניינים:

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את מה שאדם אחר מרגיש, שונה