סוגי המשפט בישראל ומערכת בתי המשפט – סיכום

סיכום באזרחות: סוגי המשפט בישראל ומערכת בתי המשפט

הסיכום להלן הינו חלק מאסופת הסיכומים באזרחות באתר

סוגי המשפט בישראל :

  1. משפט חוקתי – המשפט החוקתי הוא הבסיס שעליו מושתתת מערכת המשפט והוא מבטא את ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ואת מערכת הכללים שמסדירה את היחסים בין רשויות השלטון . הכוונה במשפט זה היא למקרים בהם רשויות השלטון פוגעות באחד מעקרונות היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית . האזרח הנפגע מהרשויות יכול לפנות אל הרשות השופטת בעתירה , ובית המשפט ידון ויפסוק בנושא ע"פ הכללים של המשפט החוקתי .
  2. משפט פלילי – המדינה תובעת לדין , אדם או קבוצה אשר עשתה מעשה בניגוד לחוק, באמצעות היועץ המשפטי לממשלה , פרקליטת המדינה והמשטרה מתוך רצון לייצג את האינטרס הציבורי , ולשמור על ביטחונם ושלומם של כלל האזרחים . אם הנאשמים יורשעו במשפט , בית המשפט יכול להטיל עליהם עונש של קנס או מאסר , ע"פ סוגי העבירות :
  • חטא – עבירה שהעונש עליה הוא מאסר עד חודש ימים בתוספת קנס , או קנס עד סכום מסוים ללא מאסר .
  • עוון – עבירה שהעונש עליה הוא מאסר מחודש עד שלוש שנים בתוספת קנס או קנס עד סכום שנקבע בחוק (גבוה יותר מהקנס במקרה של עבירת חטא) ללא מאסר .
  • פשע – עבירה שהעונש עליה הוא מאסר משלוש שנים עד מאסר עולם בתוספת קנס , או קנס עד סכום מסוים שנקבע בחוק (גבוה יותר מהקנס במקרה של עבירת חטא או עוון) ללא מאסר .
  1. משפט אזרחי – עוסק במקרים של סכסוך משפטי בין האזרחים . נוגע לכללים המשפטיים ביניהם , לזכויות ולחובות בין אדם לחברו .בד"כ זכויות וחובות אלו נחתמים בחוזה אשר הופר לטענת אחד הצדדים . המשפט האזרחי מתקיים בד"כ בין אזרחים או חברות פרטיות , אבל לעיתים גם המדינה היא תובעת או נתבעת . במשפט אזרחי אין עונש : המפסיד צריך לשלם לזוכה במשפט פיצויים כספיים או להחזיר נכס או חוב  , או לקיים את החוזה שעליו הוא חתום .

מערכת בתי המשפט :

  1. בתי המשפט הרגילים :
  • בית המשפט העליוןיש אחד במדינה והוא נמצא בירושלים ופועל בשני תפקידים :

v     בית משפט עליון לערעורים– משמש כערכאה שנייה לערעורים על החלטות בית המשפט המחוזי וכערכאה שלישית לערעורים על בית משפט השלום . החלטתו של בית משפט העליון בערעורים היא סופית ולא ניתן לערער עליה .

v     בית משפט גבוה לצדק (בג"ץ) – דן כערכאה ראשונה ואחרונה בעניינים שבין האזרח לרשויות השלטון . הוא אינו יוזם את פעולתו אלא פועל רק לאחר שפנו אליו באמצעות עתירה בכתב . בג"ץ משמש תמיכה לפרטים וקבוצות מיעוט אשר נפגעו מפעולות של רשויות השלטון או מאפליה שלא נעשתה ע"פ חוק.

  • בית משפט מחוזי בית משפט מסוג זה קיים רק ב5 ערים בישראל . בסמכותו לדון כערכאה ראשונה בעבירות של פשע שעונש המאסר בהן הוא מעל 7 שנים . בסמכותו לדון במשפט אזרחי אשר הסכום הנתבע בו גבוה מזה שבסמכות בית משפט השלום . הוא משמש גם כערכאה שנייה בערעורים פליליים ואזרחיים על פסקי דין של בית משפט השלום. הדיונים בבית משפט זה מתנהלים בהרכב משתנה בין שופט אחד לשלושה.
  • בית משפט השלום  – בתי משפט מסוג זה קיימים ברוב ערי ישראל . בסמכות בית משפט השלום לדון כערכאה ראשונה בעבירות של חטא , עוון ופשע שעונשן עד 7 שנות מאסר . בסמכותו לדון במשפט אזרחי בתביעות שהסכום הכספי בהן הוא עד 2 מיליון שקלים . סכום זה מתעדכן מעת לעת ע"י החוק . במשפט זה יושב שופט אחד בדרך כלל .
  1. בתי הדין המיוחדים – בתי דין שיש להם סמכות שיפוט מוגבלת לדון רק בעניינים מסוימים . למשל : בתי דין צבאיים הדנים בעבירות צבאיות של חיילים במסגרת שירותם  , בתי דין לתעבורה , בתי דין רבניים ובתי דין לעבודה .

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

בודהה על משמעות הסבל והאושר

האם הרצון שלו באושר הוא המקור לכל הסבל שלנו? רעיון הסבל עומד ביסוד תורת הבודהיזם ובבסיס הדרך להשתחרר ממנו שהציע בודהה

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: