פרולטריון ובורגנות בהגותו של קרל מרקס

פרולטריון ובורגנות בהגותו של קרל מרקס

הסיכום להלן הינו חלק מסיכום הקורס "אידיאולוגיות מודרניות" מתוך מאגר הסיכומים במדעי המדינה

למה מרקס ראה את הסוציאליסטים האוטופיסטים כמנסים לשנות את ההיסטוריה מאחורי גבם? הם אינם מבינים את המהפכה האדירה של הקפיטליזם המודרני. אבל קפיטליזם יש לו מגרעות וקשיים פנימיים שלא ניתן להתגבר עליהם. הוא סותר את עצמו – הוא משחרר כוחות כפי שאף פעם לא היה בעבר, אבל אינו משחרר את הכוחות בפועל. "כוחות הייצור" לבין "יחסי הייצור".

כוחות הייצור הם הכוחות הפיזיים של הכלכלה בכל תקופה ותקופה. לעומת זאת, יש את הקשר בין בני אדם, שזה "יחסי הייצור"שני אלו מנוגדים ולא ניתן לפתור זאת. יש צד חומרי (כוחות), ויש צד אנושי (יחסים) ושניהם לא עולים בקנה אחד. קפיטליזם נתפס במין צבת היסטורית שממנו הוא לא יכול להשתחרר. הוא יוצר כוחות חדשים של שחרור אבל אינו יכול להגשים אותם בפועל. הצדדים הללו יוצרים הבטחה של מה שיכול להיות אבל לא יכולים להביא לכך. הם יוצרים תלות בין בני אדם, אך גם עולם של עוינות בפועל.

העולם הקפיטליסטי יכול היה ליצור עולם יפה, אבל הוא יוצר עולם שמנוגד לבני אדם כפי שלא היה אף פעם. מדובר כאן על מצב שאין לו תקדים. יש יכולות בלתי-נדלות של יכולת ליצור, יצירה ללא גבול, שפע טוטאלי. אבל מאידך, הקפיטליזם לא יכול לשחרר את הכוחות האלו.

מנוגדים לבורגנות הם הפרולטריון. הפרולטריון הוא הסתירה לקפיטליסט, זו סתירה שנפגשת על המחסומים. לפרולטריון אין אינטרס צר, הוא אינו רוצה לשחרר את עצמו על חשבון מישהו אחר, אלא זהו "מעמד אוניברסאלי" – עבור הגל הבירוקרטיה שמפעילה את המדינה היא המעמד האוניברסאלי, כי הבירוקרט צריך לראות את כולם אחידים. אצל מרקס המעמד האוניברסאלי הוא הפרולטריון, כי הוא לא רוצה להיות קצת יותר עשיר, אלא הוא רוצה לבטל לגמרי את כל מוסד המעמדות.

הפרולטריון סובל בצורה לא ספציפית, אלא באופן גנרי. הוא יודע שרק שחרורו כאדם (לא כאינטרס כלכלי), יכול לשחרר את האנושות כולה. הפרולטריון יודע מה זה שחרור אנושי, כיוון שהוא סובל בצורה אנושית מהותית ולא בצורה ספציפית.

מרקס טוען ששחרור הפרולטריון שווה לשחרור האנושות כולה. עד עכשיו חלומות של שחרור היו תמיד אוטופיסטים, כיוון שלא היה הדבר הנחוץ לשחרור אמיתי (דהיינו המהפכה התעשייתית). לדידו של מרקס הדת מראה לנו שהעולם אינו שלם, אבל היא שומרת את התמונה הזו של איך יראה עולם שכולו טוב, כלומר לדת יש גורם מהפכני! הגל למעשה עוקף את העולם של שחרור אמיתי וקובע את השחרור במוח האדם. הגל לא עובר דרך העולם הקפיטליסטי.

עד עכשיו לא היה אפשר לשמור על דמות של האדם המשוחרר, אלא במקומות כמו אומנות, דת וספרות. שם שמרנו על אישיותנו, כמו שבמשפחה שמרנו על אהבה מסירות והקרבה. המהפכה התעשייתית נותנת בפעם הראשונה את האפשרות להתעלות ולקחת את הדבר שנמצא בשמיים. היום החלום של הדורות של שחרור כבר קיים.

עבור מרקס, המלחמה שבין הבורגנות לפרולטריון, יש לה גם צעד כלכלי (בנוסף לצעד של הרוח – דת, ספרות ואומנות). יש יכולת להרוויח הרבה כסף ע"י טכנולוגיה חדשה. המהפכה התעשייתית מביאה אפשרות של מהפכה. כאשר יש יותר תפוקה, אז המחיר ליחידה יורד, לכן האדם יכול למכור את מוצריו במחיר נמוך יותר. אם הוא ימכור במחיר נמוך יותר אז הרווח שלו הולך וגודל כי הרווח שלו בשוק הולך וגדל.

בדור השני של המהפכה התעשייתית, ששם אפשר להכניס עוד טכנולוגיה, אבל זה לא כמו הדור הראשון, שהיה ניתן להעלות את התפוקה ע"י מכונות. עכשיו יש השקעה כספית אדירה במכונות חדשות אבל התוצאה (מה שאתה מרוויח), הרבה יותר גבוהה מהפעם הראשונה, ובדור השלישי עוד יותר. רק אלו שיש להם המון כסף, יכולים להרשות לעצמם לקנות את הטכנולוגיה החדשה. הקרב בין הצדדים מחריף, כי ההוצאות לשיפור המצב בשוק הולכות ועולות אבל אתה לא מקבל את הרווח כמו שקיבלת בפעם הראשונה.

המעמד העליון הזה הולך ומצטמק כי יש רבים שלא יכולים להתחרות. הטכנולוגיה היא יקרה, והקפיטליסטים מנסים למצוא מקומות אחרים כדי לשמור את המחיר ליחידה נמוך. יש רק מקום אחד שהוא רך וזה שכר הפועלים. הקפיטליזם, לא מכיוון שהוא רע, אלא מכיוון שיש לו דינאמיקה שלו, יוצר את אותו לחץ מתמיד על שכר העובדים. רק ע"י הורדת השכר אני יוכל להרוויח. שכר הפועל הוא ברמה שהוא יכול כל לילה להתאושש ולא יותר מזה כדי להגיע לעבודה מחר בבוקר – מנוחתו מינימאלית.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: