6 פרדוקסים שיסובבו לכם את המוח

העניין בפרדוקסים מלווה את החברה האנושית החל מימי הפילוסופיה היוונית (ידועים במיוחד הם הפרדוקסים של זנון) והם כלי מצויין לשיפור החשיבה הפרדוקסלית שלנו ופיתוח חשיבה פרדוקסלית. לפניכם רשימה של שישה פרדוקסים, חלקם הם רק פרדוקסים למראית עין שכן ניתן לפתור אותם על ידי הצבעה על פגם מסוים באחד המרכיבים שלהם.

פרדוקס האל הכל-יכול

"האם אלוהים יכול ליצור אבן שהוא לא יכול להרים"? זהו הפרדוקס הקלאסי המשמש כדי לנגח את המאמינים באל כל יכול. אם יישות מסוימת היא כל-יכולה הרי היא יכולה לבצע כל פעולה, אך האם היא יכולה לבצע פעולה שבעצם מגבילה את עצמה, ובכך הופכת את עצמה ללא כל יכולה?

פרדוקס החמור וחבילות החציר

פרדוקס החמור אומר כי במצב בו חמור עומד בדיוק באמצע בין שתי חבילות חציר שוות בדיוק בגודלן עלול להוביל למותו ברעב, שכן הוא לא יהיה מסוגל לבחור בצורה רציונלית לאיזו חבילה לגשת. האם אתם יכולים להציל את החמור ממוות?

פרדוקס האסיר הנדון למוות

שופט קובע כי אסיר מורשע יוצא להרוג בצהרי יומו של אחד מימי החול של שבוע הבא, אך כדי להחמיר עם עונשו של האסיר השופט גם קובע כי ההוצאה להורג תהיה בהפתעה ומבלי שהאסיר ידע מתי זה יקרה.

בחזרה בתאו האסיר חושב על מצבו ומגלה לשמחתו שהוא כלל לא יוצא להורג. ההגיון שלו הוא כזה: הוא יודע בודאות כי הוא לא יוצא להורג ביום שישי, היום האחרון של השבוע, שכן אז זו לא תהיה הפתעה, מאחר ואם הוא יגיע בחיים ליום חמישי הוא ידע שלמחרת הולכים להוציא אותו להורג, בניגוד להוראות השופט. אך מאחר ויום שישי אינו אופציה ל'מוות בהפתעה' גם יום חמישי אינו בא בחשבון שכן אם האסיר יגיע בחיים לערבו של יום רביעי הוא ידע ללא ספק שמחר, ולא ביום שישי, הוא עתיד לפגוש את בוראו. באופן דומה מסיק האסיר שגם ביום רביעי, שלישי, שני וראשון. האסיר שמח מאוד בגילוי שהוא לא הולך למות אחרי הכל, ולכן הוא מאוד מופתע כאשר ביום רביעי מגיע הסוהר ולוקח אותו אל הגרדום, תוך שהוא ממלא בדיוק את הוראות השופט. איך זה קרה?

פרדוקס הספר

בעיירה אחת יש ספר אחד בלבד. כל הגברים בעיירה מתגלחים, או אצל הספר או בעצמם. באופן טבעי, הספר עובד לפי הכלל הבא: הוא מגלח את כל הגברים בעיר שלא מגלחים את עצמם.

אך האם הספר מספר את עצמו?

אם הספר לא מתגלח אצל הספר (כלומר עצמו), הרי שהוא חייב לספר את עצמו, אך אם הוא כן מתגלח בעצמו, הרי לפי הכלל שעל פיו הוא פועל הוא לא יכול לגלח את עצמו. בעיה.

פרדוקס השקרן

"אני שקרן ומשקר ברגע זה". או בניסוח אחר: פינוקיו אומר "עכשיו האף שלי יגדל". אם פינוקיו אומר שהאף שלו יגדל, אבל הוא לא גדל, המשמעות היא שהוא משקר. אבל אם האף של פינוקיו גדל כאשר הוא משקר, משמע שהוא אומר את האמת, אבל האף שלו גדל, משמע הוא משקר. ועוד גרסה: דמיינו שיש לכם כרטיסייה – על צד אחד שלה כתוב "מה שכתוב בצד השני של הכרטיסייה הזו הוא נכון" ואילו על הצד השני שלה כתוב "מה שכתוב בצד השני של הכרטיסייה הזו הוא שקר". לכו שברו את הראש.

פרדוקס העורבים השחורים

את הפרדוקס הזה חיבר פילוסוף המדע קרל המפל. אם נטען ש"כל העורבים שחורים" מה שניתן להסיק מכך הוא ש"כל מה שאינו שחור אינו עורב". עכשיו, בכל פעם שנראה עורב שחור זה יהווה ראייה שתומכת בטענה שלנו שכל העורבים שחורים. אבל, לפי אותו הגיון, האם בכל פעם שנראה משהו שאינו שחור, למשל תפוח אדום, האם גם זה יהווה תמיכה לטענה ש"כל העורבים שחורים"?

כאן תוכלו למצוא רשימות נוספות בפילוסופיה. אולי יעניינו אתכם גם הנושאים האלו:

לסלוח על הבלתי נסלח: דרידה ופרדוקס הסליחה

6 בעיות פילוסופיות שישאירו אתכם ערים בלילה

9 דרכים לשיפור החשיבה הביקורתית שלך

עוד דברים מעניינים: