לימודי פסיכולוגיה – קריירה בנפש האדם

למה ללמוד פסיכולוגיה?

לימודי פסיכולוגיה לא יעניקו לכם הבנה מלאה של הנפש שלכם, של אחרים ושל המפגש בניהם, אבל הם כן יתנו לכם הבנה עמוקה עד כמה היא מורכבת. בפסיכולוגיה עוסקים בכוחות שמניעים אנשים, מעצבים את הנפש, גורמים לנו להיות מי שאנחנו ולעתים גם גורמים לנו לא להיות מי שאנחנו. אנחנו יכולים להבין למה אנשים מתנהגים בדרכים מסוימות בכל מיני מצבים, מה קורה כשאנחנו מתאהבים, איך הילדות המוקדמת שלנו משפיעה על האישיות שלו ואיך כל זה קשור לתהליכים ביוכימיים במוח.

לימודי פסיכולוגיה יעזרו לכם להבין טוב יותר אנשים אחרים, אבל גם להבין טוב יותר את עצמכם. לימודים לתואר בפסיכולוגיה הם מסע אל המקומות היפים והאפלים בנפש האדם, ובדרך גם מפגש עם הרבה שאלות טובות וקשות לגבי מי שאנחנו.

 

 

מה לומדים בלימודי פסיכולוגיה?

זיגמונד פרויד

תואר ראשון בפסיכולוגיה כולל בדרך כלל את היסודות הכלליים של התחום. כל תואר כזה יכלול קורס של מבוא לפסיכולוגיה הסוקר את התחומים הפסיכולוגיים השונים, היסטוריה של התחום ומבוא לצורת החשיבה שלו. קורסים תשתיתיים נוספים כוללים פסיכולוגיה פיזיולוגית שעוסקת בהיבטים הביולוגיים של הפסיכולוגיה. פסיכולוגיה חברתית עוסקת ביחסים בין התודעה הפרטים לזו הקולקטיבית. פסיכולוגיה קוגניטיבית מציע הבנה של כיצד מתרחשים תהליכי מחשבה, קליטה זיכרון ועוד בתודעה האנושית. פסיכולוגיה התפתחותית היא תחום המבקש לתאר את האופן שבו בני אדם מתפתחים במבחינה נפשית והאופנים בהם מתעצבת האישיות שלהם. פסיכופתולוגיה היא הלימוד של כל מה שיכול להשתבש בנפש האדם. בהמשך התואר הראשון תוכלו ללמוד קורסים יותר מתקדמים וספציפיים בתחומים השונים.

 

 

מה עושים עם תואר ראשון בפסיכולוגיה?

לימודי פסיכולוגיה הם אחד מתחומי הלימוד המבוקשים ביותר במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, וזאת למרות שתואר ראשון בפסיכולוגיה נחשב לתואר שאינו מציע הרבה אופציות אלא כבסיס לתארים מתקדמים. במילים אחרות, מי שפונה אל התחום של פסיכולוגיה מתוך מטרה לעבוד בתור פסיכולוג (מכל סוג) צריך להיות מוכן להמשיך לפחות לתואר שני בפסיכולוגיה. אולם גם תואר ראשון בפסיכולוגיה יכול להיות בסיס אקדמי לתחומים רבים הנוגעים לעבודה עם אנשים, כמו גם בסיס לתואר שני במגוון מקצועות (לרוב עם השלמות).

 

 

איפה לומדים פסיכולוגיה וכמה זמן?

לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה מוצעים על ידי כל האוניברסיטאות בישראל ועל ידי מספר גדול יחסית של מכללות. תנאי הקבלה ללימודי פסיכולוגיה הם יחסית גבוהים בגלל הביקוש הרב למקצוע. מטבע הדברים תנאי הקבלה של האוניברסיטאות גבוהים יותר מאלו של המכללות שגם הן נבדלות בניהם ברמה ובדרישות. ככלל לימודים באוניברסיטאות נחשבים לאיכותיים יותר ופותחים יותר אפשרויות להתקדמות אקדמית, ומאידך מכללות נוטות להיות יותר מכוונות פרקטיקה. וכמה זמן? בדרך כלל שלוש שנים.

 

 

האם כדאי ללמוד פסיכולוגיה?

לימודי פסיכולוגיה מקנים לכם צוהר אל תוך נפש האדם, אל המנגנונים שמניעים אותנו ושולטים בהתנהגות שלנו. הם מציעים מפגש עם עולם גדול ורחב של תיאוריות החל ממשנתו השנויה במחלוקת של זיגמונד פרויד והפסיכואנליזה ועד לתיאוריות המנסות להסביר את האדם כאוסף של זרמים חשמליים בלבד. מאחר ולימודי פסיכולוגיה, לפחות לתואר ראשון, אינם נחשבים לתחום יישומי במיוחד ניתן לשלב אותם עם לימודים מתחום אחר, בין אם זה במדעי האדם (כמו למשל לימודי סוציולוגיה ואנתרופולוגיה) או תחומים אחרים שאינם קשורים אך שבהם ידע בתחומי הפסיכולוגיה יכול להועיל.  כדי לקבל טעימה מעולמות הפסיכולוגיה, מוזמנים לגלול למטה:

מה ההבדל בין סימפתיה ואמפתיה?

האם זו "אמפתיה" או "סימפתיה" שאתם מביעים? בעוד שרוב האנשים נוטים להחליף ולבלבל במשמעות המילים, ההבדל במנגנון הרגשי שלהן חשוב. אמפתיה, היכולת להרגיש בפועל את

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

עוד דברים מעניינים:

יהדות ותרבות המחלוקת

האם האמונה של היהדות באמת אחת היא האמונה שכדי להגיע אליה צריך לעמת בין אמיתות מנוגדות? על תרבות של מחלוקת מאברהם אבינו עד חכמי ימינו