קונסטרוקטיביזם רוסי – מאפיינים וניתוח יצירות

קונסטרוקטיביזם רוסי – מאפיינים וניתוח יצירות

סיכום זה הוא חלק ממאגר הסיכומים בנושא תולדות האמנות כאן באתר

הקונסטרוקטיביזם הרוסי הוא תנועה בתחומי האמנות, האדריכלות, העיצוב והצילום, שהתהוותה ברוסיה ערב המהפכה הבולשביקית. בהשראת אותה רוח של מהפכה וחידוש הולידה אמנות חדשה ורעננה. אמנים ברוסיה ספגו השפעות מהקוביזם והפוטוריזם, אך גם האקספרסיוניזם הגרמני. יצירותיהם של אנשי הקונסטרוקטיביזם הרוסי נעו בין אמנות מופשטת לבין ייצוג גיאומטרי או מופשט-למחצה של אובייקטים. אל ליסיצקי תבע את המונח "קונסטרוקטיביזם". הקונסטרוקטיביזם הרוסי התאפיין באווירה תעשייתית פוטוריסטית יחד עם הפשטה בניסיון לבטא רעיונות סוציאליסטיים. הקונסטרוקטיביזם הרוסי ביקש לבטא בצורות מופשטות את המפגש בין ערכי המודרניזם והתפיסה המרקסיסטית שביקשה לבטא ולדבר אל הפרולטריון.

# אלכסנדר ארכיפנקו, מדראנו 2, פח צבוע, עץ, זכוכית ובד שמן, 1913-1914

ארכיפנקו נותן לחומר להכתיב את הצורה. הוא בונה את הצורה מלוחות ומשטחים. מאפיין קונסטרוקטיביסטי שניכר כאן הוא הרעיון של ליצור צורות מצורות בסיסיות שאנחנו מכירים. ההפשטה באה לידי ביטוי בכך שהדמות, שניתן לזהותה, עשויה מאליפסות מחודדות, חרוטים, חתיכות צבועות באותו צבע. רוב הרכיבים הן צורות גיאומטריות. צורות בסיסיות של הטבע. הקונסטרוקטיביסטים הטיפו להקמת מוזיאונים חדשים, תערוכות לקהל הרחב. התפתח רעיון של אמנות לעם. האמנות צריכה להתנתק מכבלי העבר. הבחירה בדמות קרקס מאפשר חיבור לעממי.

# ולאדימיר טאטלין, מבנה פינתי, בתגובה לתבליט, 1913-14, לוח ברזל, לוחות נחושת, שביבי עץ, חבל (הפסל לא שרד. תצלום: אוסף מוזיאון גוגנהיים)

נעשתה אחרי שביקר בסטודיו של פיקאסו בפאריז. שם התרשם מהאסמבלאז'. המבנה לא שרד. האובייקט מייצר משהו, החלל נלקח בחשבון.

# ולאדימיר טאטלין, אנדרטה לאינטרנציונל השלישי, 1920

מיועד היה להיות בניין מתפקד. "אסיפת פועלי כל העולם". מבחינת אדריכלות זהו מודל מהפכני. מבנה ספירלי. שילוב בין פיסול לאדריכלות. הכוונה היא לחשוף את החומרים ממנו הוא עשוי. טאטלין תיכנן שלמטה תהיה קוביה- היכל קונגרסים שמשלימה סיבוב פעם בשעה. בקומה השנייה פירמידה שמשלימה סיבוב פעם בחודש ולמעלה חדש ישיבות בצורת גליל- שמיועד לחדשות השעה, שמשלים סיבוב פעם ביום. השימוש בחשמל הוא חדשני.

# Alexander Rodchenko, Hanging Spatial Construction  9,1920-21/1993

הפסל עשוי עץ. לפסל אין בסיס. זהו המבנה התלוי הראשון שמוכר לנו.

 

נחום גאבו- עסק בכתיבת מניפסטים לתנועת הקונסטרוקטיביזם הרוסי. הם קראו לכך שאמנות תהיה מופשטת. בלי השראה מהטבע. גאבו היה מאוד משכיל, למד רפואה ולימודי טבע, בלשנות ותיאוריות פיזיקליות של איינשטיין. האמנות לדעתו צריכה להתייחס לדברים הגדולים- זמן, חלל ויקום.

# נחום גאבו, מבנה קינטי, 1920, מוט מתכת מתנודד באמצעות מנוע

מוט מתכת שמסתובב באמצעות מנוע. החדשנות הגדולה היא בכך שזהו הפסל הממונע הקינטי הראשון. אין לו למעשה נפח כשהוא לא זז. הנפח והצורה החדשים נוצרים על ידי תנועה.

# נחום גאבו, עמוד, 1923, פלסטיק, עץ, מתכת וזכוכית, הגדלה של הפסל המקורי, 1977

משחק של צורות. בפנים משולש. שימוש בצורות יסוד עם חומרים חדשים.

 

# נחום גאבו, מבנה בחלל עם מרכז גבישי, 1938-40, פרספקס וצלוליויד

החומר השקוף רומז על התרחשויות בחלל ובו בזמן מתמזג בחלל כי רואים דרכו. שימוש בחומר באופן שמגלה את התכונות החדשות של החומר- פלסטיק.

 

# נחום גאבו, מבנה קווי מס' 2, 1950, פרספקס עם חוטי ניילון

המשחק של החלל והשקיפויות נעשות דרך חוטי ניילון. ניצול חומרים חדשים טכנולוגית ע"מ לייצר פסל והפשטה. יחס חדש לבסיס, כוח כבידה, אמנות עממית.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: