מדריך לימודים לחיים

לימודים, כך אומרים לנו הורים ומורים מאז כיתה א', הם הדרך, אפילו המפתח, להתקדם בחיים. אבל כיצד? מה בעצם לימודים נותנים לנו? המחשבה המסורתית לפיה ככל שהתארים וההישגים הלימודיים שיש בידך מתקדמים יותר כך אפשרויות התעסוקה ואפשרויות החיים שלפניך רחבות יותר נכונה בימינו רק במידה חלקית. זה נכון אמנם שיש תחומי עיסוק כמו רפואה, משפטים, הנדסה ועבודה סוציאלית שמחייבים לימודים ותעודה על מנת לעסוק בהם, למרות שהם אינם מבטיחים תעסוקה. עם זאת האמת היא שהרוב המכריע של מקצועות הלימוד הנלמדים במוסדות אקדמיים כלל אינם מכוונים אותנו בכיוון תעסוקה מסוים ואינם מבטיחים לנו עבודה מסוימת. זה נכון שבעולמנו היום תואר ראשון עדיף על להיות ללא תואר ותואר שני עדיף על תואר ראשון, אבל שוק התעסוקה, ולמעשה שוק החיים, נוטה יותר ויותר להעדיף ניסיון, צורת מחשבה, כישוריים אנושיים ושלל גורמים אחרים שאינם בהכרח נכללים בחומרי הלימוד של אוניברסיטאות ומוסדות לימודים גבוהים אחרים. אז מה בעצם התכלית של לימודים אקדמיים ולימודים בכלל?

בניגוד למה שמקובל בדרך כלל לחשוב, בהרבה מקרים הבחירה בלימודים גבוהים אינה בהכרח בחירה של מקצוע, אלא הרבה יותר מזה, זו הבחירה במי את\ה. הבחירה בלימודים היא בחירה בדרך בה אנחנו מסתכלים על העולם ומבינים אותו, בחירה בכלים שדרכם אנחנו יכולים לגשת למציאות שבה אנו חיים, להבין אותה ולפעול בתוכה. על מנת לסייע לכל המתעניינים בלימודים לכל סוגיהם ריכזנו כאן מדריכים קצרים עם הסברים על סוגי לימודים שונים בתחומים שונים ומוסדות שונים. מדריכי הלימודים הללו אינם בהם לספק, כמו במקומות אחרים, מידע טכני על לימודי מקצוע כזה או לימודי מקצוע אחר, אלא לנסות ולהציע לכם תובנה לגבי מהות העיסוק של כל מקצוע לימוד כך שתוכלו להבין מה הוא באמת מציע לכם בחיים חוץ מתעודה שבנינו כבר לא שווה כל כך הרבה.

להלן תוכלו למצוא רשימת קישורים למאמרים המסבירים על לימודי מקצועות ותחומים שונים הקיימים כיום בעולם ההשכלה הגבוהה. בכל מאמר תוכלו למצוא גם קישורים לחומרי לימוד וסיכומים המופיעים כאן באתר על מנת לקבל "תחושה" של סוג העיסוק בתחום הלימוד שבו אתם מתעניינים. המאמרים על מקצועות הלימוד מתחלקים ללימודי מדעי הרוח וללימודי מדעי החברה (באתר הזה אנחנו פחות עוסקים בלימודים מדויקים).

לימודי מדע המדינה  – חקר המסגרות הפוליטיות שבני אדם יוצרים להם, מדינות, שלטון, יחסים בינלאומיים ועוד.

לימודי יחסים בינלאומיים – תחום שנחשב לחלק מלימודי מדע המדינה העוסק באיזוני כוחות ופוליטיקה בקנה מידה עולמי.

לימודי פסיכולוגיה – לימודים בתחומי חקר נפש האדם והאישיות שלו, כולל הסברים על הערך של תואר ראשון בפסיכולוגיה.

לימודי פילוסופיה – פילוסופיה היא "אם המדעים", כאן תוכלו לקרוא על מה זה אומר להיות אדם ש"אוהב חוכמה" ולפגוש את האופציה של לימודי פילוסופיה חינם.

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

עוד דברים מעניינים: