סיכום מתוך: "דברי ימי אירופה" – ה.א.ל פישר- על הקתוליות והפרוטסטנטיות

סיכום מתוך: "דברי ימי אירופה" – ה.א.ל פישר- על הקתוליות והלותרניות

סיכום מאמר זה הוא חלק מאסופת סיכומי המאמרים בתרבות המערב כאן באתר

הקתוליות –הכנסייה הקתולית טוענת שבידיה האמת השלמה של ההתגלות, ומחייבת כל אדם להאמין באמת זו. שני המקורות לאמיתות ההתגלות הם: כתבי הקודש והמסורת, אך כתבי הקודש אינם המקור היחידי הכנסייה ועם ישראל שקדם לה קודמים לכתבי הקודש.

הכנסייה הרומית הפיצה את הטקסט הלטיני "הוולגתה" (תרגום התנ"ך ללטינית), הפצת טקסט אחיד במאה ה-16 כדי למנוע שיבושים. המסורת היא המשלימה את כתבי הקודש, לא תהיה טעות במסורת כי לא תתכן טעות בכנסייה, בגלל שושלת ההגמונים ששומרת על המסורת.

היצירה החטא הקדמון קורבנו של ישו- בריאת העולם היא מעשה יצירה יש מאין, האדם שלא חטא נמצא בקרבת אלוהים, עם חטאו ניטלו ממנו תכונות העל, אך לא ניטלה ממנו היכולת לעשות מעשים טובים. כדי להחזיר את בני האדם למצב בראשית ולהשיב להם את האושר הנצחי בא קורבן הגאולה של כריסטוס (משיח בן אלוהים) ובצורה זו מראה אלוהים לאדם את אהבתו הגואלת.

ההצדקה ומעשים טובים- כל מעשה טוב של אדם בא מהארה שמימית. כשאלוהים רואה את האדם כצדיק חל שינוי פנימי באדם. חיי הנוצרי עומדים בסימן החסד, ככל שהאהבה לאלוהים גוברת, גובר תהליך ההצדקה, לא ניתנת ודאות לגאולה אך מן הראוי שאדם ישים מבטחו בגאולה.

תורת הסקרמנטים- הענקת החסד האלוהי נעשית ע"י הסקרמנטים, בהם עוברים הכוחות הגואלים של דם ישו לתוך נפשות בני  האדם. ישנם 7 סקרמנטים: טבילה, אישוש, האבכריסטיה, התשובה, הסיכה האחרונה, כניסה למעמד הכוהנים, הנישואין.

הכנסייה- הכנסייה היא  תופעה ארצית, היא החברה הנוצרית ובתוכה שפע ישועה. הכנסייה היא סידור אנושי נעלה שירד מן השמיים ויועדו להציל כמה שיותר אנשים ע"י הסקרמנטים. לצד  ההיררכיה הכנסייתית עלתה שכבת הנזירים.

הפרוטסטנטיות זרם שקם במסגרת הרפורמציה בנצרות בדרישה להחזיר את תורת הכנסייה לטהרתה הקדומה, לתת לאדם ביטחון דרך האמונה בלבד ולכן הגיעו לשתי מסקנות: 1. כתבי הקודש כמקור יחידי לענייני דת.   2. הגאולה תלויה באלוהים בלבד.

כתבי הקודש והמסורת- שם יש למצוא את האמת בדברי האלוהים הכתובים. לכנסיה לא ניתנה שום סמכות אחרת מאשר זו המצויה בידי אנשים צדיקים ויודעי דת. הטקסט המוסמך המקור העברי של התנ"ך והיווני של הברית החדשה.

החטא ההצדקה- לפי לותר האדם הוא צדיק וחוטא כאחד, האדם הוא חוטא ועומד על חטאו לעולם ומבקש את סליחת האלוהים. כל חיי הנוצרי הם מהלך בלתי פוסק של הכרת החטא והצדקה.

הגזירה הקדומה, הגאולה- אלוהים בוחר מספר אנשים לגאולה והשאר לאבדון, הכנסייה הקתולית המתיקה את הגזירה, מהות האמונה היא לתפוס את אלוהים בכפילותו כנותן חסד וגזירות (לותר).

תורת הסקרמנטים- לותר דוחה את 7 הסקרמנטים שכן הוא לא מוצא להם סימוכין בכתבי הקודש ומקיים את סקרמנט הטבילה והאבכריסטיה.

כל חיי האדם הנוצרי צריכים להיות חיי תשובה. הכנסייה לפי לותר – קהילת המאמינים שרוח הקודש קוראת אותם מקדשת אותם ומורה אותם. התגשמות כריסטוס נעשית בכנסייה ע"י הדיבור והסקרמנט. לכנסייה אין שום רשות אחרת להתגנדר בה פרט לאמונה.

ראה גם:

הרפורמציה והשלכותיה \ דוד כ”ץ

הקתוליות מול הפרוטסטנטיות

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: