9 דרכים לשיפור החשיבה הביקורתית שלך

khoi-su-thanh-lap-cty-to-chuc-su-kien-p1חשיבה ביקורתית היא האמנות של שימוש בכוחות רציונליים על מנת להשיג הבנה מעמיקה ומתוחכמת יותר של המציאות. המטרה של חשיבה ביקורתית היא לא לחשוב יותר אלא לחשוב טוב יותר. פיתוח של חשיבה כזו לפיכך פותח לנו צוהר להבנה אחרת לגמרי של העולם סביבנו. לחשיבה ביקורתית יש לא מעט יתרונות והיא יכולה לסייע לנו בניתוח סיטואציות, קבלת החלטות והתנהלות בעולם. אבל אולי יותר מכל דבר, חשיבה ביקורתית הופכת את כל מה שסביבנו למעניין יותר כאשר הסמוי מעין לפתע מתגלה.

פיתוח חשיבה ביקורתית הוא לא תהליך שקורה בין לילה אלא כזה שדורש עבודה קשה. אם זה נשמע לכם כמו משהו שאתם מוכנים לקחת על עצמכם, הנה מה שאתם צריכים לעשות.

חשיבה ביקורתית 1: להשחיז את כישורי החשיבה שלכם

200px-Frans_Hals_-_Portret_van_René_Descartes
רנה דקארט. ספקן רציני

1. הטילו ספק בהנחות המוקדמות שלכם. הנחות מוקדמות הן הדרך שלנו לארגן את העולם בצורה ברורה ומובנת. אנחנו מקבלים הרבה דברים כמובנים מאליהם, אבל זהו בדיוק "המובן מאליו" הזה שאותו אנחנו צריכים להבין. הדברים שאנו מקבלים ללא עוררין הם בדיוק הדברים שחשודים בהצרת האופקים שלנו והתפיסה שלנו את המציאות. שאלו את עצמכם למה דברים מסוימים נראים לכם כטובים ואחרים כרעים? מדוע אתם עושים דברים כמו לקום בעבודה לבוקר ולצחצח שיניים בערב? איזו סיבה בעצם עומדת מאחורי המטרות שהצבתם לעצמכם בחיים? לפעמים התשובה תהיה ברורה אבל בפעמים שהיא לא היא תוכל לקחת אותכם למסע של גילוי.

2. אל תקבלו מידע כאמיתי רק בגלל שהוא מגיע ממקור סמכות. אנחנו לא שמים לב לזה אבל כמעט כל מה שאנחנו יודעים על העולם הוא למעשה משהו שמישהו אמר לנו. אנחנו נוטים לא פעם לקבל את המידע שהתקשורת, ספרים, טלביזיה, פוליטיקאים וסתם אנשים סביבנו כאמיתי. זאת מבלי לזכור שלכל מי שמוסר לנו אותו יכולה להיות אג'נדה סמויה שגורמת לו להציג לנו את הדברים באופן מסוים. היכולת לאמת בעצמכם מידע שנמסר לכם או לכל הפחות לקבל אותו במידה מסוימת של חשדנות הוא כלי מרכזי בפיתוח חשיבה ביקורתית.

למשל, כאשר אתם שומעים על אירוע חדשותי דרמטי עשו לכם טובה ואל תסתפקו רק באתר חדשות אחד. בקרו בכמה אתרים, בארץ ובחו"ל, כולל כאלו שמזוהים עם דעות שאתם ממש לא מסכימים עליהן (כי אלו הכי טובות). כך, מתוך כל השקרים השונים, יתגלה איזה צל של אמת.

5249593. חזרו להיות ילדים. אחד הדברים הנפלאים והמעצבנים בילדים הוא שהם שואלים הרבה שאלות. לפעמים השאלות האלו כל כך תמימות שהן מביכות אותנו המבוגרים כאשר אנחנו מגלים שאין לנו תשובה ל"למה השמיים כחולים" או "למה אנשים מתים?". לשאול שאלות זה דבר נהדר, כי מבלי לשאול שאלות קשה למצוא תשובות. ככל שאנחנו מתבגרים אנחנו נוטים יותר ויותר לאמץ הנחות מקדימות (ראו לעיל) ופחות ופחות לשאול שאלות. שאלו על כל דבר, החל מאיך מתג החשמל בבית שלכם עובד ועד לאיך אפשר למגר את הרעב בעולם? כדי שהתשובות יגיעו, אתם חייבים לשאול.

חשיבה ביקורתית 2: לשנות פרספקטיבה

אשר. מציאות פרדוקסליתאם אי פעם יצא לכם לאבד חפץ בבית, ארנק, מפתחות או פלאפון ומצאתם את עצמכם מחפשים אחריו נואשות הנה טיפ: שנו כיוון הסתכלות. עלו על כסא, שכבו על הרצפה, צאו החוצה והביטו אל תוך הבית דרך החלון. הדרך למציאת החפץ האבוד יכולה להיות מהירה משאתם חושבים. ההבנה כי אנחנו מביטים על המציאות מזווית מאוד מסוימת וככזו מוגבלת היא אחת המפתחות לפיתוח חשיבה ביקורתית.

4. הבינו מי אתם. גבר לבן עשיר אינו מביט על העולם באותה דרך שבה מביטה עליו אישה שחורה ענייה. העמדה שלנו בחיים, בין אם מעמדית, מגדרית, אתנית וכו', משפיעה על האופן שבו אנחנו תופסים את המציאות. ההכרה בכך שהרבה ממה שאתם חושבים מוכתב למעשה על ידי נסיבות החיים שלכם יכולה להיות הצעד הראשון בדרך להבנת האופן שבו אחרים מסתכלים על המציאות וליכולת שלכם לשים את עצמכם בנעליהם של אחרים, מה שבתורו יכול להוביל להרחבת ההתסכלות שלכם.

5. חשבו כמה מהלכים קדימה. מנכ"ל חברת אמאזון המצליחה, ג'ף בזוס, אמר פעם: "אם כל מה שאתה עושה מכוון לטווח של שלוש שנים, אז אתה מתחרה עם הרבה אנשים. אבל אם תהיה מוכן להשקיע באופק של שבע שנים, אז אתה מתחרה רק עם חלק קטן מאוד מהאנשים האלו, מכיוון שמעטים יהיו מוכנים לעשות את זה". היכולת להרחיב, כמו שחקן שחמט מיומן, את החשיבה שלכם כמה שיותר קדימה מרחיבה למעשה את היכולת שלכם לראות דברים וכך להגיע הרבה יותר רחוק.

איינשטיין 26. קבלו השראה. כאשר הם במיטבם, ספרות, קולנוע ואמנות יכולים לפתוח לנו את הראש ולגרום לנו לראות דברים שלא שמנו לב אליהם קודם. כך אנחנו יכולים לראות את מה שאנחנו מכירים היטב באור חדש. עשו לעצכם טובה, הקפידו על תזונה ספרותית טובה של המוח. בנוסף, הרבה מאיתנו נוטים לאגו שלהם להוביל אותם לחברתם של אנשים פחות חכמים, כי ככה אנחנו מרגישים יותר טוב עם עצמנו. דווקא המפגש עם מישהו שהאינטלקט שלו מאיים עלינו יכול להיות המפגש הכי מפרה.

חשיבה ביקורתית 3: לחבר את הכל יחד

אחד המאפיינים של חשיבה ביקורתית טובה הוא היכולת לחבר מערכת גדולה של מידע לכדי תמונה אחת.

7. הכירו את כל האופציות. הדרך לעשות את זה יכולה לעבור למשל דרך מיפוי של כל האופציות הקיימות על מנת לקבל תמונה מלאה. כך למשל, עשו לעצמכם רשימה של כל הפתרונות שאתם מכירים לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ממדינה דו-לאומית ועד טרנספר, ונסו להעריך (בצורה כמה שיותר עניינית) את היתרונות והחסרונות של כל פתרון. בין אם תשנו אותה ובין אם לא, הדעה הפוליטית שלכם ללא ספק תהיה מושכלת יותר לאחר מכן.

8. אל תפחדו מהפרדוקס. חשיבה פרדוקסלית, היכולת להכיל בראש שני רעיונות מנוגדים בעת ובעונה אחת, היא אחת מהמרכיבים החשובים ביותר של חשיבה ביקורתית. כאן תוכלו למצוא דרכים להשתפר בחשיבה פרדוקסלית.

9. הקפידו להכשל. כישלון יכול להיות הדרך הכי טובה לפתח חשיבה ביקורתית. הצלחה לעולם לא גורמת לנו לפקפק בעצמנו או לשאול את עצמנו שאלות קשות, רק כישלון. וברגע שהבנו שלהכשל זה בסדר ואפילו רצוי, האומץ שלנו לנסות דברים חדשים רק עולה. (לקריאה נוספת על למה כישלון הוא דבר טוב).

פיצגרלד

ראו גם:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

מהי חשיבה דיאלקטית ואיך היא יכולה לשפר את חייך

לשם שינוי: 18 ציטוטים על שינוי בחשיבה

לקריאה נוספת:

הרב שג"ר על הערך של שאלות ללא מענה

דיסוננס קוגניטבי – מה זה ולמה הוא משמש

הפרדיגמה ששברה את הפרדיגמה: המהפכה של תומאס קון

איך לשמור על היגיינת המוח שלכם?

סיכומים בתיאוריה ביקורתית 

עוד דברים מעניינים: