לימודי מדעי הרוח – מה זה ולמה זה טוב?

לימודי מדעי הרוח או לימודי רוח, כשמם כן הם, עוסקים ברוח האנושית. מדעי הרוח הם המדעים הבוחנים את המתחולל בראשו של האדם (בניגוד למה שמתרחש בעולמו הפיזי). אם כל מדעי הרוח היא ללא ספק הפילוסופיה אך כיום כוללים לימודי מדעי הרוח גם לימודי אמנות, ספרות, יהדות ודתות, בלשנות, היסטוריה ועוד.

רבים מדברים כיום על דעיכתם של לימודי מדעי הרוח לטובת מדעי החברה ובעיקר מדעי הטבע והמדעים המדוייקים שנחשבים למעשיים יותר ורווחיים יותר. מי לא שמע פעם את הביטוי "עם פילוסופיה לא הולכים למכולת…". אז לאן כן הולכים עם פילוסופיה? או עם ספרות או אמנות או כל מקצוע אחר של מדעי הרוח? התשובה היא ברורה: עם לימודי מדעי הרוח הולכים אל בני אדם, אל המציאות, אל האמונה ואל כל מה שהופך אותנו לאנושיים.

סוג השאלות שעימם מתמודדים לומדי מדעי הרוח, סוג התשובות שהם מתבקשים לתת, הרעיונות שאליהם הם נחשפים והדרכים שבהם הרעיונות האלו מובעים מכשירים את האדם הלומד את תחומי הרוח להיות אדם חושב, ביקורתי, בעל יכולת להסתכל על העולם בצורה יצירתית ולהבין אותו בצורה שאדם שישב כל התואר שלו ולמד משוואות וגרפים לעולם לא יוכל. הלימוד של מדעי הרוח מצריך מהאדם יותר מכל דבר אחר חשיבה עצמאית, מצרך שמדהים עד כמה הוא נדיר בימינו שבהם מתכנתים אותנו מכל פינה לחשוב בצורה מסוימת. למעשה, יש היום גם הכרה הולכת וגדלה בערכם של בוגרי לימודי מדעי הרוח גם בשוק העבודה, בדיוק בשל היכולת המפותחת שלהם לחשוב ולהבין את העולם בצורה מעמיקה.

מדעי הרוח נלמדים כיום בישראל בעיקר במסגרת של אוניברסיטאות (מכללות נוטות בדרך כלל יותר בכיוון של מדעי החברה או מדעי הטבע). כמובן שאין חובה ללכת לאוניברסיטה על מנת ללמוד פילוסופיה או אמנות אך זה בהחלט מקום טוב להתחיל ולקבל ידע והכרות. כאן תמצאו אסופה של מאמרים העוסקת בלימודי מדעי הרוח בתחומים השונים. למידע נוסף תוכלו לפנות למדריך הלימודים לחיים שלנו.

לימודי פילוסופיה – ה"אמא" של כל לימודי הרוח, כאן תמצאו כמה מילים על ערכם של לימודי פילוסופיה

איך תורמים מדעי הרוח לאזרחות דמוקרטית טובה יותר?

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

עוד דברים מעניינים: