זכויות חברתיות במדינה דמוקרטית – סיכום

זכויות חברתיות – זכויות חברתיות הן זכויות האמורות להבטיח לאזרחים רמת חיים סבירה, בסיסית ואנושית. זכות שאינן חלק מהזכויות הטבעיות – המדינה מחלטיה בהתאם לשיקול דעתה באיזה מידה להעניק זכויות אלה, לשנות או לבטל אותן. הזכויות החברתיות הן הזכות לדיור, הזכות לחינוך, הזכות לחינוך, הזכות לטיפול רפואי, זכות עובדים ותנאי העסקה.

זכות לרמת חיים – זכות להיות ברמת חיים בסיסית סבירה ואנושית. היא חיונית לקיומו של אדם חופשי. אפשר להבטיח את רמת החיים באמצעות מתן סובסידיות למוצרים ומתן קצבאות.

הזכות לדיור – לכל אדם יש זכות למגורים נאותים. הממשלה יכולה לסייע במשכנאות, בדיור ציבורי ועוד.

הזכות לטיפול רפואי – לכל אדם זכות לחיות בגוף בריא ושלם. זו לא הזכות הטבעית לחיים ושלמות הגוף. המדינה צריכה לספק שירותים כדי לשמור על בריאות האזרחים. המדינה דואגת שאזרחים שחלו או נפצעו יחזרו לאיתנם. ביטוח בריאות ממלכתי מאפשר לכולם לקבל טיפול רפואי.

זכויות עובדים  ותנאי העסקה – זו זעות חברתית לעבודה, הכוללת הגבלת שעות עבודה, קביעת שכר מינימום ומתן תנאי עבודה סבירים.

הזכות לחינוך – לכל הילדים ולכל אדם במדינה יש הזכות לקבל השכלה, לרכוש מידע/מיומנות אישית שיאפשרו לו לספק את צרכיו/להיות אזרח עצמאי בעתיד.

מהו ההבדל בין זכויות חברתיות לבין זכויות אדם ואזרח?

זכויות חברתיות הן זכויות שהמדינה רשאית להחליט אם להעניק אותן וכמה להעניק אותן לעומתן, זכויות אדם ואזרח הן טבעיות בסיסיות של כל אדם ולכן המדינה צריכה לדאוג לקיומן ולממש אותן.

זכות לרמת חיים סבירה – קצבאות לנזקקים וסובסידיות על מוצרים חיוניים.

הזכות לדיור – דיור ציבורי למחוסרי בית ומענקים לדיור.

זכות לטיפול רפואי – שירותים נחוצים בתחום הבריאות, ביטוח בריאות ממלכתי.

זכות לחינוך – זכות לקבל השכלה או כללים בנוגע למספר שנות לימוד חובה.

זכויות עובדים ותנאי העסקה – זכות לעבודה או חוקים וכללים להגנה על העובד כמו שכר מינימום והגבלת שעות עבודה.

שאלה: במדינה מסוימת פרץ משבר כלכלי שאיים למוטט חברות ובנקים פרטיים. בעקבות המשבר, החליטה הממשלה להעניק באופן חד פעמי סיוע כספי נרחב לכמה חברות ובנקים שנקלעו לקשיים כספיים כדי למנוע את סגירתם. המשבר הכלכלי היווה סכנה, שאזרחים רבים יהפכו למובטלים והממשלה ביקשה למנוע את הפגיעה בה.

ראו גם:

הגדרה: זכויות חברתיות-כלכליות הן זכויות שנועדו להבטיח רמת קיום אנושית וסבירה לכלל אזרחי המדינה. זכויות אלו לא מוגדרות כזכויות טבעיות, אלא כמוענקות. כלומר, כל מדינה מחליטה אם ובאיזו מידה להעניק אותן.

5 הזכויות הכלכליות-חברתיות הן חינוך, בריאות, רמת חיים, תנאי העסקה וזכויות עובדים, דיור.

זכויות כלכליות-חברתיות

הזכות לחינוך – זכותו של הפרט לקבל השכלה, מידע ומיומנויות אישיות וחברתיות, כך שיוכל לספק את צרכיו בעתיד ולהיות אזרח עצמאי.
הזכות לבריאות – זכותו של הפרט לחיות בגוף בריא ושלם, לקבל את השירותים הנחוצים לשמירה על בריאותו, ואם חלה, או נפצע – לקבל את הטיפול הרפואי הדרוש להחלמתו. (שונה מהזכות לחיים ולביטחון).
הזכות לרמת חיים – הזכות לחיות ברמה סבירה ואנושית, כתנאי לקיומו של אדם חופשי, המסוגל לחשוב ולקבל החלטות הגיוניות. זכות זו ניתנת למימוש, בין השאר, באמצעות סובסידיות שהן מימון ממשלתי של חלק מעלות מוצרים חיוניים – לחם, חלב, תחבורה ציבורית ועוד או מתן קצבאות רווחה שונות – אבטלה, זקנה, השלמת הכנסה ואחרות.
הזכות לתנאי העסקה וזכויות עובדים – הזכות לעבודה והגנה מפני אבטלה. זכות זו כוללת גם מרכיבים, כגון הגבלת מספר שעות עבודה, שכר מינימום, שכר שווה בין גבר לאישה הממלאים אותו תפקיד ועוד. (שונה מחופש העיסוק).
הזכות לדיור – זכותו של הפרט לקורת גג ולמגורים נאותים. הסיוע מהממשלה יכול להינתן באמצעות דיור ציבורי לחסרי בית, מענקים לרכישת דירה, הלוואות לדיור בתנאים נוחים, מימון בנייה, לשם הוזלת מחירי הדירות ועוד.
שימו לב: למרות שזכויות אלו לא מוגדרות כטבעיות, יש הטוענים שחובתה של המדינה להעניק אותן לאזרחים, משום שאם לא יינתנו להם, למשל, קורת גג, חינוך, או רמת חיים סבירה, לא יוכל באמת להתקיים שוויון הזדמנויות, או שוויון פוליטי בין האזרחים במדינה.

ראו גם: זכויות חברתיות – הגדרה, מה ההבדל בין זכויות טבעיות, זכויות חברתיות וזכויות מיעוטים

סיכומים באזרחות לבגרות

קראו עוד:

האם גם לבעלי חיים יש זכות לחיים?

האם גם זכויות סביבתיות צריכות להחשב כזכויות אדם?

סיכום זה הוא חלק ממאגר הסיכומים והמשאבים בנושא בגרות באזרחות כאן באתר. 

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: