סיכום: הרדיקליות של 1789 / פרנסואה פירה

סיכום: הרדיקליות של 1789 / פרנסואה פירה

סיכום מאמר זה הוא חלק מאסופת סיכומי המאמרים בתרבות המערב כאן באתר וחלק מסיכום הקורס מבוא לתרבות המערב

ניתן לראות את המהפכה הצרפתית כשתי מהפכות: "בורגנית" ו"עממית". המהפכה יצרה שינוי באופי הפוליטי של צרפת. לפני המהפכה הצרפתית היה את המשטר הישן ואחריה הייתה ריבונות העם, שוויון לכל האזרחים.

התגבשות המעמד השלישי – התגבש עם חיסול המשטר הישן. בכינוס האסיפה הלאומית הוחלט כי יהיו "נציגים של העם הצרפתי" (בכך המעמד השלישי), שהיווה אחוז גדול מהאזרחים.

בני האריסטוקרטיה להמונים – הבעיה הייתה בהגדרת המושג "עם"; חלק ראו עם ככולם וחלק ראו עם כרוב. סייס, כומר ונציג המעמד השלישי, החליט על האסיפה הלאומית והאסיפה המכוננת. מטרתו הייתה להעביר את ריבונות המלך לידי נציגי האומה – תחילת המהפכה.

רצון האומה שאין לחלקו – לפני שיצא המעמד השלישי למלחמה הם בדקו את מעשיהם היטב;

התחושה השלטת בצרפת הייתה שנאה לאריסטוקרטיה ולבסוף הצטרפו, בלית ברירה, האצולה לאסיפה הלאומית. המונרכיה הפסידה. בכדי שהאסיפה הלאומית היה צורך רב בחקיקת קונסטיטוציה שוויונית חופשית. כך היה.

להקים עולם חדש – חיסול האריסטוקרטיה היה תנאי ליצירת אמנה חברתית חדשה; ביטול הפיאודליזם, הוצאת האצולה מגבולות המדינה והולדת הפרט (הגדרה לאומית) כמודרני.

שתי הקדושות: הפרט והאומהתקנות ה-4 באוגוסט היו הדגל לזכות הפרט (ביטול העבדות). לכל אדם יש זכות מוחלטת על חלוקת האדמה שברשותו. כל אדם חייב בחוקים המשותפים שנחקקו. כך, נוצרה האומה האחת שאינה ניתנת לחלוקה.

נציגות אחת, שווה לכל – מהו המעמד השלישי? הועברו הריבוניות לאומה והיו לה סמכויות בלתי מעורערות לאומה באסיפה המכוננת. היה גוף פוליטי אחד שבו כל אחד שווה והנציגות שווה לכל.

שלילת כל העברים – רצו להפוך את צרפת ל"משטר מלוכני" – מה שהיה נהוג בעבר, אך לבסוף לא היה צורך בכך משום שבוטל הפיאודליזם. לא רצו להפוך גוף פוליטי אחד למחליט ללא ערעור.

הפיכת איש הטבע לאזרח – קץ ה"משטר המלוכני" והרס הפיאודליזם, כללו את רעיון הגוף הפוליטי הפועל ע"פ עקרונות שיעצבו מחדש את הפרט. איש הטבע יהפוך לאזרח, חלק מהחברה.

עקרונות ונהלים של חברה חדשה – האמנה הייתה חייבת ליצור ע"פ חוק את מלוא הזכויות הטבעיות ולשמר בידי האזרחים את מה ששייך לאדם. מהר מאוד התגבשו נהלים וכללים של חברה חדשה המושתת על חופש הפרט.

מחשבת הנגד למהפכה – היו כאל שהתנגדו למהפכה הצרפתית וזה התבטא בפעולות טרור שונות. מתנגדים העלו את רעיון "הגוש האחר" שתמך באנטי-פציפיזם. צרפת התחלקה לימין ושמאל, המשטר הישן מול המהפכה ולא היה אמצע. נעלם עברו של צרפת (השטר הישן) והמונרכיה נתפסה כאחת שיש לבטלה ולא לחזור עליהם לעולם. המתנגדים היו נגד המושג לידה מחדש.

לסיכום – קיץ 1789 לא הכיל את המהפכה הצרפתית כולה, אך היה ראשיתה, למשל בהעברת ריבונות המלך לעם. התהליך המהפכני-רדיקלי של אחרי מהפך 1789 חשוב יותר מהתהליך הרדיקלי עצמו באוה השנה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: