איך הפך 'האח הגדול' מסיוט לחלום?

"האח הגדול", המוכר לרובנו כיום כעין תכולה חביבה בערוץ 2, החל את דרכו בתרבות האנושית כמשהו הרבה הרבה יותר אפל ומאיים. בספרו המפורסם של ג'ורג' אורוול "1984" (שנכתב ב-1948, בהשראת אירועי מלחמת העולם השנייה) מתואר עולם עתידני דיסטופי (ההפך מאוטופי) בו בני אדם נמצאים תחת השלטון הטוטליטרי האולטימטיבי ששולט בכל צעד וצעד שהם עושים שבראשו נמצא "האח הגדול". אחת הדרכים העיקריות בהן שלטון הבלהות הזה של האח הגדול מצליח להשיג ציות מוחלט מתושבי המדינה הוא דרך פיקוח מתמיד על כל חייהם באמצעות מצלמות המוצבות בכל מקום ובתוך כל בית, יחד עם האזהרה שמופיעה בכל פינה: "האח הגדול עינו פקוחה".

האח הגדולמאז ועד בערך לפני 16 שנה היה "האח הגדול" שם נרדף למקום המפחיד שאליו האנושות לא רוצה בשום פנים ואופן להגיע.  ואז הכל השתנה.

האח הגדול המיטיב והחביב

חוקר התקשורת מרק אנדרייבץ' ניסה להבין את המהפך הזה בתדמית של האח הגדול. אם עד ממש לא מזמן אנשים חשבו שחדירה מוחלטת לפרטיות שלהם היא הדבר האחרון שהם רוצים, לפתע אלפי ועשרות אלפי אנשים עומדים בתור על מנת לחיות תחת מעקב של מצלמות 24\7 ומיליוני אנשים אחרים עוקבים אחריהם בהנאה. מה לכל הרוחות קרה פה?

אנדרייביץ' נתן את דעתו לכך שהעלייה החדה בכמות הריאליטי שאנחנו רואים על המסך שלנו החלה באמצע-סוף שנות ה-90. כמו חוקר טוב הוא שאל את עצמו מה עוד התחיל בשנים האלו והגיע לתשובה מעניינת: האינטרנט.

 

בין סטאלין ו-Google

כדי להבין את הקשר בין תוכניות ריאליטי והאח הגדול צריך ראשית להבין איך הכלכלה של האינטרנט עובדת. בוודאי לא חמק מתודעתכם שרוב השירותים שמשמשים אתכם באינטרנט: חיפוש בגוגל, צפייה ביו-טיוב, בזבוז זמן בפייסבוק וכו' הם בחינם. אולי גם תהיתם איך, אם כך, החברות האלו מרוויחות כל כך הרבה כסף. התשובה היא כמובן כל אותן פרסומות המופיעות לכם בצד המסך, אבל יש משהו מיוחד בפרסומות האלו: הן מותאמות במיוחד בשבילכם. בכדי שחברות האינטרנט יוכלו להתאים לכם בדיוק את הפרסומות המתאימה לכם (ובכך להעלות את הסיכוי שתענו לה) הם חייבות להכיר אתכם. בשביל להכיר אתכם החברות האלו צריכות שתספרו לה על עצמם ושלא תהיו ביישנים או שיהיה לכם יותר מידי אכפת מפרטיות. בעולם האינטרנט ידועה האימרה: "אם זה בחינם – אז המוצר הוא אתה". מזל טוב!

כאן נכנס אנדרייביץ' לתמונה וטוען שהריאליטי היא למעשה תמונת מראה  תרבותית של כלכלה שכל תכליתה היא לשכנע אותנו שחשיפה עצמית גבוהה היא הדרך הבטוחה להצלחה, רווחה כלכלית, הגשמה עצמית ואהבת הבריות, בין אם זה בתוכניות טלביזיה ובין אם זה בפרופיל שלנו ברשת החברתית. כמו שהחיים האישיים של דיירי בית האח הגדול שווים המון כסף ברייטינג, כך גם החיים האישיים שלכם (מה אתם עושים, מי החברים שלכם, מה אתם אוהבים, איפה למדתם וכו' וכו') שווים המון כסף למפרסמים, וחברות האינטרנט הגדולות יעשו הכל כדי להוציא מכם את המידע הזה – אפילו לשכנע אותכם שזה מה שאתם באמת רוצים ושהאח הגדול אוהב אתכם.

ראו גם:

פנאופטיקון – האח הגדול הראשון היה בית כלא

6 דרכים בהן תוכניות ריאליטי הורסות לכם את החיים

אמנות האהבה של אריך פרום

האם אהבה היא לא רגש אלא בכלל מיומנות שאפשר לרכוש וצריך לתרגל? ספר המופת "אמנות האהבה" של אריך פרום מסביר איך לאהוב אחרים ואת עצמנו.

עוד דברים מעניינים: