6 ציטוטים מרתקים של בנימין זאב הרצל

חוזה מדינת היהודים בנימין זאב הרצל היה אדם חד לשון וחד עט שכתביו היוו ומהווים עד היום את עמודי התווך של המחשבה והעשייה של הציונות. הציטוטים שלו מזכירים לנו מה מדינת היהודים הייתה אמורה להיות בעיני מי שחלם עליה לראשונה, ומה אולי היא עדיין יכולה להיות.

הרצל

"זיכרוני המוקדם ביותר מבית הספר הוא מעשה במורה, שהלקה אותי מפני שלא ידעתי את פרטי יציאת היהודים ממצרים. כיום יש מספר ניכר של מורים הרוצים להלקותני, מפני שאני זוכר יותר מדי את יציאת מצרים."

(הרצל ביומנו)

"אילולא פחדתי פחד גדול כל כך להיות נקרא אוּטוֹפִּיסְטָן [הוגה המציע אוטופיות] ובעל הזיה, הייתי מצייר לפניכם את סידוריה העתידיים של ארצנו, עם מסילות ברזל, קווי טלגרף, טלפונים, מכוניות ועוד דברים אגדיים שכאלה, שאדם עוד לא ראה מימיו. אבל בשכלולים כאלה על הקרקע החדש, שהוא אדמתנו העתיקה, אין מתמצה הדבר, שהוא בשבילי הציונות. אין אני מאמין כי עַם התנ"ך, שהתמיד בקיומו מתוך סבל קשה כל כך, לא עשה זאת אלא בשביל להביא את אמצעי התחבורה החדישים לביתו. הכרח הוא, שיהיה טעם אחר ותכלית אחרת לייסוריו של העם, עשיר הניסיונות. כיסופים אל הצדק, אל התעלות אנושית – אלה בוודאי קיימים בנפשנו ואנו חייבים להביא אותם על סיפוקם. … אולי נגלה בהזדמנות זו אפשרות של שיפורים חברתיים וגם נגשים אותם, שתצמח מהם תועלת גם לחלכאים ולקשי היום של אומות אחרות, ואז רק נהיה ישראליים במלוא מובן המלה".

( בנימין זאב הרצל בנאום: 'המטרה הקרובה- צ'ארטר בשביל ארץ ישראל', 26.6.1899)

"שום אדם אינו חזק או עשיר דיו, כדי שיוכל להעתיק עם ממקום-מושב אחד למשנהו. רק רעיון יכול לחולל זאת. לרעיון המדינה יש אכן כוח כזה. לאורך כל חשכת ההיסטוריה שלהם לא חדלו היהודים מלחלום את חלום המלכות – "לשנה הבאה בירושלים!" – הוא המוטו העתיק שלנו. כעת שומה עלינו להראות, כי מחלום זה עשוי לצמוח רעיון בהיר כאור היום."

(הרצל מתוך "מדינת היהודים")

"הציונות עוברת כמו סופה מטאטאה על פני כל היהדות. הענפים היבשים יפלו, בצמרות יש לפנות מקום בשביל הזלזלים הצעירים תמיד, הרוצים לפרוץ למעלה, אל זיו השמש."

( נאום של הרצל מ1898)

"אנו [הציונים] קיבלנו באמת את היהדות לידינו. אנו הננו נציגיה של היהדות. התקוממו נא נגד עובדה זו כמה שתרצו. כל מה שיש ביהדות מן הנמרץ, הצעיר והחזק, מצטרף אלינו, ורק מה שהוא רפה ידיים, בלתי מסוגל להצטרף לרעיונות חדשים, או אפילו לשמור על הישנים כראוי, רק אלה הם נגדנו".

( נאום של הרצל מ-1899)

"אין האידיאל הציוני שולל את הרעיונות ה'הומניים' של אהבת האנושות הכללית; הוא כולל אותם. אלא, שאין אנו רוצים להיות קוסמופוליטיים חסרי מין, אלא להודות בלאומיותנו, בשעה שאנו מטפחים את העקרונות הנעלים ביותר של ההומניות… יהיה זה בעתיד אחד מן התפקידים היפים והגדולים ביותר של הציונות להוכיח במעשה ובהתנהגות, כי שום דבר אנושי לא זר לנו, גם אם רוצים אנו להיות חופשיים עד כדי כך, שלא נתכחש לגזע שלנו… אנו רוצים להיות נאמנים לעצמנו, אז גם יאמינו לנו יותר, כי אנו יכולים להיות נאמנים גם לאחרים…

( מתוך נאומו של הרצל 'הציונות, השוביניזם ואהבת האנושות'.1899)

אולי יעניין אותך גם:

הרבה לפני הרצל: מבשרי הציונות המוקדמים

עוד ציטוטים מחכימים, מעמיקים ומעוררי לב מפי אישים גדולים או בנושאים חשובים מחכים לכם במאגר הציטוטים הגדול שלנוכמו למשל:

17 ציטוטים מלאי אמת של מנהיגים גדולים ומנהיגות מרשימות

9 ציטוטים מפורסמים של דוד בן גוריון (ועוד כמה שכדאי להכיר)