סיכום בהיסטוריה: עליית הנאצים לשלטון

הגורמים והנסיבות לעליית הנאצים לשלטון ובניית המשטר הנאצי הטוטליטרי

  1. התנהלות פוליטית-תמיכה ברפובליקה הגרמנית.
  2. הקומוניסטים הגרמנים תמכו בהיטלר ורצו לראות את הרפובליקה מתפרקת.
  3. המשבר הכלכלי הגדול , שהרס את המפלגות הסוציאל  דמוקרטיות.
  4. גוש הימין בגרמניה, שהאמין כי עם שלטון היטלר תתמוטט הרפובליקה ,ויחזור השלטון המלוכני.
  5. המשבר הכלכלי הגדול גרם ל:
  • אי יציבות פוליטית-הרס המפלגות הסוציאל דמוקרטיות.
  • . אי יציבות כלכלית במשק- תלות במשק האמריקאי,אבטלה עצומה, חוסר יכולת לאזן את תקציב המדינה,גרעון תקציבי עצום, סגירת בנקים,ירידת ערך הכסף,עליית מחירים.
  • רעב, פשע, פגיעה במעמד הבינוני, גזענות.

דבר זה גרם לגל  גדול של מצטרפים למפלגה הנאצית ולתמיכה של רבים מן העם הגרמני.

  1. האידיאולוגיה הנאצית נותנת מקום מכובד לכל העם הגרמני (מיין קאמפף) ובנוסף התרבות הגרמנית והמסורת המחפשת אחר מנהיג חזק.
  2. החיפוש אחר כוח שיושיע מהבלבול וחוסר הוודאות.
  3. מציאת אשם עיקרי (היהודים) במצב גרמניה.
  4. ההשפלה בחוזה ורסאי והרצון להתנער מסעיפים משפילים במיוחד- העם הגרמני האמין כי היטל יכול לבטלם (וכך עשה..)

צעדיו של היטלר לבניית המשטר הנאצי הטוטליטרי לאחר עליית הנאצים לשלטון

א. שריפת הרייכסטאג

מה שקרה בפברואר 1933 לימד על הבאות. ראשית מינה היטלר את גרינג לשר המשטרה של פרוסיה.בעצם היטלר דאג למנות את אנשיו לעמדות מפתח.

שנית פורסמה תקנת החירום הראשונה "למען הגנת העם הגרמני", שאפשרה לשר הפנים לאסור את קיומן של אסיפות פוליטיות ופרסומים העלולים לפגוע בביטחון הרייך.

אז בפברואר 1933 עלה הרייכסטאג הגרמני בלהבות.

הנאצים האשימו את הקומוניסטים בשריפת הרייכסטאג בטענה שהקומוניסטים בגרמניה מתקוממים.קשה לקבל את טענת הנאצים מכיוון שהקומוניסטים לא יכלו להרוויח שום דבר ממעשה זה, אבל לעומת הנאצים יכלו להרוויח מכך , והם ניצלו את המצב לטובתם.

ב28 לפברואר 1933 התקבל "חוק לשעת חירום להגנת האומה מפני האלימות המסוכנת של הקומוניסטים". החוק ביטל למעשה את חירויות היסוד של האזרח והיה לבסיס הדיקטטורה של היטלר.החוק בעצם הפך את גרמניה למדינת משטרה..

ב. בחירות 1933

בראשית מרץ 1933 נערכו הבחירות החופשיות האחרונות תחת היטלר. למרות מסע התעמולה האדיר של הנאצים (המלווה באיומים ובהפחדות) לא השיגו הנאצים את הניצחון הסוחף ,שקיוו לו. הנאצים השיגו כ44 אחוז מן הקולות (כ17 מיליון בוחרים) לעומת 33 אחוז בבחירות 1932. הגורם העיקרי לעליית הנאצים היה הגידול במספר המצביעים.מבחינת היטלר הוא נכשל בבחירות אלה מכיוון שזכה בפחות מ50 אחוז מקולות המצביעים.כשלונו של היטלר דרבן אותו להחיש את קצב המהפכה הלאומית שעליה הכריז, הן ע"י חקיקה של סמכויות על ,שהעבירו את השלטון לידי הנאצים, והן ע"י מסע הפחדה של פלוגות האס אס, שזרעו אימה ופחד ברחבי גרמניה.

ג. טיפוח המנגנון הפקידותי

הנאצים ביקשו להשתלט על מנגנון המדינה ולאיישו בפקידים נאצים.

ב7 באפריל 1933 נחקק "החוק לשיקום שירות המדינה המקצועי". החוק נועד לא רק לשקם את הפקידות המקצועית, אלא בעיקר להפרידה ולכוונה ברוח הנאציזם ולהכשיר את הקרקע לטיהורים פוליטיים, כמו סילוק היהודים.

ד. חיסול האיגודים המקצועיים

באיגודים המקצועיים היו חברים כ-7 מיליון איש. הנאצים ראו במאגרי כוח אלה גורם מאיים על שלטונם, משום שלאיגודים המקצועיים הייתה השפעה לא מעטה על מיליו8ני פועלים. לאיגודים המקצועיים לא הייתה כל כוונה להיאבק בנאצים , אך היטלר החליט שיש לסלקם בכל מחיר.במאי 1933 הוחרמו האיגודים המקצועיים ומנהיגיהם נשלחו למחנות ריכוז. במקום האיגודים המקצועיים הוקמה "חזית העבודה הגרמנית" שהייתה עושת דבריו של היטלר.

ה. דיכוי הכנסיות

הכנסיות בגרמניה היוו מכשול רציני בניסיון לאחד את גרמניה.מוסדות הכנסייה החזיקו מעמד גם לאחר שמוסדות אחרים חוסלו.ה כדי לזכות באהדת הכנסייה(האמונה הנוצרית סתרה את האידיאולוגיה הנאצית) היטלר ערך הסכם ,שלפיו תכיר הכנסייה הקתולית בשלטונו הבלעדי ואילו הוא יאפשר לכנסיות לפעול בחופשיות,דבר שהעניק יוקרה למשטר הנאצי.ההתנגדות מקרב הכנסייה דווקא באה מקרב הכנסייה הפרוטסטנטית ,שמחתה על העריצות הנאצית. מאוחר יותר ב1935 ,שינה היטלר את יחסו לכנסייה ופעל בעריצות כלפי אנשיה(טרור והפחדה-מאסר אנשי כמורה,הצגת אנשי כנסייה כסוטי מין ,שליחתם למחנות ריכוז וכו') כדי לשבור את התנגדותם. היטלר לא היסס לשלוח אנשי דת וכמורה לבתי הכלא , ודרש כי הכנסייה תשרת את המפלגה הנאצית ותפעל לפי תכתיבי המפלגה.

ו. התעמולה

היטלר ארגן מנגנון גדול של תעמולה פרו נאצית.בראש המנגנון התעמולתי עמד יוזף גבלס, שהשתמש בהמון שיטות כדי להטמיע את רעיונות הנאציזם בעם הגרמני. גבלס פנה אל ההמונים ושכנע אותם שדרכו של היטלר היא הדרך שתוביל לעוצמה גרמנית. בכל יום פורסמו מאמרי אהדה וכותרות פרו נאציות.התעמולה הנאצית הדגישה את חשיבות המפלגה הנאצית ואת היטלר. התעמולה הנאצית הרבתה בסיסמאות , כרוזים , מצעדים והפגנות. בכנסים שערך היטלר בפני חיילים וחברי המפלגה הנאצית הוא הלהיבם , והחדיר בהם מוטיבציה נאצית גזענית.

ז. חקיקת חוקים נאציים

היטלר כפה על גרמניה שורה של חוקים נאציים:

  1. חוק ההסמכה: היטלר טען שיש להקים גרמניה חדשה שבה כל הארגונים יהיו כפופים לו ולמפלגה. מעתה לא יהיו בגרמניה כמה מוקדי כוח אלא מוקד כוח אחד- בברלין. ב23 למרץ 1933 נחקק חוק ההסמכה ברוב עצום של 441 מול 84.לפיו-סמכויות החקיקה הועברו מהרייכסטאג לידי הממשלה,והעברת הזכות לביצוע החוקים מידי הנשיא לקאנצלר. בכך נסתיימה תקופת הדמוקרטיה (מכיוון שאין אופוזיציה לממשלה).חוק ההסמכה בעצם הפך את שלטונו הרודני של היטלר לחוקי.היטלר מינה מושלים נאצים מטעמו על מדינות שונות , שמילאו אחר הוראותיו. בנוסף חיילי גרמניה הנאצית חויבו להישבע שבועת אמונים אישית להיטלר ולא לחוקה או למדינה כפי שהיה נהוג.
  1. החוק לשיקום הרייך(תהליך "האחדה" של גרמניה)– נקבע על ידי היטלר בשנת 1934-המשכו של חוק ההסמכה. חוק זה ביטל את הפרלמנטים של המדינות (גרמניה אחת ולא גרמניה פדרטיבית). בכך השלים היטלר את תהליך איחוד הרייך. גרמניה הפכה מפדרציה דמוקרטית למדינה חד מפלגתית טוטליטארית.בראש כל אזור מנהלי עמד מושל נאצי.
  1. החוק לקיום המפלגה הנאצית כמפלגה יחידה-עד 1934 הצליח  היטלר , על ידי כוח והתנהגות ברוטאלית של הנאצים בפרלמנט וגם על ידיד חקיקה, להוציא מפלגה אחר מפלגה מן הרייכסטאג. היטלר קבע כי המפלגה הנאצית היא המפלגה היחידה המותרת, וכל מפלגה אחרת אסורה בניגוד לחוק

ח. מדינת אס אס

יחידת האס אס הייתה הארגון המשטרתי המאיים ביותר של היטלר. אנשיו היו נאמנים להיטלר , ובראשם עמד הימלר, שפעל רבות לחיזוק המפלגה הנאצית. היטלר רצה שגרמניה תהיה מדינת אס אס – מדינה של טרור ומשטרה. כל מי שנחשב לאויב של המשטר הנאצי (יהודים,קומוניסטים)- נשלח למחנות ריכוז , שנוהלו בידי האס אס.

ט. ליל הסכינים הארוכות

ב-1933 טען היטלר כי הגיע הזמן ליציבות. היטלר הבין שהוא חייב ליצור סדר על מנת לשלוט בגרמניה (כי סדר עושה סדר). כל מהפכה חדשה הייתה מרחיקה אותו ממטרה זו. זוהי הסיבה שהיטלר רצה בסילוק  חוגים שרצו במהפכה שנייה. תובעי המהפכה השנייה היו בעיקר אנשי הס.א ובראשם מפקדם ראהם. ראהם לא הסתיר את דעתו הנלעגת של היטלר ואמר אותה בגלוי. כוחו בא לו מצבא הס.א שמנה למעלה ממיליון חברים. היה זה מוקד כוח שעלול היה לאיים על היטלר בבוא הזמן והיטלר ידע זאת.

לכן ב30 ביוני 1934 הורה היטלר לראשי האס אס הימלר והיידריך, להוציא להורג את צמרת האס אה. כ1000 נהרגו ביריות באותו יום ובראשית יולי.רבים מבין המומתים היו ממפקדי האס.אה וחבריו של היטלר אשר ליוו אותו מראשית דרכו.היטלר הצדיק בפני האומה הנדהמת את רציחות ליל ה30 ביוני.הוא טען כי בכך הציל את האומה מסכנה מיידית. פעולה זו של היטלר  חיסלה למעשה את האס אה וחיזקה את האס אס.

י. הגבלות תרבותיות

בהוראת היטלר קמה תרבות חדשה בגרמניה. תרבות זו מבוססת על חינוך לאומני פטריוטי גרמני. הנאצים שרפו ספרים שלא תאמו את רוח הנאציזם, ובמקומם נכתבו ספרים חדשים שדנו בעברה המפואר של גרמניה. הנאצים אסרו על עיתונות חופשית. העיתונים הפכו לכלי בידי המפלגה הנאצית ונכתבו בהם מאמרים אנטישמיים קשים כנגד היהודים ונגד מתנגדי הנאצים.העיתונות והספרות היו תחת פיקוח "לשכת הרייך לענייני תרבות" בראשות גבלס.

י"א. התעצמות צבאית

האידיאולוגיה הנאצית דגלה בעוצמה כלכלית וצבאית. הכוח הוא אמצעי חשוב בידי המדינה כדי שתוכל להתפשט ולהיות מדינת על.היטלר פיתח את תעשייה כדי לבסס את משטרו ולהשיג תומכים. בין פעולותיו-הורה על הקמת מפעלים אזרחיים וצבאיים, צמצם את ממדי האבטלה,פעל לשיפור תנאיו הכלכליים של הפועל הגרמני.עם התפתחות התעשייה התפתח גם חימושה של גרמניה.באמצעי כפייה נאלצו רבים לעבוד בקצב מואץ לייצור נשק ,חלקי חילוף, כלי משחית וכימיקלים.

בהוראת היטלר הועסקו אלפי נערים ונערת במחנות עבודה, שבהם גם קיבלו הכשרה קדם צבאית.

היטלר האיץ את קצב החימוש, והפך את גרמניה למעצמה צבאית, בעלת כלכלה חזקה ומפעלים רבים , שייצרו נשק. את רוב כספי המדינה השקיע היטלר בחיזוק הצבא.

לאחר עלייתם לשלטון נקטו הנאצים פעולות על מנת להפוך את גרמניה ממדינה דמוקרטית למדינה נאצית.

סיכומים נוספים: גרמניה הנאצית, הנאציזם והרקע לעליית הנאצים לשלטוןמאפייני הנאציזם והשלטון הנאצי , עליית הנאצים לשלטון, השקפת העולם הנאצית.

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / גרמניה 1933 – 1939

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

מי היה קונפוציוס

קונפוציוס: הנער היתום שהפך להיות הוגה הדעות שעיצב את פניה של סין עד ימינו. מבוא לחיים ותורת החיים של קונפוציוס

עוד דברים מעניינים: