השוואה בין הוגי האמנה החברתית – הובס, לוק, רוסו

השוואה בין הוגי האמנה החברתית – הובס, לוק, רוסו

סיכום זה הוא חלק מאסופת הסיכומים בקורס תולדות המחשבה המדינית, וחלק ממאגר הסיכומים והמשאבים בנושא פילוסופיה באתר. ראה גם סיכומי מאמרים במדעי המדינה

 הובסג'ון לוקז'אן ז'אק רוסו
המצב הטבעי
  • טבע האדם רע מיסודו בגלל החטא הקדמון. העדר מסגרת מאורגנות לוקחת את האדם לצידו השלילי – הנטייה להישרדות אשר משמעותה פגיעה באחרים. המצב הטבעי הינו בלתי נסבל משום שהוא מצב של מלחמה אשר יביא לכליה.
  • בני האדם נולדים שווים, כלומר יש להם אותם הנטיות  לרוע.
  • טבע האדם טוב מיסודו משום שהוא נברא בצלם אלוהים. בכל אחד טמונה הנטייה לחיות חיים אינדיבידואליים – חיים אישיים. האדם הוא שלם בפני עצמו ואיננו זקוק לאחרים לעניין זה (תבוני, רציונאלי ומקור קיום האושר העצמי).
  • אחת הבעיות במצב הטבעי היא חוסר היכולת לפתח את הזכות הטבעית להחזקת קניין פרטי.
  • אבי השיטה הנקראת "שיבה לטבע" – רק הטבעי הוא מה שטוב כל שאר קלקולי העולם נובעים מהאדם
  • מצד שני טוען כי יש הכרחיות  במדינה ולכן צריך לצאת מהמצב הטבעי. המצב הטבעי אינו מאפשר לחלשים לממש עצמם מבחינה פוליטית.
  • הטבע האנושי הוא "פרא אציל" מורכב מהישרדות וחמלה.
החירותהחירות איננה טובה משום שמדובר בהעדר גבולות המאפשרים לאדם לעשות כרצונו. "העדר מעצורים חיצוניים".החירות היא במרכז ההגות של לוק. המצב הטבעי הוא של חירות ולא הפקרות.
  • החירות הטבעית איתה נולד האדם היא מוגבלת משום שבמצב בטבעי ישנם אנשים חלשים ופחות חכמים ואי אפשר להגן על כולם.
  • חירות אמיתית תתקיים רק במצב בו במדינה שולטים יושר וצדק
יציאה ממצב הטבע ויצירת האמנה החברתיתמתוך חוסר ברירה. הניצוץ התבוני בקרב בני האדם מוביל אותם למסקנה כי עליהם ליצור אמנה חברתית. עליהם לוותר על החירות והשוויון על מנת לשרוד.יציאה ממצב הטבע ויצירת האמנה הוא מתוך בחירה כדי לשפר את איכות החיים. זאת מכיוון שישנם אנשים אשר בכל זאת נוטים לרע ועלינו לייצר מערכת של חוקים על מנת להענישם ולהדירם מהחברה.
  • היציאה מהמצב הטבעי הוא מאבק על משאבים (אפשר בשל אסונות טבע) שמרדים את החמלה ומעורר את הישרדות שקצהו הוא הפרקטיקה של צבירת הון. לכן אנו זקוקים לסדר מדיני לנטרול יצר ההישרדות.
  • אנו זקוקים לסדר מדיני ולאמנה כדי להגן על הזכויות הטבעיות של כל בני האדם. האמנה נדרשת כדי לייצר שוויון (בין גברים בלבד)

 

  •  המדינה היא סוג של שיעבוד, משלמים בחירות הטבעית  שנעלמת – החופש לעשות כרצוני מבלי לתת דין וחשבון. בתמורה מקבלים חירות אזרחית שהיא יותר נעלה.
  • ליצירת המדינה הראויה כל אחד צריך למסור עצמו מסירה מוחלטת (של חירות וקניין וכוחותיו) לידי הכלל ובתמורה מקבלים את הרצון הכללי – טוב משותף. השלם גדול מסך חלקיו אנו מקבלים בחזרה יותר ממה שנתנו.
הזכויות הטבעיות
  • חיים
  • ביטחון

(החירות מסכנת את הזכויות הטבעיות).

  • הזכות להחזיק קניין פרטי
  • חירות – חופש הרצון, חופש למימוש עצמי  והחירות מכפייתה של החברה והמדינה.
  • חיים
  • חיים
  • חירות – לא ליבראלית.
  • שוויון – במוקד
  • הזכות להשתתפות פוליטית.
צורת השלטוןמלוכה אבסולוטית. מאחר והריבון מגן על הזכויות הטבעיות כל פגיעה בו הינה בלתי מוסרית. אין לאזרחים זכות ליטול שלטון מידיו של השליט ולהחזיר אותו לידי הקהילה. כמו כן, אין לאזרחים זכות לפתוח בדיון על השלטון העדיף.מלוכה פרלמנטארית. מדינה ליבראלית. החלפת הריבון (האצולה) באמצעים לא אלימים.
  • המדינה נשלטת ע"י כוח האתיקה המוסרית.
  • ברור כי המדינה לא ליבראלית משום שיש טוב אחד ואמת מוחלטת שהיא הרצון הכללי שמנחה אותנו איך צריכים להיראות חיינו.
  • יכולה להיות מדינה טובה או רעה אין באמצע – מאוד אפלטוני.
  • המדינה הטובה תדגיש את יצר החמלה והרעה את יצר ההישרדות
תפקיד המדינה והריבוןלהגן על הזכויות הטבעיות לשמור ולהגן.
  • להגן על זכויות היסוד של האזרחים. המדינה מגינה על החירות שהיא הזכות שלנו לחיות כאינדיבידואלים, כיחידים.
  • תפקיד הריבון הוא להרחיב את זכות הקניין
תפקיד המדינה הוא להסיט אותנו מהצד השלילי לחיובי תוך כדי הדגשת רגש החמלה והדגשת הזכות הטבעית של שוויון.

 

הקנייןהשליט קובע את כללי הקנייןהחירות הקניינית היא הזכות המרכזית ביותר אצל לוק.

  • אנו נזקקים למסגרת מדינית על מנת לפתח את זכות הקניין.
  • האדמה ניתנה לאדם על מנת לפרנס אותו.
  • לוק מגדיר שצרכיו הבסיסים של האדם שהאל נתן לו, מצווים על אחזקת רכוש פרטי. הוא מרחיב ומגדיר כי האל ציווה על האדם לעבוד ולכן ציווה עליו קניין אישי.
  • הקרקע ניתנה לבני האדם ע"י האל כמשותפת אז כיצד ניתן להפכה לפרטית?
  • בהעדר קניין פרטי לא נוכל לקיים עצמנו.
  • הכלי  שמסייע לנו לייצר קניין פרטי הוא העבודה.לאדם זכות על גופו ועל עבודתו. ויש לו זכות על תוצר עבודתו. הגוף הוא הקניין שלך מאחר ובאמצעותו אתה רוכש רכוש פרטי (תפוחים).
רכוש פרטי הוא דבר בעייתי – החזקים יצליחו להשתלט עליו והוא מייצר חוסר שוויון, אלימות ומאבק בניסיון לצבור עוד רכוש.

המאות ה-16-17: בעקבות תחילתו של העידן המודרני, אימפריאליזם, צבירת הון, סדרים פוליטיים חדשים……

ארבעה אלמנטים לאמנה החברתית:

  1. יצירת מדינות גדולות, מדינות המונים שיהפכו למדינות לאום. מכאן נוצרת השאלה:מהי מדינה? מהו אופייה?מדוע צריך מדינה?
  2. שינוי בתפיסה הדתית, ריחוק של האל, המדינה היא תוצר אנושי ולא קמה בחסד האל.
  3. התפתחות מושג הפרט.האדם הוא מקור האושר של עצמו, אושרו ואופיו לא תלוי במדינה.
  4. מהפכה מדעית (מרידה במדע הטבע של אריסטו).יש לבחון את הטבע כמו את הפוליטיקה בכלים מדעיים ביקורתיים, דיוק ומכניזם (המדינה היא כמו מכונה).

האמנה היא רעיון שמטרתו לכונן מסגרת חברתית מדינית שתפקידה הוא לאפשר חיים מדיניים סבירים-ראויים.

האמנה בנויה על רצון טוב (זאת לעומת חוזה)-נכונות להקים חברה ולחיות יחד.

נק' משותפות לכל ההוגים:

א.     קונצנזוס- כולם חייבים להסכים לאמנה.

ב.     המצב הטבעי/מצב הטבע- מצב אחד א-חברתי כלומר בני אדם ללא מסגרת חברתית.(זוהי לא נק' היסטורית אלא ניסיון לדמיין כיצד היה האדם ללא חברה-במצב בטבעי).לא כל הפעולות הן של התניה חברתית-חלקן הן מצב טבעי.

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: