10 השפות המדוברות ביותר בעולם

מהן השפות המדוברות ביותר בעולם? ישנן חמש שפות שאם תלמדו אותן תוכלו לדבר עם כמעט שליש מבני האדם על כדור הארץ.

מגדל בבל. פיטר ברויגל האב. 1568

אבל נתחיל עם חמש השפות העליונות ברשימת עשר השפות המדוברות ביותר בעולם: במקום העשירי והמכובד אנו מוצאים את הרוסית עם כ-235 דוברים בסך הכל. מיד אחרי הרוסית אנו מוצאים את הבנגלית עם עם 250 מיליון דוברים (כולם דוברים אותה כשפת אם, כי מעטים הם אלו שירצו ללמוד בנגלית אם הם לא נולדו בבנגלדש). הבאה ברשימה היא פורטוגזית עם 255 מיליון דוברים שרובם אינו פורטוגזים שכן אוכלוסית פורטוגל מונה רק כ-10 מיליון איש. עיקר דוברי הפורטוגזים האחרים מגיעים מהקולוניה לשעבר – ברזיל. במקום השביעי אינדונזית עם 270 מיליון מיליון דוברים. אחריה במקום שישי הצרפתית עם סה"כ כ275 מיליון דוברים.

ערבית, השפה הרשמית של 26 מדינות ממרוקו, דרך ישראל ועד עיראק, היא השפה החמישית המדוברת ביותר בעולם עם כ-340 מיליון דוברי ערבית כשפת עם ועוד כ-50 מיליון שלמדו אותה כשפה שנייה. אולם יש לשים לב כי הנתון הזה מעט מתעתע מאחר ויש לערבית עשרות ואף מאות ניבים שונים שלעיתים מרוחקים זה מזה. דובר ערבית ממאוריטניה לא באמת יהיה מסוגל להבין היטב דובר ערבית מקטאר.

הינדי (או הינדית), שפתה הרשמית של הודו והשפה הרביעית בתפוצתה בעולם, מדוברת בפיהם של  כ-500 מיליון דוברים בסך הכל, מתוכם 200 מיליון דוברי הינדי כשפת אם וכ-300 מיליון דוברי הינדי כשפה שנייה. הסיבה לכך שהינדי היא שפה שנייה כל כך פופולארית היא שהינדי משמשת בתור שפה 'מתווכת' ("לינגואה פרנקה") המגשרת בין השפות הרבות והשונות של הודו.

ספרדית היא שפתה של ספרד וכמעט כל מדינות דרום ומרכז אמריקה (יחד עם כ45 מיליון דוברים בארה"ב). היא השפה השלישית הכי מדוברת בעולם עם כ470 מיליון דוברי ספרדית כשפת אם ו-550 מיליון דוברים בסך הכל (לא כולל ישראלים שהתמכרו בשנות התשעים לטלנובלות ארגנטינאיות).

אנגלית היא השפה השנייה בגודלה בעולם עם כ-1.2 מיליארד איש שמסוגלים לנהל בה שיחה ברחבי העולם. אך האנגלית יכולה להתנחם בזה שהיא השפה הפופולארית ביותר בעולם, שכן 800 מיליון (שני שליש) מתוך סך כל דובריה למדו אותה בתור שפה שנייה ואילו רק 400 מיליון מדברים אנגלית כשפת אם.

במקום הראשון: מנדרינית – השפה המדוברת ביותר בסין (יחד עם טיוואן, סינגפור ומלזיה) היא גם, למרבה ההפתעה, השפה המדוברת ביותר בעולם. עם 1.35 מיליארד דוברים ומתוכם בין 850 ל950 מיליון דוברי מנדרינית כשפת אם.

יש עוד הרבה לדעת:

5 הדתות הגדולות בעולם

9 עובדות מעניינות על המין האנושי

סיפור מגדל בבל וקריסתה של המשמעות

עוד דברים מעניינים: