מהי קארמה? 12 החוקים של הקארמה

מהי קארמה?

קארמה מוכרת לנו כמושג רוחני-מיסטי אך למעשה מדובר בתפיסה שבמידה רבה מעוגנת באמונה הומניסטית מאוד לגבי כוחותיו של האדם ביצירת המציאות שבה הוא חי.  בסנסקריט (הודית עתיקה), פירוש המילה "קארמה" היא "פעולה". המילה מקבילה במובן מסוים לחוק של ניוטון לפיו לכל פעולה חייבת להיות תגובה. כאשר אנחנו חושבים, מדברים ופועלים אנחנו מפעילים כוח שיגיב בהתאם. הכוח החוזר הזה יכול להשתנות, להתאים עצמו או להשתהות, אך הוא לא יוכל להעלם. חוק זה של סיבה ותוצאה אינו דומה לחוק השכר והעונש המוכר מהדתות המונותיאיסטיות כמו נצרות, יהדות ואסלאם, אלא כזה שתכליתו לכוון את המודעות להשלכותיהם של המעשים שלנו והכוונה שביסודם (עקרון שאכן קיים ביהדות). התפיסה של הקארמה גורסת כי אדם אינו יכול להתחמק מהתוצאות של מעשיו וכי הוא יסבול או ישמח רק אם יצר במו ידיו את התנאים לסבלו או לשמחתו. לפי התפיסה של הקארמה אי ידיעת החוק אינה מגינה על האדם מפני חשיפה לתוצאות שלו.

בכדי להתחיל לעבוד על הקארמה שלכם הנה כמה חוקים ליצירת קארמה טובה:

  1. חוק הקארמה הראשון

"אתה עתיד לקצור את שזרעת" הידוע גם בתור חוק "סיבה ותוצאה". על פי תפיסה זו של הקארמה מה שאנחנו מוצאים אל היקום הוא מה שנקבל בחזרה ממנו. הניסוח היפה ביותר של של החוק הזה מגיע ממהטמה גנדי שביקש מאנשים: "היה השינוי שאתה מבקש לראות בעולם", כלומר, אם אתה רוצה לחיות בעולם שמח, אוהב, מלא שלום אזי עליך להתנהג בשמחה, באהבה ובשלום.

  1. חוק היצירה של הקארמה

החיים לא פשוט "קורים", הם נוצרים מתוך השתתפות פעילה שלנו. יש קשר תמידי בינינו ובין היקום, הן מבפנים ברגשותינו והן מבחוץ בפעולותינו. ביהדות הקבלה גורסת כי הבריאה אינה אירוע אלא תהליך המתרחש בכל עת וכי האדם תמיד לוקח חלק פעיל במעשה הבריאה של העולם בו הוא חי בכל מחשבה, פעולה ומילה שיוצאת מפיו.

  1. חוק הענווה

הסופר האמריקאי בן דור ההיפים טום רובינס אמר כי ישנה דרך לחולל "קסם" בעולם ולשנות אותו בכוח המחשבה, כל מה שצריך הוא פשוט לשנות את הדרך שבה אתה תופס את הדברים והמציאות תשתנה בהתאם. גישת הקארמה גורסת כי מה שאתה מסרב לקבל יקרה גם בלעדיך. היכולת לשנות את התפיסה שלנו לגבי העולם היא בסופו של דבר גם היכולת שלנו לשנות את העולם.

  1. חוק הצמיחה

"בכל מקום אליו תלך – שם אתה נמצא" – בכדי לצמוח באמת עלינו לשנות את רוחנו ונפשנו, ולא את ההקשרים החברתיים או המרחביים שבהם הן מתקיימות. הדבר היחידי הקבוע שאיתו אנחנו נולדים ומתים הוא אנחנו עצמנו וזהו הגורם היחידי בחיינו שעליו יש לנו איזו מידה של שליטה (פרויד כמובן יטען אחרת).

 

  1. חוק האחריות

על פי חוק האחריות של הקארמה בכל פעם שיש משהו לא בסדר בחיי זה אומר שמשהו לא בסדר אצלי. אנחנו מראה של כל מה שסובב אותנו, וכל מה שמקיף אותנו הוא מראה שלנו. לכן עלינו לקחת אחריות על מה שמתקיים במציאות שלנו.

  1. חוק החיבור

"לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין להבטל ממנה" (מסכת אבות). גם אם משהו שאנחנו עושים נראה כחסר חשיבות, חשוב מאוד שנעשה אותו מאחר והכל במציאות שלנו מחובר זה לזה. כל צעד שאנו עושים מוביל לצעד הבא וכך הלאה. העבר-הווה והעתיד מחוברים זה לזה ואין הצעד הראשון או הצעד האחרון במסע החשובים ביותר, שכן המסע הוא סכום כל הצעדים שנדרשו בעבורו.

  1. חוק המיקוד

על פי הקארמה לא ניתן לחשוב על שני דברים באותה עת (לתשומת לב משתמשי הסמארטפונים או פותחי התגיות המרובות בדפדפן). אם אנחנו ממקדים את המחשבה שלנו בדברים טובים זה בלתי אפשרי לחשוב על דברים שפלים כמו כעס או תאוות בצע.

  1. חוק הנתינה של הקארמה

אם אתה מאמין כי משהו הוא נכון, אזי משהו בחייך יקרא לך לתרגם את האמונה הזו למעשים. כזו היא למשל האמונה בנדיבות ונתינה, אם אתה מאמין כי בני אדם צריכים לעזור ולסייע אחד לשני עליך להתנהג בהתאם. היה נדיב לעולם והעולם יהיה נדיב אליך.

  1. חוק הכאן ועכשיו

בסיפרו "גן השבילים המתפצלים" העוסק במשמעותו של הזמן כותב חורחה לואיס בורחס "ואז הבנתי כי כל מה שקורה לאדם קורה בדיוק, בדיוק עכשיו". חרטות או תוכניות לעתיד מונעים מאיתנו להיות כאן. חלומות, התנהגויות ותבניות ישנים מונעים מאיתנו ליצור חדשים. ועל כך אמר ג'ון לנון "החיים הם מה שקורה לך בזמן שאתה עסוק בלעשות תוכניות אחרות".

  1. חוק השינוי

על פי חוק השינוי של הקארמה ההיסטוריה תחזור על עצמה עד אשר נלמד מה אנחנו צריכים לשנות בדרכנו. במונחים של פסיכולוגיה הגורמים שמניעים אותנו ימשיכו להניע אותנו באותן תבניות ומעגלים עד שנצליח להבין ולשנות אותם. 

  1. חוק הסבלנות והגמול

כל גמול מצריך מחיר ראשוני. התגובה שתגיע מהעולם על מעשים שעשינו אולי לא תהיה מיידית, אך היא אף על פי כן בוא תבוא. הגמול של קארמה טובה יכול ללבוש צורות שונות ובלתי צפויות ולהגיע בזמנים שונים, אך הוא בסופו של דבר יגיע גם אם באופן בלתי צפוי.

  1. חוק המשמעות וההשראה

מה שתקבל בחזרה ממשהו הוא מה שהשקעת בו. אם השקעת אהבה בילד שלך אתה תזכה לאהבה בחזרה. הערך האמיתי של כל דבר בחיינו, ילד או עציץ בבית, הוא תוצאה ישירה של האנרגיה והכוונה שהשקענו בו. תנו ערך לדברים והם יהיו בעלי ערך בעבורכם.

 

קראו עוד: קארמה – משמעות, מקורות וסוגים

אולי יעניין אותך:

האם האימפריאליזם עדיין איתנו?

אחר שגרם סבל רב במשך מאות שנים משנה האימפריאליזם את האופן בו הוא פועל אך לא בהכרח נעלם מהעולם שאותו הוא ממשיך לעצב

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את

עוד דברים מעניינים: