סיכום בהיסטוריה: בגדד כמרכז כלכלי

סיכום בהיסטוריה: בגדד כמרכז כלכלי

עמוד זה הוא חלק ממערך הסיכומים בהיסטוריה א באתר, ומשתייך לאסופת הסיכומים בנושא "ערים וקהילות – חברה ותרבות בימי הביניים", 

ראה סיכום ראשי: בגדד כדוגמה לעיר מוסלמית בימי הביניים

האימפריה המוסלמית שולטת על דרכי מסחר, בגלל ששלטה רק אימפריה אחת על הדרכים היה ביטחון בדרכים מה שהביא לפריחה גדולה במסחר בעולם. התפתחות האימפריה באה לידי ביטוי בריבוי השווקים, לשווקים באימפריה היו תפקיד מרכזי. לכל סוגי האומניות והמסחר היו שווקים מיוחדים (שוק פירות וירקות, שוק בדים, שוק קצבים, שוק ספרים). במאה ה-10 הייתה בגדאד למרכז אדיר של מסחר. החלו לייצר בעיר סחורות ולייצא מוצרי טקסטיל, נייר וחרבות. בגדאד הייתה מרכז ייצור, שסיפק מוצרי יסוד לקהילה המקומית. אומנים עבדו בבתי מלאכה ויצרו בדים, כדים מוצרי מתכת ועוד.  בערים עבדו גם עובדי ניקיון, רוכלים. המוצרים נמכרו בשוק ונמכרו גם סחורות מיובאות. היו גם עובדים שעסקו בעבודות ציבוריות כגון: ביצוע דרכים, תעלות השקיה, בתי מלאכה לייצור נשק ועוד.

על השווקים היה מופקד ממונה ממשלתי, מחתסב, ששאב את סמכותו מן החליף ומן הקאדי. תפקידו של המחתסב היה לפקח על תקינות המסחר, לבדוק את המשקולות ולמנוע הונאה. הוא גם פיקח על בתי המרחץ והמסגדים. בשעת רעב היה המתחסב פועל למנוע אגירת מצרכם ומטיל קנסות על מפקיעי מחירים. בנוסף הוא היה מפקח גם על חוקי האסלאם כמו איסור על שתיית אלכוהול.

 

ביטויים להיותה של בגדד כמרכז כלכלי

  • בעיר גרים סוחרים רבים וקיימים בה שווקים רבים שמוכרים גם תוצרת מקומית וגם תוצרת בינלאומית.
  • בעיר התפתחו בנקים שהעניקו אשראי והלוואות לסוחרים.
  • תפקיד המחתאסיב נוצר עקב הצורך שמישהו שידאג למסחר – תפקידו הראשון היה חילוני מנהלי שבו שהיה פיקוח על המסחר(על מחירים לא מופרזים ועל משקולות תקינות). הוא גם פיקח על עובדי המלאכה, דאג למצב הכבישים, ניקיון השוק ובתי המרחץ. דאג לסדר הציבורי בשווקים וברחובות. תפקידו השני היה לדאוג שההתנהלות במרחב הציבור תתנהל על פי חוקי האסלאם.
  • ריבוי המלאכות בעיר – עיר עם כלכלה עשירה מוצגת על ידי אנשים רבים העוסקים במלאכה. יש ייצור לצריכה מקומית – יוצר בדים, כלי מתכת, קדרות. היה יצור של דברים יקרים – בשמים, בדים יקרים, נייר. היה יצוא בדים ובגדים, חרבות ונייר.
  • בעיר בגדד ישנם קבוצות אנשים שאינם בעלי מלאכה והם רוכלים, עובדי ניקיון והם בתחתית הסולם החברתי.
  • ישנם עובדים מטעם השלטון ומתוקף כך יש אנשים שצריכים לדאוג לעיר – בניית דרכים ותעלות השקיה, היו בתי מלאכה ליצירת נשק וטביעת מטבעות והיו בתי מלאכה שיצרו מוצרים מתכות לשלטון.

למידע נוסף ועוד סיכומים תוכלו לפנות לעמוד הבגרות בהיסטוריה שלנו. 

 

עוד דברים מעניינים: