זמר נוגה – רחל – סיכום

זמר נוגה – ניתוח השיר

השיר זמר נוגה הוא אחד השירים המפורסמים ביותר והיפים ביותר של המשוררת רחל והוא אף זכה ללא מעט ביצועים מוזיקליים. בשיר זמר נוגה רחל מביעה געגוע לאדם אהוב אך רחוק ("רחוקי שלי") המתבטא בשאלה האם הוא שומע את קולה הקורא לו.

בבית הראשון של זמר נוגה רחל פותחת חוזרת התוהה האם אהובה יכולה לשמוע את קולה. האהובה אינו רק רחוק, שכן למעשה רחל כלל אינה יודעת היכן הוא זולת זאת שהוא רחוק ממנה וכך פתיחת השיר מתעצבת כהקצנה היפרבולית. חלקו השני של הבית הראשון של זמר נוגה מבטא באופן מפורש את כאבה של הקריאה והניסיון שלה להתגבר על הזמן בברכה לאהוב הרחוק.

בבית השני של זמר נוגה רחל עוברת מהעיסוק הפרטי האישי אל המשמעות המופשטת של חייו של האדם. התבל היא למעשה החיים, שהם מרחב עצום בו עוברות אינספור דרכים הנפגשות ונפרדות זו מזו, כלומר דרכיהם של אנשים המתחברים ונפרדים ומותירים אחריהם רק בקשה למשהו שכבר אבד ולא ניתן להחזיר אותו.

בבית השלישי של זמר נוגה רחל חוזרת אל המימד האישי אך המימד הכללי-פילוסופי מהדהד היטב בדבריה ובכך היא מקנה לשיר זמר נוגה סיכום של שני הבתים הראשוניים. בבית השלישי ישנה מעין הכרה כי ייתכן ולעולם כבר לא תפגוש באהובה שכן אחרון ימיה כבר אולי מתקרב, היום שבו תאלץ להיפרד לא רק מן החיים אלא גם ממנו. נוכח ולמרות הכרה זו רחל מבטיחה כי תחכה לו עד אחרון ימיה, כפי שחיכתה רחל ליעקב.

אמצעים אומנותיים:

אלוזיה מקראית – "כחכות רחל לדודה" – מתייחס כמובן לסיפור יעקב ורחל והציפייה הנאמנה עד שיוכלו סוף סוף להיות ביחד.

מטאפורות – "תבל זו רבה ודרכים בה רב" – התבל כאמור היא סמל לחיים והדרכים בה היא הדרכים השונות שבהן נעים מסלולי חייהם של אנשים שונים הנפגשים בנקודה אחת אך נפרדים בנקודה אחרת. "אחכה לך עד יכבו חיי" – "כיבוי" החיים הוא כמובן מטאפורה למוות וכך מתחייבת רחל להמתין כל עוד היא חיה אל פגישה מחודשת על האהוב.

אנאפורה- החזרה בפתיחת השיר על "התשמע קולי" מדגישה את חוסר בטחונה של רחל וכן את הפנייה והציפייה אל האהוב הרחוק.

לסיכום, בשיר זמר נוגה רחל מבטאת געגוע אל אהוב שאבד ואין היא יודעת האם היא עוד תספיק לפגוש אותו בשנית במהלך חייה. השיר נע בין משמעות אישית מאוד לתובנות כלליות, ובכך כוחו הרב.

חזור אל: סיכומים לבגרות בספרות

סיכומים לבגרות בספרות – פרק שירה

עוד סיכומים של שירי רחל:

רק על עצמי

פגישה חצי פגישה

מנגד

ספר שירי

עוד דברים מעניינים: