פסיכופתולוגיה בגישות שונות בפסיכולוגיה

הסיכום שלפניכם הוא חלק מסיכום הקורס מבוא לפסיכופתולוגיה ומאגר הסיכומים בפסיכולוגיה באתר.

לאסכולות שונות בפסיכולוגיה ישנן גישות שונות להסבר פסיכופתולוגיה והפרעות נפשיות. להלן נסקור את הגישה של הפסיכואנליזה, הביהביוריזם (פסיכולוגיה התנהגותית), תיאורית יחסי האובייקט, הפסיכולוגיה הקוגניטיבית והגישה ההומניסטית-קיומית. (ראה גם: גישות להסבר מקורותיה של התנהגות אבנורמלית)

1. פסיכואנליזה– לזיגמונד פרויד יש 3 מודלים להסבר של אישיות:

  • המודל הסטרוקטורלי– הנפש מורכבת מ-3 מבנים: איד-פועל עפ"י עקרון העונג, אגו- עקרון המציאות, סופר אגו- מוסר. פתולוגיה= קונפליקט לא פתור בין מבני האישיות השונים. תלוי עצמה. מצב כזה מעורר חרדה אצל האדם. המטרה היא להוריד את רמת החרדה, נרגיע את החרדה דרך שימוש במנגנוני הגנה, באם נעשה שימוש לא סתגלני של מנגנוני הגנה תתפתח פתולוגיה.
  • המודל הטופוגרפי– מודע, סמוך למודע, תת מודע. פרויד נותן לזה את דימוי הקרחון- המודע זה קצה הקרחון. בלא מודע יש את כל הדחפים הזיכרונות הכואבים, משאלות. פתולוגיה= כשתכנים מהלא מודע שצפים ועולים אל המודע ומתלבשים על תפקודי האגו או בחלקו.
  • מודל פסיכוסקסואלי– 5 שלבים בהתפתחות- השלב האוראליהשלב האנאליהשלב האדיפלישלב החביון והשלב הגניטלי. אלו 5 שלבים התפתחותיים שכולנו חייבים לעבור דרכם. הם קוראים בסדר הספציפי הזה, אחד אחרי השני.אם מסיבה כלשהי מישהו לא עבר דרך כל השלבים/נתקע בשלב כלשהו, אז יש פה התפתחות לא תקינה והתיאוריה ואמרת שאם מישהו נתקע כל האנרגיה נשארת בשלב הזה ולא עוברת לשלבים הבאים, יש פה משהו שלא הושלם בהתפתחות/פיקסציה-האזור הזה זה האזור של הפתולוגיה.פתולוגיה= קיבעון (פיקסציה)באחד מהשלבים.

2. תיאוריית יחסי אובייקט מרגרט מאהלר– תיאוריה התפתחותית, 3 שלבים:

  • אוטיסטי– 0-3 חודשים, התינוק נמצא בעולם הפנימי שלו, כל העולם זה הוא, העולם הנפשי שלו מורכב מחוויות של סיפוק ושל תסכול- אני בוכה נותנים לי אוכל. התפקיד ההורי- להיות נענים וקשובים לצרכי התינוק. המציאות היא מציאות פנימית אין עולם חיצוני לתינוק. בסוף השלב יש יצירת קשר עין= הבנה שיש עולם חיצוני. פיקסציה= אוטיזם.
  • סמביוטי– 3-6 חודשים, הבנה שיש עוד מציאות שהיא חיצונית, מנגנון ההגנה הוא הפיצול- בין האמא הטובה המספקת צרכים לבין האם המתסכלת שלא מספקת את הצרכים. דיכוטומיה. פיקסציה= סכיזופרניה. יש בלבול- אינו יודע להבחין בין העולם הפנימי והחיצוני אך כן יודע שיש עולם חיצוני. העולם הפנימי הוא השולט. בסכיזופרניה האדם נמצא במציאות משלו, הוא כן מתקשר עם סביבתו רק שהאינטראקציה היא לא תמיד רציונאלית.
  • ספרציה אינדווידואציה– 6-36 חודשים. הפרדות התנתקות מהאם המספקת ופיתוח זהות עצמית נפרדת.התפקיד ההורי- לאפשר לילד להתרחק. פיקסציה= הפרעת אישיות גבוליתחוסר יציבות בכל התחומים.

ניתן לראות אלמנטים מסוימים של פיקסציות בחיי היומיום. מרגרט הינה דוג' לנאו-פרודיאנית.

3. פסיכולוגיה התנהגותית

לפי הפסיכולוגיה ההתנהגותית כל ההתנהגות הינה הפנמה של למידה. מוקד הריפוי זה שינוי של ההתנהגות הלא סתגלתניות- נצטרך סלק אותם ולהתנות התנהגויות סתגלניות. ריפו לפי הגישה הזו זה בעצם לשנות את ההתנהגות ואת התגובות הרגשיות הלא תואמות כאן. ולמידה של תגובות חדשות. כלומר- עושים זאת ע"י כלכלת אסימונים- חיזוקים, רכישה של מיומנויות בהתאם להתנהגות. למשל, רוצים להכחיד התנהגות לא רצויה ולחזק התנהגות רצויה אז אנחנו נתעלם מההתנהגויות הלא רצויות ונחזק כל התנהגות רצויה.

דסנסטיזציה- זו שיטת טיפול התנהגויות- אובדן, ביטול הרגשות. שיטה שמקובלת בפוביות,זה שיטה הדרגתית. דוגמא: ילד שמפחד מממים- עושים זאת בהדרגה. פתולוגיה= אוסף של התניות לא

נכונות. יתרון- מהיר יחסית, ביקורות- האם פותרים את הסימפטום או את המקור?מה ההשפעה לאורך זמן? זוהי גישה שטחית.

4. פסיכולוגיה קוגניטיבית-התנהגותית

הפסיכולוגיה הקוגניטיבית שואלת על תהליכי החשיבה המעוותים, תהליכי עיבוד המידע- כיצד זה משפיע על הרגשות ועל ההתנהגות שלנו. פתולוגיה= כשהמחשבות מעוותות את המציאות.

קלי– דיבר על שבנ"א מפתחים מבנים אישיים- דרכים ייחודיות לפרש את העולם והמציאות, לתפוס אירועים, מצבים אינטראקציות בינאישיות. הפרשנות לאירועים מסוננת דרך המבנים האישיותיים (personal construct) הפרשנות יוצרת את המציאות הפנימית של האדם שבד"כ היא די קבועה כי היא תמיד עוברת דרך אותה מסננת. פתולוגיה= כשהמבנים האישיותיים מעוותים את המציאות.

היידרתיאוריית הייחוס– לכל אדם יש סגנון ייחוס משלו.ייחוסים פנימיים וחיצוניים לארועים. ישנם סגנונות של ייחוס שונים שמביאים לפתולוגיות שונות. למשל: בדיכאון- סגנון הייחוס של אנשים הוא פנימי, והצלחות בדיכאון הייחוס של האנשים הוא חיצוני. בעבודה קוגניטיבית אנו מנסים לגרום לאדם לשנות את זה. פתולוגיה– ייחוס שגוי של האדם לאירוע כלשהו.

אהרון בק– דיבר על סכמות=תבניות חשיבתיות מעוותות, שיבושים בתהליכי החשיבה שמקורן בסכמות לא פונקציונאליות. מציע שיטת טיפול קוגניטיבית לדיכאון. פתולוגיה= פער גדול בין המציאות לסכמות. כלומר-סכמה לא סתגלנית, נוקשה מידי, רואה את המציאות שחור לבן-שיש רק אופציה אחת לראות את המציאות (בדיכאון)

5. הומניסטית- אקזיסטנציאליסטית

זוהי גישה מאוד אופטימית.האדם טוב מיסודו. מימוש, צמיחה אישית הם שמניעים את האדם. רוגר'ס– מדבר על כך שצמח שמשקים, מזבלים, נותנים לו מספיק אוויר וטמפ' נכונה אז הוא צומח ומתפתח- אך אם יחסר לו משהו הוא לא יתפתח כמו שצריך. למעשה התנאים למימוש וצמיחה צריכים להיות בסביבה החיצונית אחרת הוא יקמול. אמנם גישה זו אינה עוסקת בפסיכופתולוגיה, אך אפשר לגזור ממנה הבנה כללית. פתולוגיה= אדם שלא קיבל מספיק תנאים מהסביבה החיצונית בכדי לפתח ולממש את עצמו. ביטוי לחסימה בצמיחה- בנטייה הטבעית למימוש וצמיחה. למעשה, מה יגרום לפסיכופתולוגיה? שימוש מוגזם של מנגנוני הגנה שבאים להגן על האגו וכך יוצרים עיוות של המציאות, או מצב של דחק מופרז. למעשה המקור הוא בסביבה החיצונית ולכן בטיפול צריך לשנות לאדם את הסביבה.

הגישה הדינמית (פרויד, מרגרט)- האדם רע מנעוריו. הגישה ההומניסטית- האדם טוב מנעוריו.

     
פסיכואנליזה/ פרוידיחסי אובייקט/ מאהלרהתנהגותיתקוגנטיבית- התנהגותיתהומניסטית- אקזיסטנציאליסטית
הסטרוקטואלי: קונפליקט לא פתור בין מבני האישיות.פיקסציה שאחד משלבי ההתפתחות:

אוטיסטי: אוטיזם

סמביוטי: סכיזופרניה

ספרציה-אינדיווידואציה: הפרעת אישיות גבולית.אוסף של התניות לא נכונותמחשבות מעוותות את המציאותרוג'רס–  אדם שלא קיבל מספיק תנאים מהסביבה החיצונית בכדי לפתח ולממש את עצמו.הטופוגרפי: תכנים מהלא מודע צפים ועולים למודע.קלי כשהמבנים האישיותיים מעוותים את המציאות.היידר–  ייחוס שגוי של האדם לאירוע כלשהו.פסיכו סקסואלי: פיקסציה באחד  שלבים.בק–  פער גדול בין המציאות לסכמות

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: