הגנה על זכויות האדם והאזרח בישראל – סיכום

בהכרזת העצמאות של מדינת ישראל יש מחויבות של המדינה לשמירה על זכויות האדם והאזרח. ההגנה על זכויות האדם והאזרח וזכויות המיעוט בישראל מתקיימת בחקיקה, בפסיקה של בתי המשפט ובפעילות של ארגוני מתנדבים שונים.

הגנה על זכויות האדם בחקיקה: למרות שבמדינת ישראל אין חוקה, יש בה חוקים רגילים וחוקי יסוד שמגנים על זכויות האדם . יש כוונה לחוקק חוקי יסוד אשר בהדרגה יהוו מגילה של זכויות אדם בסיסיות . הזכויות שמעוגנות כרגע בחוקי היסוד הן : הזכות לעבוד, הזכות הכללית לחירות וחופש העיסוק .

החקיקה מגנה על זכויות האדם בשתי דרכים:

  • יש חוקים אשר מחייבים אי התערבות של השלטון, כלומר מגבילים את השלטון ומונעים ממנו לפגוע בזכויות . לדוגמה – בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו יש הגבלה על השלטון שמונעת חדירה לפרטיות של האדם .
  • יש חוקים אשר מחייבים את השלטון להתערב כלומר מחייבים את השלטון לממש את הזכויות המדוברות בחוק . לדוגמה – חוק לימוד חובה מחייב את המדינה לפעול למען מימוש הזכויות.

דוגמאות להגנה על זכויות האדם בישראל בחקיקה:

v     חוק שוויון זכויות האישה – החוק קובע כי גבר ואישה שווים בפני החוק . החוק מגן על הזכות לשוויון ומחייב את השלטון לאי התערבות – אסור לו לפעול פעולה שיש בה אפליה בין המינים .יחד עם זאת החוק אינו נוגע לגבי דיני נישואין וגירושין מכיוון שבחוק הדתי אין שוויון בין נשים וגברים , כי רק גבר יכול לגרש את אשתו ולא להפך .

v     חוק לשון הרע – החוק אוסר על פרסום דברים העלולים להשפיל את האדם או לפגוע בו . חוק זה מגן על הזכות לכבוד ועל הזכות לשם טוב שנגזרת מהזכות לכבוד .

v     חוק למניעת אלימות במשפחה – מטרת החוק היא להעניק עזרה מידית לכל מי שסובל מאלימות במשפחה . החוק מאפשר לבית המשפט להוציא צו הגנה המרחיק את האדם האלים מהבית . זהו חוק שמחייב את השלטון להתערב כדי להבטיח את מימוש הזכות לחיים , לכבוד ולשלמות הגוף .

v     חוק יסוד : חופש העיסוק – החוק קובע את הזכות של כל אזרח או תושב של המדינה לעסוק בכל מקצוע או תחום בהתאם לרצונו.  החוק מגביל את השלטון ומונע ממנו לפגוע בחופש העיסוק , אלא אם כן מדובר בפעולה חוקית לתכלית ראויה ובהתאם לערכיה של מדינת ישראל .

v     חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו – החוק מגביל את השלטון מהתערבות שעלולה לפגוע בזכויות אלו , אלא אם כן מדובר בהתערבות למטרה ראויה ובהתאם לערכיה של מדינת ישראל .

v     חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות – החוק קובע את הזכויות של אנשים עם מוגבלויות . החוק מחייב את השלטון להתערב כדי לממש את זכויותיהם של בעלי המוגבלויות כגון : איסור אפליה בתעסוקה בגלל המוגבלות , נגישות לתחבורה ציבורית ועוד .

 

הגנה על זכויות האדם של בית המשפט

בתי המשפט ממלאים תפקיד מרכזי בשמירה ושמירה על זכויות אדם בתוך דמוקרטיה. משמשים כשומרי הצדק, הם משמשים כבלם חשוב של כוחן של הרשות המחוקקת והמבצעת. באמצעות תפקידיהם הפרשניים והשיפוטיים, בתי המשפט מבטיחים שהחוקים והמדיניות יתאימו עם עקרונות היסוד של זכויות האדם המעוגנים בחוקה ובאמנות בינלאומיות. בתי משפט גם מציעים דרך בעבור יחידים וקבוצות לשמור על הזכויות שלהם ועל צדק שווה לכולם. כך בתי-מפשט משמשים נדבך חשוב בשמירה על חירויות הפרט, קידום שוויון ושמירה על חברה דמוקרטית.

בישראל השמירה המשפטית על זכויות אדם מופקדת בעיקר בידיו של בג"ץ. פסיקות בג"ץ הפכו עם השנים למעין מגילת זכויות אדם שיפוטית שאינה כתובה, אך מקובלת כנורמת התנהגות וכמסגרת של כללי משחק מוסכמים בחברה שמנחים גם את השופטים בפסיקותיהם. כך יש הכרה בזכויות האדם בישראל בפסיקה גם אם אין לחלק מהזכויות הכרה בחקיקה. כך למשל קבעו שופטי בג"ץ כי יש לכבד זכויות נשים או זכויות מיעוטים, גם במקרים בהם לא היו חוקים מפורשים בנושא.

הגנה על זכויות האדם בפעילות ארגוני מתנדבים בישראל:

ארגונים ועמותות מהווים מרכיב חשוב בבריאות של דמוקרטיה, ואלו העוסקות בנושא של זכויות אדם הן חלק הכרחי מהבריאות הזו. בארץ ישנם ארגונים רבים מסוג זה, לדוגמא:

  • האגודה לזכויות האזרח – מדובר בתנועה לא מפלגתית שיוזמת הצעות חוק בנושא זכויות האדם והאזרח ופועלת להגנה על זכויות האדם והאזרח באמצעות הגנה משפטית לאנשים שזכויותיהם נפגעו ע"י השלטון.
  • עדאלה(צדק בערבית) – ארגון הפועל להשגת שוויון זכויות לאוכלוסיה הערבית בתחומים שונים .
  • שדולת הנשים – גוף עצמאי ובלתי מפלגתי שמטרתו לקדםאת מעמד האישה ולפעול כנגד אפליית נשים , נגד הטרדה מינית ולהגן על זכויות הנשים בישראל .
  • ארגון "משפחה חדשה" – זהו ארגון שמטרתו לקדם את זכותו של כל אדם להקים משפחה ולדאוג לשוויון בפני החוק לכל המשפחות . הארגון עוסק בזכויות של משפחות חד הוריות , הומוסקסואלים , לסביות וזוגות מעורבים .
  • ארגון "בזכות" – ארגון הפועל להגנה על זכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות . הארגון מקדם יוזמות חקיקה הקשורות לזכויות אנשים עם מוגבלויות , מעניק סיוע משפטי ועוסק בתחומים שונים כמו דיור , תעסוקה ועוד .
  • עמותת "קו לעובד" –  זוהי עמותה ללא מטרת רווח שמטרתה להגן על זכויות העובדים למנוע ניצול שלהם .
  • המועצה הלאומית לשלום הילד – ארגון עצמאי שעוסק בהגנה על זכויות הילד בישראל . הארגון מעניק הגנה משפטית לקטינים בתחומים שונים.

10 תשובות ללמה זכויות אדם חשובות (לך)

עוול בכל מקום הוא איום לצדק בכל מקום: 11 ציטוטים על זכויות אדם

מרטין לותר קינג על חשיבותן של זכויות מיעוט

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: