לימודי מדעי החברה – מבוא למתעניינים

מדעי החברה הם אוסף של תחומי ידע ומחקר אקדמיים העוסקים בבני אדם בתור חברה והאופן שבו החברה האנושית פועלת. התחומים הנכללים תחת היריעה של לימודי מדעי החברה כוללים בין היתר סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, תקשורת, פסיכולוגיה, מדע המדינה, כלכלה, מדיניות ציבוריות ועוד.

מדעי החברה ניצבים באמצע בין תחום לימודי מדעי הרוח לבין המדעים המדויקים, ואמירה זו באה לידי ביטוי בכמה מובנים שונים. ראשית, מבחינת הגישה הלימודית והמחקרית לימודי מדעי החברה משלבים גישות תיאורטיות והגותיות הלקוחות לא פעם מעולם מדעי הרוח (כמו פילוסופיה), מצד שני מדעי החברה נוקטים במקרים רבים בגישות מחקריות אמפיריות (כלומר מבוססות תצפיות ונתונים) באופן שדומה יותר למדעי הטבע המדויקים. גם מבחינה יישומית לימודי מדעי החברה נמצאים באמצע בין לימודי הרוח ולימודים מדויקים. התחומים הנלמדים במדעי החברה הם במקרים רבים תחומים יישומיים שניתן לרכוש דרכם מקצוע, גם אם לא בהכרח תחום אחד מוגדר. אמנם התחום של מדעי החברה מחולק באופן מסורתי למחלקות שונות אך כיום הולכת וגוברת מגמה בינתחומית במדעי החברה שמשאילים תיאוריות אחד מהשני (וגם ממדעי הרוח והמדעים המדויקים לעיתים). כמו כן גוברת גם המגמה של תלמידי מדעי החברה המשלבים בין כמה תחומים על מנת לקבל יריעת ידע, הבנה ויכולת רחבה יותר. כמו כן ישנם מספר תחומי הלימוד הקשורים למדעי החברה אם כי לא תמיד נכללים באופן רשמי במחלקות האלו כמו למשל משפטים, חינוך, מנהל עסקים או עבודה סוציאלית.

מדעי החברה נלמדים במוסדות אקדמיים רבים בישראל. בכל האוניברסיטאות ישנה פקולטה ללימודי החברה ובנוסף מכללות רבות מציעות תוכניות לימוד במדעי החברה בכל התחומים ובעיקר תחומים מבוקשים כמו תקשורת, פסיכולוגיה וכלכלה.

כאן תמצאו אסופה של מאמרים אודות תחומי הלימוד השונים הנכללים תחת המסגרת של מדעי החברה. בכל מאמר תמצאו הסבר על תחום הלימוד (למשל לימודי סוציולוגיה, לימודי תקשורת וכו') וכן קישורים למקורות לימוד שונים על מנת לקבל את "הטעם" של המקצוע. למידע נוסף תוכלו לפנות למדריך הלימודים לחיים שלנו כאן באתר המציע מידע על תחומי לימוד שונים, אקדמיים ולא אקדמיים.

למתעניינים ב"רוח" של מדעי החברה מומלץ מאוד לעיין בסיכומי הקורס פילוסופיה של מדעי החברה המדבר על גישות שונות לחקר החברה האנושית.

לימודי מדע המדינה – סקירה של תחום מדעי המדינה על היבטיו השונים והדרך שבה הוא בוחן את המציאות הפוליטית שבה אנו חיים.

לימודי יחסים בינלאומיים – תת תחום של לימודי מדע המדינה העוסק ביחסי חוץ של מדינות ומנגנוני כוח ופוליטיקה עולמיים

לימודי פסיכולוגיה – מדע חקר נפש האדם ומה מניע אותו, לא רק ישיבה על הספה ודיבור!

מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות

אוסף מאמרים על מוטיבציה ופרודוקטיביות מכיוון שונים: מוטיבציה בעבודה, בחינוך, ללמידה ועוד. משפטי מוטיבציה וציטוטים ולהצלחה, מחקרים והרצאות

16 ציטוטים חזקים על שינוי

מהו שינוי? איך משתנים או איך מתמודדים עם שינוי בלתי נמנע? כמה ציטוטים מעוררי השראה ומחשבה על שינוי

עוד דברים מעניינים: