הנסיך \ ניקולו מקיאוולי – סיכום

הנסיך \  ניקולו מקיאוולי – סיכום

סיכום זה הוא חלק מאסופת הסיכומים בקורס תולדות המחשבה המדינית, תת החלק המחשבה המדינית בימי הביניים וחלק ממאגר הסיכומים והמשאבים בנושא פילוסופיה באתר.

את ספרו "הנסיך" ניקולו מקיאוולי כתב אחרי החזרה של בית מדיצ'י לשלטון- כשלטון בובות לאחר כיבוש ספרד. מקיאוולי מפוטר מאחר והוא חלק מהמנגנון הקודם והוא אף נעצר, הוא ממשיך לפנות לבית המלוכה בבקשה לחזור לתפקוד פוליטי- ניסיונות שנכשלים. הוא מתחיל לכתוב מספר טקסטים ביניהם עיונים בעשרת הספרים (ספר שמנהל דיון בחשיבותה של הרפובליקה), על אומנות המלחמה, מחזות אולם ספרו הדומיננטי ביותר הוא "הנסיך" שהוא כותב כמתנה לנסיך לבית מדיצ'י שמטרתו ללמד שליט חדש איך לשמור על השלטון. בעקבות ספר זה בית מדיצ'י מאפשר לו לכתוב את זיכרונות בית מדיצ'י כשבע שנים לפני מותו. הנסיך מייצג ריאליזם פוליטי קיצוני מאוד- היום זה נקרא פרגמטיזם פוליטי.

ריאליזם פרגמאטי– תפיסת עולם פוליטית המתעסקת בהגעה לתוצאה. זה מה שאנו רואים אצל מקיאוולי, ריאליזם היוצר אבחנה בין מוסר לפוליטיקה.

הטענה המרכזית שיושבת בבסיס ספרו "הנסיך" היא שאת הפוליטיקה צריך לעשות ללא התחשבות במוסר. כשקוראים את הנסיך רואים את התיעוב שחש מקיאוולי למוסד הכנסייה (לא לדת) זוהי ריאקציה לתקופת שלטון הכנסייה ממנה יוצאים בתקופת הרנסנס. הוא מדבר על כך שמוסד הכנסייה מונע על ידי שחיתות. כמו כן הוא מאשים את הכנסייה שבגלל רצונה לשמר את שליטתה ברכוש מנעה את איחוד ערי המדינה האיטלקיות למדינה אחת ובכך הביאה להתמוטטות איטליה.  לכן, מוסדות הדת צריכים להיות מוכפפים לטובת השלטון על מנת שהמנהיג יקבל עוד תמיכה לשלטונו.הכוונה לשלטון חילוני- אינו מורכב מאנשי דת אולם אינו אפיקורסי.

ריאליזם פוליטי– כך מכונה הגות מקיאוולי. יש להבחין בין מקיאוולי לאריסטו שהוא גם ריאליסט אולם הוא ריאליסט מוסרי- מוסר הוא הכלי המרכזי באמצעותו הוא פועל, הוא נגד הפרדת מוסר ופוליטיקה.

מקיאוולי אומר כי על מנת ללמוד מהניסיון ההיסטורי אנו צריכים לזהות קודם כל את התכונות האנושיות ולדעתו- בני אדם אינם שונים מהותית אחד מהשני (אמירה מאוד חדשנית לעומת היוונים) כלומר, יש נטייה אנושית משותפת ולכן השליט ונתיניו לא שונים, מאמרה זו אפשר להשליך כי כל אחד יכול להיות שליט. ניתן למצוא כאן לא בכוונה בסיס לדמוקרטיה.

הנסיך נכתב עבור הנסיך הפחות מוכשר לשלטון- מקיאוולי מדבר על כך שיש שליטים עם סגולה טובה- כשרון שלטוני אולם הספר מוכוון לנסיך שקיבל את השלטון- הכוונה לבית מדיצ'י.

התכונה המשותפת של כל בני האדם הוא שהם בלתי אמינים בעליל- הפכפכים, כפוי טובה, רודפי בצע וכו'…  יישכחו מהר יותר את הרג האב מאשר לקיחת רכוש (עמוד 81)

סגנון הכתיבה הוא שימוש בסיפורים היסטוריים על מנת להדגים איך להתנהג, בעזרת דוגמאות הוא מנסה להראות את מגוון טענותיו.  למשל: החזקת שטח כבוש, מודלים לשליטים פוליטיים שהצליחו שלטונית ושליטים שנכשלו.

הטענה המרכזית המוצגת שיש להבחין הבחנה מוחלטת בין מוסר לפוליטיקה- הפרדה דיכוטומית (הפרדה לשני צדדים שלא אמורים להיפגש ביניהם) לכן, מה שחשוב מבחינת מקיאוולי הוא  לשמור על השלטון וזו מטרת ה"נסיך".

ראה גם:

מקיאוולי על נסיכויות מעורבות, מוסר ופוליטיקה

ניקולו מקיאוולי \ הנסיך – פרקים א-ד

ניקולו מקיאוולי \ הנסיך – פרקים י"ז -כ

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: